bambi

Jordgubbsmacarons
Häromdagen testade jag alltså att göra macarons för första gången och det gick väl så där. Första plåten spritsade jag ut till hjärtan (fint till Alla Hjärtans Dag tänkte jag), men dom sprack ju! Nästa plåt "bankade" jag (alltså lyfte upp och bankade rakt ner för att få ut luftbubblorna ur kakorna, innan dom sätts i ugnen) och då sprack dom inte i allafall. Men dom reste sig inte så mycket tyckte jag.

Jag köpte färdig mandelmjöl på Lidl (20 kr för 200 g) men man ska ändå sikta den. Sen så använde jag en macaronsform som jag fick av Mastrad, vilket gjorde det väldigt enkelt att få dom lika stora.

Men jag ska inte ge upp! Jag ska definitivt testa att göra macarons igen, för dom är ju fasligt goda! Denna fyllning med vitchoklad och jordgubbar blev suuuuuuupergod! Testa!



170 g florsocker
110 g siktat mandelmjöl
90 g äggvita (ca 3 st)
2 msk strösocker
några droppar röd hushållsfärg

Vit choklad och jordgubbsfyllning
150 g vit choklad
100 g jordgubbar
2 tsk honung
2 msk vispgrädde

1. Väg upp florsocker. Blanda med mandelmjölet och sikta.



2. Vispa äggvitan fluffig. Tillsätt strösocker och fortsätt vispa till ett fast skum.
3. Vänd ner mandel- och florsockerblandningen i äggvitan tillsammans med hushållsfärgen. Blanda till en jämn smet.



4. Spritsa ut rundlar knappt stora som femkronor på bakplåtspapper (blev två plåtar för mig). Låt kakorna vila på plåten minst 45 minuter. Då torkar ytan och kakorna blir finare.
5. Sätt ugnen på 125 grader. Gräddda i omgångar på ugnens nedersta fals i ca 20 minuter.
6. Fyllning: Mixa jordgubbarna fint. Koka upp dom i en liten kastrull och låt puttra 5-10 minuter.
7. Bryt chokladen i mindre bitar. Värm försiktigt alla ingredienser i en liten kastrull på spisen. Rör då och då och dra kastrullen från värmen när chokladen har smält och krämen ser jämn och fin ut.
8. Låt fyllningen stå i kylen i minst en timme tills den är lagom fast att spritsa.
9. Spritsa fyllningen på botten av hälften av kakorna och sätt ihop med kakans andra halva.

#1 - Caroline

De i form av hjärtan blev också fina, det gör ju inget att de är lite spruckna :)

#2 - Fnulan

Dag fyra och sugen på ALLT!!!! Men du.... -5 kg sen i måndags....

#3 - Amy

Nu behöver du ju inte tänka på det eftersom det är vinter men jag fick tipset om att inte försöka mig på att baka macarons när det regnar. Ngt med luftfuktigheten som gör att de misslyckas.

#4 - Emmie

Tack!

Äntligen har jag kunnat göra perfekta macarons.

Har försökt runt 5 ggr och de har aldrig blivit heelt bra.

Nu följde jag ditt recept helt och hållet och oh så bra de blev :)

#5 - NIna

Jättefina ju