bambi

Vi är nog inga tomma tavlor ändå....
När Zack är trött så pillar han sig i håret. Eller drar fingrarna genom mitt hår. Detta är även något som maken har gjort (på mig) ända sen vi träffades och han gjorde även det på sin mamma när han var liten. 
 
Jag tycker att det är så häftigt att Zack har ärvt ett beteende så där. Att tycka om att dra fingrarna genom håret... lite häftigt att det kan gå i arv?
 
Innan jag fick barn så trodde jag på det som kallas beteendeperspektivet (eller behavioristiska perspektivet eller inlärningsperspektivet... kärt barn har många namn) inom psykologin. Dom anser att vi föds som "tomma tavlor" och att vårt beteende och personlighet sen fylls på under våra liv. Ett känt citat från detta perspektiv är "ge mig 10 nyfödda barn så kan jag göra så att en blir läkare, en blir tjuv.... osv osv..".
 
 
 
 
Men efter det att jag fick barn så tror jag inte så mycket på detta perspektiv längre, för det märks så tydligt att barn har sina egna personligheter redan när dom är nyfödda. Och även fast Zack inte har sett hur hans pappa har dragit fingrarna genom mitt hår så gjorde han det när han bara var ett år gammal...
 
Nej, nu tror jag istället på att vår personlighet kommer ifrån en kombination av både biologi och att det är inlärt. Vad tror ni?
#1 - dianasdrömmar

Gulligt att båda gör det kram Diana

#2 - Martina

Jag tror också helt och fullt på att personligheter och beteende är både ärvt och inlärt.
Jag har en bekant vars son aldrig träffat sin pappa och han har många egenheter och beteenden som han far hade....

#3 - Hanna

Roligt att du tar upp detta just ny! För en månad sen hade jag inte fattat vad behaviorismen betydde men vi håller på med detta just nu och det är sjukt intressant! Man känner igen otroligt mycket ifrån det naturliga beteendet och jag tror att det är det bästa förhållningssättet till de olika teorierna - att blanda men ändå vara medveten om dem!

#4 - Anonym

Ps tror som du att mycket redan finns men att man har hela livet att lära!

#5 - Anonym

Jag håller nog med, samma sak med vissa skillnader mellan kvinnor och män.

#6 - Thina

Har en dotter som har gjort detta så fort hon blir trött även i sömnen. Detta beteende dök upp någon gång innan hon var året. När hennes farmor träffade henne strax efter hennes ett årsdag (träffar inte farmor mer än några gånger om året på grund av avståndet)Så tyckte hon att det var så roligt för min sambo hade gjort det

#7 - Ewa (mamma till 6 döttrar)

Kan inte annat än hålla med :)
Kram

#8 - Jenny

Det där har min son oxå alltid gjort. Han är 14 nu och jag tycker det är så mysigt när han ställer sig brevid mig och handen fortfarande ibland automatiskt kommer upp och drar och pillar i mitt hår. När han var lite undrade hårfrisörskan varför jag inte hade någon lugg :)