bambi

Chokladcupcakes med vitchokladfrosting
Lofsan har länge pratat om mina cupcakes och igår blev hon av med sin "Bambi-oskuld" (som hon själv sa). Hon önskade sig chokladcupcakes så det fick bli chokladcupcakes med vitchokladfrosting. 
 
Frostingen blev först helt misslyckad och rinning, men jag lyckades rädda den och den blev jättegod! Perfekt fluffig och perfekt smak av vit choklad.
 
 
12 st.

1 ½ dl vetemjöl
½ dl kakao
1 1/4 dl strösocker
1 ½ tsk bakpulver
en nypa salt
40 g smör, rumstempererat
1 1/4 dl mjölk
1 ägg
1/4 tsk vaniljessens
 
Vitchoklad frosting
120 g vit choklad
2 msk mjölk
120 g philadelphiaost
2 msk vaniljsocker
110 g smör, rumstempererat
8 dl florsocker
drygt ½ dl mjölk
 
1. Värm ugnen till 175 grader.
2. Lägg mjöl, kakao, socker, bakpulver, salt och smör i en bunke och vispa samma med en elvisp.
3. Vispa ihop mjölk, ägg och vaniljessens. Häll långsamt hälften av mjölkblandningen i mjölblandningen medan du vispar. När alla klumparna har försvunnit så häller du i resten och vispar tills smeten är slät.
4. Skeda upp smeten i formar och grädda i mitten av ugnen i 20-25 minuter. Prova med sticka innan du tar ut dom!
5. Smält choklad och 2 msk mjölk försiktigt i en kastrull. 
6. Vispa ihop philadelphiaost och vaniljsocker och häll ner chokladen under vispning. Ställ sedan i kylskåpet i  minst 2 timmar.
7. Vispa ihop smör, hälften av florsockret och ½ dl mjölk tills det är fluffigt. Till sätt chokladblandningen från kylskåpet och fortsätt och vispa. Ha sedan i resten av florsockret (eller så mycket som behövs) tills frostingen har en bra konsistens.
 
 
#1 - Linda-matstugan

Sååå fina, lyckos Lofsan och Lady Dahmer. De ser helt makalöst goda ut! Kram på dig bästa vännen!

#2 - mammaspring

De här kommer jag definitivt att baka - redan imorgon!! Stort tack för receptet!!

Svar: Hoppas att dom blev goda!! :)
bambi

#3 - mammaspring

De här kommer jag definitivt att baka - redan imorgon!! Stort tack för receptet!!

#4 - Lina

Åh men jag dör vad goda dom ser ut!! Nu blev jag rysligt sugen på att baka ;)
Var har du köpt det fantastiska tårt/kakfatet? Har länge letat efter något liknande men det e svårt att hitta.

Svar: Kakfatet är från IB Laursen. Tycker också att det är så himla fint! Finns i rosa också, men blått matchar våra tallrikar så därför fick det bli den färgen :)
bambi

#5 - ♥ ♥ Melissas Prinsar ♥ ♥ Tävling Pågår!

åh dom där måste vi testa att göra här hemma :D

Svar: Gör det! Dom är verkligen supergoda!! :)
bambi

#6 - Jeanette

Åh så gott det såg ut. Precis som allt annat du bakar. Din blogg är alltid första anhalt när jag är ute efter något nytt gott =)

Svar: Va roligt att höra :)
bambi

#7 - mammaspring

Gjorde enligt receptet. Lämnade dock bort kakako pulvret och färgade frostingen rosa med karamellfärg! Men oh my så goda!! Du hade helt rätt! De var farligt goda!

http://www.mammaspring.com/2012/08/cupcakes-sahimi-spring-och-kamera.html

#8 - Maria

Så gott det ser ut, måste prova :)

#9 - Alice

Hej! Vet att det är ett gammalt inlägg, men vet du vad för tyll du har använt? Ser perfekt ut!

Svar: Hej, jag visar upp vilken sprits och hur jag brukar spritsa i denna video: http://www.videofy.me/v/521445
bambi

#10 - Shama

Hej,
Jag vill bara berätta att jag älskar alla dina bakverk som du lägger upp här och du är en stor inspiration!
Jag har en fråga, varje gång jag gör frosting smälter smöret och frostingen blir rinnande. Hur gör man för att förhindra detta?

Svar: Tack :) Vispar du frostingen tillräckligt länge? Då blir smöret fluffigt och klarar av att vara i rumstemperatur.
bambi