bambi

Höga krav på mig själv
I fredags märkte jag att jag bara hade 5 tabletter kvar av mina anti-depressiva, inte så bra när jag inte ska träffa läkaren förrän en bit in i januari. Så jag fick ringa runt en massa för att höra hur jag skulle göra. Jag hade en tanke att jag kunde halvera tabletterna och trappa ner och sluta med dom. Men läkaren som jag pratade med tyckte inte att det var någon bra idé när jag hade ätit dom så kort tid och när det är mitt i vintern.
 
Jag har fått frågan om jag tycker att tabletterna hjälper men jag tycker inte att dom har gjort någon skillnad. Maken säger däremot att jag inte är lika nedstämd nu. Men jag tycker att samtalsterapin är den som hjälper mest och när jag inte hade varit på samtal under två veckor så mådde jag riktigt dåligt.
 
Jag märker att det är så mycket från min barndom som påverkar mig nu som vuxen och som påverkar hur jag hanterar saker och ting (bland annat cancerbeskedet). Att jag som 9-åring slets upp från landet där jag växte upp, hade mina vänner och där min pappa bodde har nog påverkat mig mer än vad jag har trott. Likaså att leva med en styvpappa som var grav alkoholiserad (och dog pga det senare) under 6 år vilket gjorde att jag flyttade hemifrån endast 16 år gammal och fick bli vuxen tidigt. Detta och mycket annat har nog gjort att jag tar på mig väldigt mycket och vill klara mig själv. Vill vara duktig och perfekta mamman, perfekta frun och perfekta läraren. Men som min terapeut sa så är ett första steg att inse detta så kan jag försöka sluta ställa så höga krav på mig själv. 
 
Så, under 2013 kommer jag försöka jobba aktivt med att inte ställa så höga krav på mig själv!
#1 - Caroline Andersson - Mamma till Elias

Känner igen det du skriver.. Jag har också haft en jobbig uppväxt och har alltid sagt att jag tvingades att bli vuxen vid 13års ålder. Jag ville också väldigt mycket och idag har jag kört slut på mig själv helt..

#2 - ann

hur gick det, fick du tag på nya tabletter?
har en karta setralin eller vad de heter, om du behöver.

Svar: Det glömde jag kanske skriva, men jo jag fick utskrivet :) Tusen tack ändå! :)
bambi

#3 - Karin

Det låter som en bra plan inför 2013

#4 - Jenny - mammaledig i Nashville

Vad bra att du får bearbeta & rota i det förflutna! Så nyttigt. Men ack så jobbigt under resans gång! Här kommer en STOR kram
& jag önskar dig & dina det bästa år 2013.

#5 - ♥ TUMADRE - ensamstående mamma till två ♥

Att komma till insikt är en god bit på vägen. Hoppas på ett framgångsrikt 2013 för din del. Kramar!

#6 - michaea- med syskon i magen

heja dig!! och en stor kram skickar jag över!

#7 - Longevity - en blogg om hälsa

Det låter som en bra plan!

#8 - Lina

Gumman, du kommer alltid vara den perfekta mamman till dina barn och den perfekta frun oavsett vad du gör :) Tänk alltid att du är bäst själv. Jag har oxå höga krav, men försöker ibland tänka att ingen gör detta bättre än mig själv.... Hoppas du mår bättre nu, vilka fina inlägg med årets mat och årets bak......blir sååå inspirerad av dig. så fint och gott du gör. Önskar ett riktigt gott nytt år och gott slut. hoppas vi ses snart, har du nåt skoj på G hör gärna va dig, massor av kramar

#9 - Fnulan

Vännen, du är så fin! Jag tycker så mkt om dig, men du måste tycka om dig sjölv med.. Jag äter också antidepr. och gjort i många år, om det hjälper eller inte spelar mig ingen roll, men jag vägrar må dåligt.
Du är perfekt i mina ögon, stort hjärta och en fin mamma, fru och vän!

#10 - Anonym

Märker du av några biverkningar av medicinerna?

Svar: Nej, tror inte det....
bambi

#11 - dianasdrömmar

Åhh, fina du är en underbar mamma och bra på allt du gör men jag tror att det är viktigt att du är rädd om dig och sänker dina krav på dig själv.Min styvpappa var också alkoholist och lever inte heller längre...men vi kan prata mer om det en annan dag stor kram till dig fina vännen och gott nytt år/Diana

#12 - Loppan

Modig och insiktsfull!
Tack för att du delar med dig, många är vi som bär på bagage som påverkar oss som vuxna.
Stor kram och ett gott nytt 2013

#13 - britta bloggar

Åh vad bra, det ska jag nog också lova mig själv inför det nya året. Och bra att du fick nya tabletter, man ska ju inte mecka för mycket med sånt

#14 - Camilla

Starkt skrivet och vad skönt att du fick utskriver mer tabletter.. Jag känner så igen mig i det du skriver att man inte känner att tabletterna hjälper utan mer samtalsterapin. Jag var själv helt sjukskriven i nästan 3 år då jag så att säga " gick in i väggen" och i samband med det fick panikångest och socialfobi. Men med hjälp av samtalsterapin och tabletterna har jag i dag återhämtat mig till 100 % och mår i dag så mycket bättre än jag någon sin gjort. Jag är starkare och vet vad jag kan och orkar, man får ha höga krav på sig själv men man måste också inse att man får göra fel och misstag innan du är där.. Lycka till med allt och jag vet att du är en underbar mamma, fru och lärare.. Många Kramar från mig

#15 - Förskolemman (fd Studentmamman)

Jag hoppas att du utöver medicinerna får hjälp och stöd att bearbeta det förflutna men främst får verktyg som hjälper dig där du är nu och som du kan använda dig av resten av livet. Har tyvärr erfarenheter från vården att det främst är kortsiktiga lösningar som gäller när det finns så mycket mer hjälp att få. Lycka till och gott nytt år.

#16 - katharina

Good luck, hope you get well soon!

#17 - stina

Bra skrivet. Modigt.
Njut av livet!!
Du hjälper många genom att våga skriva detta.
KRAM PÅ DIG