bambi

Dagens fråga: Vill vi ha djurpoliser?
Som jag skrev tidigare så är ni så duktiga på att tipsa mig om intressanta ämnen! Det är verkligen jätteroligt och jäteroligt när ni ställer frågor - fortsätt gärna!


Linda om Svar på kommentar:
Jag lyssnade precis på radion, på P4, om att man i Stockholm har infört Djurpoliser. Detta drabbade ett par pensionärer som hade en hund, denna hund hade artros och deras veterinär hade föreslagit att de skulle avliva hunden då veterinären tyckte att den led. Detta tyckte dock inte pensionärsparet. Någon dag efter så kommer en sån här djurpolis, hunden hade en bra dag och var mycket pigg. Djurpolisen tog då med sig hunden och avlivade den.
Jag skulle vilja se din syn på det här med djurpoliser, eftersom ni har katt? Det här är nämligen inget jag hört om förut i Sverige. Men i USA är det tydligen rätt vanligt i alla fall om man kollar på Animal planet.


- Brott mot djur är väldigt lågprioriterade i hela landet, trots att anmälningarna ökar. Det senaste är kriminella killgäng som plågar djur, filmar händelsen med mobilkamera och skickar vidare. Forskning visar att de här personerna senare ger sig på människor också, säger Carin Götblad.

 

Ett i Stockholmsmedia uppmärksammat djurplågerifall handlar om amstaffvalpen Shiva, som bara blev sex månader gammal innan hon plågades ihjäl. Hon hittades i en skogsdunge med en plastpåse över huvudet i början av månaden. Under hela sitt korta liv hade hon blivit torterad. Tack vare den nya organisationens effektivitet sitter redan en person häktad för dådet. (Källa)

Medan ett äldre par fick sin hund Dallas avlivad mot sin vilja. Så det får mig att fundera på hur det egentligen fungerar i praktiken med dessa djurpoliser? Tanken är ju mycket mycket bra men att avliva ett äldre pars hund var ju inte riktigt tanken....

Jag har alltid älskat djur och har nästan konstant under hela min uppväxt haft husdjur. Jag vet hur underbart och hur mycket man kan älska ett djur men samtidigt så har man också ett jättestort ansvar gentemor djuret. Så, jag känner mig lite kluven i frågan. Ja, jag tycker att det är väldigt väldigt viktigt att värna om djurens rättigheter men samtidigt så blir det så FEL när djurpolisen grundar sina beslut på vad kanske en vetrinär säger efter att ha träffat djuret någon enstaka gång.

Vad säger ni om det hela? Behöver vi djurpoliser?

#1 - Anonym

Fast det var ju veterinären som undersökt hunden och ställt diagnos som tog beslut om att den borde avlivas omedelbart. Jag tvivlar till att veterinären gjorde det för "skojs skull". Hundar är väldigt duktiga på att dölja att de lider, liksom många andra djur. Jag litar mer på en veterinärs åsikt än det gamla paret som har hunden. Om man inte tycker det så är det väl dags att vi låter nära och kära diagnostisera både djur och människor, de känner ju trots allt personen/djuret mycket bättre än läkaren eller veterinären gör.



Djurpoliserna i detta fall agerade ju endast handräckning. Precis som de kan göra då det rör sig om psykiskt sjuka människor som ska till en avdelning. Det är en läkare som tar beslutet även där, och polisen står för det fysiska och själva transporten för att det ska gå lugnare till. Ser inga som helst problem med det. Bra att förhoppningsvis färre djur kommer behöva lida.

#2 - Sandra

JA, det borde finns djurpoliser i hela landet!

#3 - Stina

Hej

Försökte klicka in på dina bra recept

men det är svårt fr iphonen att pila

ned eftersom du har många under-

grupper, förstår du hur jag menar?

Skulle det vara möjligt att lägga mat

i bak längst uppe ?

Tack för en bra blogg och måste säga

att jag alltid blir lika glad att se era

söööööta barn:)

Kram

#4 - Tess

Vi behöver djurpoliser, men reglerna måste göras tydligare och striktare. Poliserna ska inte bara kunna ta ett djur och avliva på eget bevåg, utan det ska isf undersökas och kontrolleras noga innan.

#5 - Lilla Mysan

Så vitt jag vet var det två veterinärer som undersökt hunden och båda två ansåg att hunden led och borde få somna in.



Som veterinär har jag träffat djurägare som är så fästa vid sitt djur att de vägrar inse att djuret lider. De vill ha sitt djur kvar och stänger ute djurets lidande. Det gör det inte av elakhet, det gör bara allt för ont att tänka tanken att leva utan djuret. Jag brukar tänka att för många av djurägarna är djuret som ett sorts barn och jag vet ju hur jag skulle reagera om en läkare sa till mig att mitt barn (eller annan nära anhörig) var dödligt sjuk... Jag brukar göra så att jag förklarar noga på ett lekmannaspråk vad lidandet innebär för djuret och hur djuret kommer att dö om det får lov att dö av sig själv. Om läget inte är jätteakut, brukar jag faktiskt låta djurägarna ta med sig djuret hem för att smälta informationen och sen har jag daglig telefonkontakt med dem och bokar in en tid några dagar senare för avlivning.



Vi behandlar ju inte bara djuren, vi behandlar ju även djurägarna och för att djuren ska få en så bra behandling som möjligt är det viktigt att man är rak och tydlig inför djurägare också.



Men jag har även varit med om fall där djurägare helt enkelt vägrar ta bort sitt djur och jag inte sett någon annan utväg än att anmäla till länsstyrelsen. Tyvärr har det varit ett väldigt trubbigt sätt, det händer ingenting efter min anmälan. Så, ja, jag tycker att en djurpolis behövs! De få gångerna djurägare tar med sig ett dödsjukt och lidande djur hem, då vill jag kunna ringa polisen som kan hämta djuret tillbaks till mig så att jag får lov att ta bort det!

#6 - Lilla Mysan

Förövrigt håller jag med den som var anonym och kommenterade överst på sidan. Jag är veterinär och utbildad att ta diagnosticera och behandla sjuka djur. Naturligtvis kan jag ha fel ibland, jag är inte mer än människa. Men när jag säger att man bör ta bort ett djur, så gör jag det inte för skojs skull, utan för att djuret lider. Det är mitt ansvar som veterinär att föra djurens talan när de inte kan det själv. Och jag anser mig bättre lämpad att se och bedöma om ett djur lider än vad djurets ägare gör, just för att känslor kan göra att man blir blind för lidandet.

#7 - Evelina

Ja jag tycker det är bra med djurpoliser och det borde verkligen breddas över hela landet!

I frågan om hunden så var den undersökt av veterinär som avgjort att den var för sjuk, den led. Paret såg till sig själva och inte djurets bästa - då bör djurpolisen absolut gripa in.

Vi har hund och han ÄR min bebis och den dagen han inte kan vara med oss längre bävar jag för. Men då är hans hälsa och välmående tusen ggr viktigare än min egen sorg.

#8 - idun

JA!!!

Det här är ett sånt otroligt framsteg!

Mina djur kommer kommer från hundstallet i sthlm där de hamnade efter att ha blivit tvångsomhändertagna av polis.

Nu får de en chans till ett bra liv.



Människor som gör saker mot djur och barn är det vidrigaste jag vet.

#9 - Caroline

Ja det var verkligen på tiden att vi fick djurpoliser! Det finns så många djur som blir vanskötta och då behövs det verkligen personer som är speciellt inriktade på detta, då "vanliga" polisen inte verkar ha tid för detta..

#10 - Ejkej

Ja. Det behövs också på fler orter. Som det är nu tar det tyvärr väldigt lång tid från anmälan till att länsstyrelsen kollar upp, för de har naturligtvis e hel del annat att göra. Allt för många djur lider och de kan inte själva föra sin talan.

#11 - Malin

Håller med Caroline.

Självklart ska vi ha djur poliser, och jag stödjer allt sånt. Tycker även att djurambulansen ska breddas över hela sverige.

#12 - Mrs Benrhardsson

Det tycker jag helt klart det borde finnas. Händer nog mer än man tror där ute.