bambi

Växtvärk
Usch, jag sov så dåligt den här natten. Det började med att Zack vaknade och var såååå ledsen ca 45 minuter efter han hade somnat. Vi hade inte somnat så han fick vara uppe och se på lite barnprogram. Vi tänkte att han hade nog drömt en mardröm och att det var bra att få tänka på annat. Han pratade om att han inte kunde göra nåt och kunde inte gå... så det lät som en läskig dröm. Jag blev väldigt ledsen själv att se honom så ledsen.
 
Han fick sova i vår säng och en stund efter jag hade gått och lagt mig så vaknar han gråtandes igen. Denna gång säger han inte så mycket men vrider och vänder sig i sängen. Jag frågar om han är kissnödig men får inte nåt svar.
 
Sen klockan två vaknar han för tredje gången och gråter och gråter. Denna gång säger han att han har ont i benen och förstår jag att det måste ju vara växtvärk! Jag går upp och hämtar en alvedon åt honom och klappar lite på honom tills han somnar. 
 
Som jag skrev för några dagar sen i bloggen så har ju Zack vuxit väldigt mycket på sistonde men detta var första gången som vi har märkt att han har så ont på natten. Stackarn, jag hoppas verkligen inte att han kommer att ha växtvärk en massa.... 
 
Har era barn haft mycket växtvärk? Vad har ni gjort då?
#1 - LILITH - boktokig mamma med Borderline

Rasmus har i perioder haft så kraftigt växtvärk att han inte kunnat gå. De andra två har klarat sig helt.

#2 - Karin

Mina barn har rätt mycket västvärld i perioder och det som funkar här är massage, Alvedon och värme. Vi har köpt sånna där gosedjur som man värmer i micron (lite roligare än vanliga vetekuddar), funkar super!

#3 - Longevity - en blogg om hälsa

mina barn har klarat sig överlag. Jag har inte märkt av det på mer än ett av barnen faktiskt och det är min son som är 12.

#4 - Johanna

Vår dotter har haft växtvärk om nätterna i omgångar och det visar sig på henne så som du beskriver! Det som både hon och jag tycker hjälper är att massera med matolja och " gnugga" på lakanet så det blir varmt ordentligt! Tack för en intressant blogg!

#5 - Fröken K | Vill bli amatörfotograf

Min son har turligt nog inte drabbats av det ännu, men jag minns när jag var liten och hade det. Det enda som hjälpte var att min styvfar klämde hårt på benet från knät och nedåt ganska sakta. Det kändes som om han klämde bort det genom att "dra" det nerför benet. Kanske lindrar Zack lite. Det hjälpte för mig. :)

#6 - jenny - mammaliv i nashville

Stackarn! :(
Jag hade fruktansvärd växtvärk & jag minns att jag alltid fick alvedon & massage av mamma. Även varma bad.
Hoppas det går över snart <3

#7 - 2barnsmorsan

Elton har ont i sina ben rätt ofta just när han ska sova, fast nu sista tiden har det blivit mindre faktiskt och det är skönt för honom!
kram

#8 - Caroline

Jag har aldrig haft växtvärk så jag vet inte vad som hjälper. Det jag däremot har hört är att växtvärk inte behöver ha något med själva växandet att göra. Jag har hört barnpsykologerna i knattetimmen tala om att det kan bero på olika psykiska saker. Men här är i alla fall en länk jag hittade med saker som kan lindra, värme och massage verkar vara bra!

http://www.tryggabarn.nu/start/barns-sjukdomar/ovriga-sjukdomar/vaxtvark/

#9 - ♥ TUMADRE - ensamstående mamma till två ♥

Min dotter hade ofta växtvärk i 4-6 års åldern. Jag brukade massera hennes ben på nätterna när hon vaknade och ibland smörja dem med lite tigerbalsam när det var som värst.

#10 - Marie

Vi masserar vår yngste son varje kväll på benen. Eller rättare sagt klämmer. Varje kväll säger han "Kläm hårdare, hårdare..." Det är låren som är värst och han har väldigt kompakta muskler där. Vi klämmer uppifrån och ner, nerifrån och upp osv.

#11 - Linda

Hej! Alvin och Felice har ofta växtvärk men det går i perioder. Just nu är Alvin inne i en sådan period. Han vaknade två gånger i natt. Han fick massage och Alvedon så somnade han om. Kram på er!

#12 - emma sofie

Här om om morgonen klagade min treåring för första gången på att han hade ont i armen. Jag förstod inte först vad det var förrän jag insåg att det måste vara växtvärk, så jag gjorde något min mamma gjorde på mig eftersom jag led väldigt mycket av växtvärk. Och det var att jag höll upp hans arm i luften och sen så kramade jag den bestämt upp och ner. Det hjälpte i alla fall för mig :)

Svar: Tack för tipset! :)
bambi

#13 - Emmelie- Mamma till Ebba och Hugo

Min dotter som är fyra har haft mycket växtvärk sen i sommras typ och framför allt i bena :(

#14 - Lisa

Min femåring har haft mycket växtvärk sen han var runt året. Vi har haft tre dåliga veckor å två lugna å hållt på så. Man lider ju av å se dem ha ont, å tillslut av sömnbrist även fast vi är vana nu.
Vi har gett alvedon å försökt massera benen.
Fick nyligen rådet att ge selen å järntillskott, men har inte hunnit testa mer än vanliga vitamintabletter, men jag inbillar mej att de har hjälpt lite.
Hoppas han slipper drabbas hårdare!
Kram

#15 - Heléne

Vi brukar använda vetekudden, Ice Power Kids smärtlindrande kräm, massage/klappa och avslappningsmusik.

#16 - Mamma till Eddie & Wilton

Min son har haft det många gånger och ja han är lång för sin ålder är cirka 3.5 år och har 110/116 i kläder. Och när han får detta så smörjer jag benen och masserar dom och hjälper inte detta lindar jag i benen i filtar och ger honom alvedon sen släpper det .. Men tror detta är ärftligt då både jag och min mamma haft detta också ...

#17 - Natali BLOGGAR om livet ♥♥♥

Värme - om du har en vetekudde eller liknande så hjälper värme mot växtvärk. Ihop med en alvedon så brukar det lugna sig.

#18 - Åsa

Det finns undersökningar som visar att selen kan hjälpa, det var barnläkaren som rådde oss. Prova att ge vitaminmineraltabletter, finns i barnhyllan på apoteket. Ge två i början, de har ganska god smak - vi döpte dem till godis (hehe).
Min fyraåring har av och till gryyyym växtvärk.
Ipren och vetekudde som jag värmer svagt i micron, när hon vaknar och gråter.

Vi lever med det nästan varje vecka. Hon är som jag, långbent. Och har mellan juli och november vuxit ca 6 cm. Klart att det gör ont.
Har fått sätta på ståbrädan på vagnen, trots att hon redan som liten har gått mkt själv. Men låt honom åka vagn eller åka ståbräda. Ingen mening att trötta ut redan onda ben.
Lycka till och bara maila om du har fler frågor, du har min adress.
Kram!

#19 - Petra

Jag hade mycket växtvärk som liten. Mamma brukade massera mina ben och palla upp i sängen så jag kunde ligga med benen i högläge.