bambi

Kolabrownies
Sjukt beroendeframkallande var denna brownie med den perfekta blandningen av choklad och kola. Säg inte att jag inte varnade er....
 
 
Browniebotten
100 g smör
2 ägg
2 dl strösocker
1 ½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1 nypa salt
 
Kolafyllning
2 burkar kondenserad sötad mjölk
50 g smör
2 msk ljus sirap
 
Topping
200 g mörk choklad
 
1. Sätt ugnen på 200 grader. Klä en form, ca 20 x 30 cm med bakplåtspapper.
2. Smält smöret och låt det svalna lite.
3. Vispa upp ägg och socker lätt och rör ner smöret. 
4. Blanda mjöl, kakao och salt och rör ner i äggsmeten. Bred ut smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 9-11 minuter. Botten ska fortfarande vara lite kladdig (mums!), låt svalna.
5. Häll kondenserad mjölk, smör och sirap i en tjockbottnad kastrull. Låt koka upp och puttra på ganska svag värme i drygt 20 minuter tills fyllningen börja tjockna och blir gyllenbrun. Rör hela tiden noggrant, men om fyllningen skulle bli lite bränd är det ingen fara! Bred ut fyllningen i ett jämnt lager ovanpå browniebotten. Låt svalna.
6. Smält chokladen till toppingen och bred ut den över kolafyllningen (viktigt att kolafyllningen har svalnat innan detta görs). Låt stelna i kylen.
 
 
P.S. Om du gillar recept med kola, så kanske du även gillar: Pekankola cheesecake, Kolapaj eller Kolacupcakes.
#1 - Fröken M

Åh va gott !! Vi får faktiskt besök av maj-britt - Lanta divers i kväll så jag slänger ihop din kaka just nu ;)
Kram

Svar: Nej, men oj!! Du får hälsa så mycket till henne!! Vi var verkligen supernöjda med vårt bröllop :) KRAM
bambi

#2 - ♥ Sojka ♥

Fan det börjar bokstavligen vattnas i munnen. Gud så gott det ser ut! :)

Sv:Hi hi jasså blir du lite nyfiken! :) Lovar ska snart avslöja. :)

#3 - Katarina

OMG!

#4 - jonna mamma till Wilja

Gud vad gott! ska jag skriva av !

#5 - Heidi

Vet du vad, Bambi? Nu får du en egen flik i min receptpärm! Bara så du vet... ;) För hela pärmen är snart full med bara dina godsaker! Kan informera om att både daimkladdkakan och snickerskladdkakan var populära både här hemma och på me&i-partyt... Hihi... Ha de gott!

Svar: Åh, va glad jag blir av att höra detta! :) Toppen! :)
bambi

#6 - Katarina

Gott! Måste försöka mig på att baka lite glutenfritt ;)

#7 - Jenny - mammaliv i Nashville

Åh gudars så gott det ser ut! Måste slänga ihop dom till min vän som fyller år till helgen! :) Älskar dina recept!

#8 - Maddiie

Åh den där såg förbaskat god ut! Den måste jag testa att göra för jag är helt galen i choklad o kola :D

#9 - Emelia

Så himla gott det ser ut måste jag testa att baka ikväll :)

#10 - Ingrid - Mamma till Zelda

ojojoj, det där vågar jag nog inte baka hemma! ;D

#11 - Nathalié Teodorson

Åh herregud. Varför pinar jag mig själv med sådant här?! Ser ljuvligt ut!

#12 - Viktoria - Pinkpastry

Åhh så underbart. Bakade en helt fantastisk äppelpaj med dulce de leche förra veckan, får bli repris denna med = )

#13 - Revbenet

Kommer drömma om den här inatt. Får bakas imorgon.

#14 - FIA FIT!

De där ser verkligen GALET och FARLIGT goda ut för en sötsaks-junkie som jag numera är!

#15 - Emma & Wilma

Men sluta sååååå gott det såg ut!!! MUMS!! Tur att klockan är för mycket för att sätta igång att baka hihi

kramar

#16 - dianasdrömmar

Men gud så goda, var hittar man kondenserad mjölk? Vi kanske skulle öppna det där cafeet du och jag ;) ser fram emot nästa vecka stor kram Diana

Svar: Kondenserad mjölk finns att köpa i dom flesta matbutikerna (bland bakartiklarna). Ser också fram emot nästa vecka :) KRAM
bambi

#17 - Johanna

Men oj vilket läskigt recept! Vågar nog inte prova... :P

#18 - Hanna Karlsson

Den ser verkligen jättegod ut!

#19 - JULBLOGGEN - Lisas Vinterland

Åherreguu så gott det ser ut!! =)

#20 - Lina, Kian & Neville

Tack för receptet! Bakade dem igår och du har rätt - sjukt beroendeframkallande! :)

#21 - Heidi

Halloj! Ville bara säga, ifall nån undrar, att dessa kakor gick finfint att frysa! Lika fina och goda när de tinat! :)