bambi

Chocolate chocolate chip cookies
Efter en liten paus med bakande (svårt att tro när det är juletider) så återupptog jag min passion igår och bakade mina favoritkakor i en ny version. Orginalet är Red Velvet Cookies men nu skippade jag den röda karamellfärgen och dom blev ju lika goda ändå!
 
Supergoda och väldigt chokladiga kakor! Vanliga chocolate chips cookies brukar ju vara mer en vanlig kaka med några få chokladbitar i, men dessa är ju chokladkakor med vit choklad i! Massvis med choklad för oss chokladälskare!
 
 
125 g smör
1 dl strösocker
1 dl farinsocker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
1-2 msk vatten
3 ½ dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
en nypa salt
3/4 dl kakao
1 ½ dl vit choklad (hackad eller chips)
 
1. Sätt på ugnen på 175 grader.
2. Vispa ihop smör, strösocker och farinsocker. 
3. Tillsätt ägg och vaniljsocker och vispa ihop väl.
4. Ha till sist i vatten, vetemjöl, bikarbonat, salt och kakao tills allt är helt blandat. 
5. Ha till sist i den vita chokladen och använd sedan en sked för att skeda upp små bollar på bakplåtspapper. Platta till något med baksidan av skeden.
6. Grädda i ugnen i 10-12 minuter.
#1 - Mia - mamma till Ebba

Blir alltid lika sugen på att baka när jag läser dina recept. Kakorna verkar så goda!

#2 - Natali BLOGGAR om livet ♥♥♥

Gud så sugen jag blev.....ser jättegoda ut.

#3 - Longevity - en blogg om hälsa

Åh där kom det :-) Tack!

#4 - Tessa i höghuset

Det brukar ju vara roligt att läsa bloggare som har samma intressen som en själv, men jag gillar också att läsa bloggare som nördar ner på något jag själv inte alls är intresserad av. Naitastics nagellacksblogg t.ex. Eller din blogg, jag är ingen shoppingmamma och jag skulle aldrig orka baka så mycket som du gör, och jag kan inte uppbåda den där entusiasmen för att några kakor skulle vara så goda. Men just därför är det roligt att titta in här och läsa om allt det där så att jag slipper ägna mig åt det själv :-). God jul!

Svar: Haha, jag förstår.. jag är lite likadan och läser en del bloggar som är helt olik mig också! :)
bambi

#5 - Erica

Dessa kakor var de underbaraste jag någonsin har ätit. Bakade dem förra helgen och det blir en sats till denna helgen, Helt fantastiska!

#6 - Bakgalen

Hur får du dom så luftiga" och små? När jag bakade så blev de stora och helt platta trots att jag inte en plattade till dom :O

Svar: Jag har bakat dessa flera gånger och dom brukar bli så här. Men då har jag dom som bollar när jag stoppar in dom i ugnen. Så konstigt att det inte blev samma för dig..?
bambi