bambi

Vill du att ditt barn ska bli mer kreativt? Gör en resa utomlands!
Jag läste en intressant studie som visade på att barn som hade rest mycket under sin uppväxt var markant mer kreativa! Psykologiska forskare tror att kreativitet hänger samman med ett öppet sinne och få saker har en så stark förmåga att öppna sinnet som resor till främmande länder. Att resa till ett annat land tvingar hjärnan att ”tänka utanför boxen” inom flertalet olika områden. När allt är nytt, så som mat, språk, sociala koder, kultur, mm så tvingas barnet att snabbt anpassa sitt tänkande och detta är en färdighet som hjärnan behöver träna på - alltså inget som kommer naturligt direkt.
 
Men som många redan har förstått så gör resor oss människor mer toleranta gentemot andra kulturer och människor. Dessutom brukar man lära sig att det inte är farligt att testa nya saker!  ;)
 
 
Zack leker med receptionisten i Italien, även fast dom inte talade samma språk så hade dom jätteroligt tillsammans och hade inga problem att hitta på lekar!
#1 - maria husetfullt

Jag tror också att resande gynnar barnet på många sätt. Det öppnar upp och får barnet att se i olika perspektiv. Något som jag tror de har nytta av i tex skolan senare. Synd bara att inte alla barn har möjlighet att resa.

#2 - Rebecka

Haha, ja men det är nog en mammagrej, känns som man ständigt är trött :)

#3 - ♥ TUMADRE - ensamstående mamma till två ♥

Inget oväntat i den studien (källhänvisning?) :-)

Ska man utgå från den undersökningen, så ska alltså mina barn bli väldigt kreativa. Och de är de i och för sig redan... !

Svar: Källan är Psychology Today + en annan artikel på Psykologiskt http://www.psychologytoday.com/blog/ulterior-motives/201006/can-living-abroad-make-you-more-creative
bambi

#4 - LILITH - boktokig mamma med Borderline

Jag som hatar att sova nån annan stans än min egen säng får väl vara glad för att Leo aldrig skulle fixa att åka iväg.

#5 - Emma & Wilma

Låter ju lovande för lilla Wilma som varit utomlands 2 gånger under sitt första levnadsår...

Kram

#6 - Longevity - en blogg om hälsa

Det låter logiskt!
Står det hur gamla barnen skall vara för att kunna ta till sig alla intryck på ett positivt sätt?

Svar: Det står att det är lättast att lägga en grund när dom är mindre, så det är bra att resa mycket när dom är små också :)
bambi

#7 - Rita

Jag reste mycket med mina föräldrar när jag växte upp och det har faktiskt lärt mig massor! Man blir mera ödmjuk och inser att alla inte har det så bra ställt, och får respekt för andra kulturer och människor. Samtidigt är det så otroligt roligt att få se fram emot ett par veckor värme varenda vinter. Det gör att man orkar med den långa mörka vintern både före och efter resan. Min man och mina barn älskar också att resa så det gör vi så ofta vi har möjlighet till det, dvs när vi sparat ihop tillräckligt med pengar till nästa resa. :)

#8 - Tessa i höghuset

Intressant! Men undrar om det inte borde funka bra att bo lite mångkulturellt hemma i Sverige också. Vi gör det, och barnen får verkligen lära sig att folk är olika. När de är hemma hos sina kompisar så träffar de på många olika kulturer. Äldsta ungen är grymt kreativ, men jag kan inte garantera att det beror på det ;-).

#9 - Tess

Vi håller oss inom Norden medan Connor är liten och hoppas kunna ha råd med en utlandsresa när han fyller 5 år. Planerat att besöka Skottland då, för att han ska få se varifrån vi fick inspirationen till hans namn :-)

#10 - Jenny - mammaliv I Nashville

Hoppas det är så för då kommer vi få en smart liten pojk ;)

#11 - dianasdrömmar

Så sant,bra för barnen att se andra kulturer och mijöer. Nu i Turkiet noterade killarna de stackars tanterna som bakade i värmen och dom ville varje dag gå och ge dom pengar för att dom jobbade så hårt. Ser fram emot den 7:e :) kramar Diana

#12 - tindra

Det tror jag absolut på. Nu när vi är I turkiet så är Matteus så nyfiken på folket & ställer en miljon frågor om allt. Lite turkiska förstår han men han tycker det är så kul att Mamma pratar turkiska :)
Hoppas vädret inte är alltför höstigt i sverige, vi får ta med oss lite sol imorrn då vi flyger hemåt :)

#13 - Skrotmamman skrotar vidare - snart 3 barn på 3 år

Absolut, det märker man ju att miljöombyten (större, längre) orsakar "utvecklingsskutt". Vi har tyvärr inte möjligheten att resa utomlands med våra barn i parti och minut (om vi har tur någon resa kanske varannat-var fjärde år, beroende på vad vi ska prioritera)

Men barn får ju enorm nytta av miljöombyte även inom Sverige. Stadsbarn som får åka och hyra stuga ute i landet gör också stor skillnad.
Har inte vågat själv, men "semesterbyte" av lägenheter/hus har väl ökat en hel del, och är rätt magiskt. (skulle kunna göra det med folk jag känner, dock, kanske) ;-)

Svar: Nej, jag har inte heller vågat byta hus/boende med någon utomlands men jag vet många som har gjort det. Men det skulle nog kännas lite konstigt att främmande människor har bott i ens hem.. men det är nog en bra erfarenhet att bo i ett riktigt hem (och inte hotell) när man är utomlands.
KRAM
bambi