bambi

Stora boken om barn i ny tappning
 
Vilken rolig överraskning jag fick igår! Men ärligt talat så blev jag lite besviken först när jag öppnade paketet för jag är inte så förtjust i föräldrahandböcker om uppfostran och sovmetoder, etc. Jag tycker att man som förälder ska lita på sin egen inre röst och alla barn är olika. Vi får inte glömma att barn är individer och det finns ingen mall som alla föräldrar kan använda sig utav som fungerar på alla barn. Jag tror att det lätt kan bli att man litar lite för mycket på en viss bok eller ett råd man har fått och glömmer bort att lyssna på barnet (och hens signaler) och sig själv. 
 
Men med det sagt så måste jag säga att jag blev positivt överraskad när jag läste i boken. Visst innehåller den en del uppfostringstips, men dom skippade jag. Däremot så finns det en hel del matnyttigt om försäkringar, sjukdomar, familjerätt, val av barnvagn, mm.
 
Sen finns det mycket om barnets psykiska utveckling och sånt tycker jag är väldigt intressant. Det är en hel del som stämmer in på barnen. 
 
T.ex. så står det så här om 2-åringar:
 
* Kan själv - Jo tack, Leah ska göra ALLT själv och kan bli väldigt arg om man försöker hjälpa henne.
* Låt ilskan rasa ut - Som sagt så kan Leah få riktiga raseriutbrott men vi tar det oftast med ro och låter henne vara arg. Då brukar det gå över rätt så snabbt.
* Hjälpa till är roligt - Leah älskar att hjälpa till och duka fram, vattna blommor, plocka och städa. Och sen känner hon sig så stolt att hon har hjälpt till.
* Språkutvecklingen tar fart - Ja, som jag har berättat tidigare så pratar hon väldigt mycket nu och det är stor skillnad från innan sommaren. Nu har hon också börjat med frågeord som "var är min napp?".
 
Och så här står det om 4-åringar:
 
* Kan ha ett strängt samvete - Zack tycker om regler och påpekar gärna om det är andra som inte följer reglerna. Något som han har börjat med rätt så nyligen.
* Det går att föra samtal - Det är verkligen jätteroligt att prata och diskutera saker med Zack. Han har så mycket funderingar och tankar om allt!  :)
* Drömmar - Zack har börjat prata mycket om sina drömmar, tyvärr mestadels mardrömmar. Men det verkar som om han kommer ihåg mer av drömmarna nu och kan återberätta dom lite mer än tidigare.
 
Stora boken om barn (denna nya utgåva) finns att köpa bland annat hos Bokus.
#1 - La Candida

Jag har en del böcker om barnuppfostran här hemma. Slukar råd om ALLT haha. Därmed inte alltid att jag tar dem till mig, men ofta när jag känner mig helt nollställd känns det åtminstone bra att ha n¨got att välja bort och veta vart jag inte vill. Min magkänsla har liksom aldrig lett mig någonstans konkret..

#2 - Om Hondjuret

Talibanen är som din - nyss fyllda 4 år...
Och har ganska nyligen haft en del mardrömmar. Har haft en hel del ångest över detta och trott att det är saker här hemma/dagis eller liknande som satt igång detta och ptja, blivit orolig helt enkelt.
Har dock kollat en del med vänner som har/haft barn i samma ålder men de flesta säger att det är en period och att det då förekommer en hel del mardrömmar...
Har du någon erfarenhet av detta? Eller ja, läst om eller liknande? ;)

//Tant E - Talibanmamma till Sanna!

Svar: Jo, jag tror att det handlar om åldern. Zack har börjat drömma mer, eller komma ihåg drömmarna mer och jag upplever det som att det är mer mardrömmar nu också. Dom börjar ju förstå så mycket av världen så det känns ju såklart lite läskigt... KRAM
bambi

#3 - Eleonora -Nowbeyourownhero

Längtar tills Poppy börjar prata. Laddad för alla de kommentarerna och inställd på att bli ännu mer söndercharmad.
Underbar bloggdesign förresten!

Svar: Ja, men det är verkligen underbart när dom börjar prata!! :)
Tack!
bambi