bambi

Organisera din blogginspiration
Jag får ofta frågor om hur man egentligen får en stor blogg med många läsare. Jag har en hel kategori med gamla tips om hur man kan öka antalet läsare, så kika gärna i den först och främst.
 
Efter några år som bloggare så får man snart in vissa rutiner som förenklar allt kring bloggandet. Men det är svårt att blogga utan inspiration och idéer. Jag hittar lätt inspiration i vardagslivet och kan fånga upp något litet som var intressant istället för att dra igenom vad jag har gjort hela dagen. Man måste kunna identifiera vad som har ett bra bloggvärde eller inte.
 
Här kommer mina tips på hur man kan organisera sin blogginspiration:
 
1.) Först och främst, ha någonstans där du skriver upp dina bloggidéer! Det kan vara i din kalender, i ett anteckningsblock eller som jag brukar göra - i telefonen (under "anteckningar"). Om jag kommer på något när jag sitter vi datorn så gör jag oftast ett utkast med några stödord och sparar det till senare. Låt gärna idéerna mogna lite och fortsätt och anteckna på idén lite då och då. Det brukar resultera i riktigt bra inlägg, tycker jag.
 
2.) Ha mappar på skrivbordet där du sparar bilder som du vill använda senare i något blogginlägg. Kategorisera gärna mapparna med "mat", "bakning", "genus", etc. Det är bra att ha ett stort förråd med bilder. En bild är ofta också väldigt bra att utgå ifrån i ett inlägg.
 
3.) Bokmärk sidor eller "gilla" inlägg på Bloglovin' som du kan återkomma till senare! Man glömmer snart vad det var för bra recept man ville prova eller vad hette den där roliga sidan igen? Jag har mina bokmärken i mappar och när jag är sugen på att baka så kan jag gå igenom bakmappen eller mina gillade inlägg och se om jag hittar något bra där. Ibland kan det ta flera år tills jag verkligen testar receptet, men då har jag det sparat receptet i allafall!
 
4.) Försök att planera ditt bloggande! Ha gärna en veckoplanering där du bestämmer dig för att blogga 1-2 gånger i veckan om det och kanske varje dag om något annat. Kika gärna igenom dina gamla inlägg och se vad dom brukar intressera dina läsare och försöka ha inlägg inom samma kategori som ett återkommande inslag i din blogg. Läsare brukar gilla följetonger också, så om du har börjat berätta om något t.ex. en jobbig granne  ;)  fortsätt och berätta hur det har gått också!
 
5.) Diskutera och bolla dina bloggidéer med andra! Du behöver inte säga att det är just en bloggidé men du kan ta upp ämnet när du sitter och fika med kompisarna. Då brukar man kunna utveckla idén enormt genom att få någon annans syn på ämnet. Funkar även rätt så bra att slänga upp idén på Twitter först!
#1 - Michelle & GirlZen

Tack för tipsen :)

#2 - En kvinnas vardag

Tack för tipsen!

#3 - Diana

Det måste vara superroligt att ha en stor blogg och att kanske dra in lite stålar på den.
Där är några få stora bloggar kvar nu som verkar tycka det är roligt att blogga plus att de har en dialog med sina läsare. Kvalitet före kvantitet är min prio. Hade tryckt det var astråkigt med bara en massa ytliga kommentarer som "fin blogg" och sånt.

Svar: Håller med! Jag älskar responsen från läsarna och då menar jag riktig respons! :)
bambi

#4 - dianasdrömmar

Du har så mycket kloka råd :) tycker att det är dags för vår bloggfika snart :) kramar Diana

#5 - Johanna

Bra inlägg =)

#6 - Hanna Karlsson

Bra tips!

#7 - Skrotmamman skrotar vidare - snart 3 barn på 3 år

Jag kör lite "hipp som happ" och hade en gång i tiden en tanke. Men sen kom jobbet emellan när jag gick tillbaka och arbetade efter föräldraledigheterna.

Nu står jag istället inför tredje barnet runt knuten och märker att tiden finns LIIIIIIITE mer igen, men har fullt upp med att hålla liv i inläggen. Tråkigt att inte så många hittar dit, tycker själv att jag skriver mer intressant än "Idag har jag......... på mig/ätit/träffat/tänkt"

Kanske hittar man denna organisation igen??? Tack för påminnelse!

Svar: Men det är bra att kommentera mycket hos andra, då hittar folk till dig!! :)
bambi

#8 - Ida

Hur ser man vilka inlägg som inspirerar ens läsare mest förutom på kommentarerna? För kommentarerna beror ju lite på hur mycket jag kommenterar andras bloggar..

Svar: Om man t.ex. har Google Analytics så kan man se vilka inlägg som är dom mest lästa!
bambi