bambi

Lek med skärpedjup
Jag får ofta frågor om min kamera, mina objektiv och hur jag får bilder så där "suddiga". Efter min fotokurs i slutet av förra året så har jag bara kört med manuella inställningar på min kamera (som är en Nikon d5000). Jag använder oftast ett objektiv med väldigt lågt f-värde (f 1.8) och ju lägre f-värde (skärpedjup) desto mindre blir fokuset och desto mer "suddigt" blir det runtom fokuset.

Så, beroende på vilken effekt jag vill ha eller hur jag vill att bilden ska se ut så ställer jag in olika f-värde manuellt på kameran. Nu gillar jag effekten av "suddigheten" så jag brukar använda väldigt låga f-värden i mina foton.



Ni ser vilken skillnad det blir direkt när man kommer uppåt f 5.0!

#1 - Linda

Visst borde det väl ändå kunna gå & fixa i någon redigeringsprogram??? Eller?

#2 - kelli - väntar liten i april <3

man önskar man hade en systemkamera alltså :)