bambi

Igår blev jag av med oskulden...


Ja, min macarons-oskuld alltså. Jag testade att baka macarons för första gången. Jag gick in i det hela med rätt så gott självförtroende. Jag är ju van vid att baka! Vad kan gå fel? Det är väl bara att följa receptet till punkt och pricka? Det står att man ska väga alla ingredienser noga så då kan väl inget gå fel??

När första plåten var i ugnen så ringde Linda och jag berättar att dom har spruckit. Ska dom spricka? Nej, det ska dom ju inte! Då berättar Linda att man ska banka plåten innan man stoppar in dom i ugnen för att få ut luften??! Så jag bankade nästa plåt, så mycket jag vågade, dom sprack inte men istället så blev dom rätt så platta!

 

Ja, det där med macarons var inte så lätt... men riktigt riktigt goda blev dom i allafall! Jag avnjöt några stycken igår kväll med en stop kopp te och kollade igenom min favorittidning Baka som har en massa roliga semmelrecept i senaste numret! För i år ska jag baka semlor har jag bestämt mig för!

#1 - Annica H

Banka på plåten har jag aldrig hört tidigare ;)

#2 - Emmie

hur bankar man plåten?

#3 - Nelin - stolt hårunderarming!

Men de ska väl vara ganska platta? När jag gjorde sist så blev mina alldeles för höga...

#4 - Bonita

Dom ser ytterst proffsiga ut i den här vinkeln iaf :)

#5 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Man bankar plåten genom att lyfta upp den (med dom utspritsade macaronsen på) och bankar ner den i bordet/bänken så hårt man kan/vågar. Så att man slår ut all luft ur macaronsen... tydligen så funkade det!

#6 - caroline

Hembakade smelor är helt klart bäst! Blir inte lika torrt + att man kan välja så mycket grädde man själv vill ha..

Mums!

#7 - Mimmi

Tycker också de ser helt perfekta ut! MÅSTE våga pröva någon dag....

#8 - Karoliina - med K och två i

Annars kan man låta plåten stå och vila allt mellan en halvtimme till en timme, så ska dom inte heller spricka lika lätt!

#9 - Stefhanie

Dom ser riktigt goda. Tänkte mig också ta och göra ett försök, men får väl se hur de går :P

Btw. Vill du vara med i veckans blogg?

http://riewe.blogg.se/2012/january/veckans-blogg-v05.html

#10 - Aniika

De ser ut att höra hemma på ett konditori. Vad duktig du är!