bambi

Man är väl där för att lära sig?

Ibland när elever "bara" får godkänt på första provet eller uppgiften i en kurs så kan jag få frågan "men nu kan jag väl inte få MVG?".  Många lärare kräver att eleverna har fått MVG på allt för att ens vara påtänkta att få ett MVG i slutbetyg. Men jag tänker alltid att eleverna är ju där för att lära sig, så vi kan ju inte kräva att dom ska ha MVG från start till slut på allt.

Det viktiga är ändå att dom uppfyller alla MVG-kriterier och då gäller det att dom får chansen att visa att dom uppfyller dessa även mot slutet av kursen (kanske inte räcker med ett uppgift eller ett prov). Sen är det alltid en viss tidspress och man som lärare har inte tiden att ge eleverna hur många chanser som helst att visa att dom uppfyller betygskriterierna.

Känner ni igen detta? Har ni haft någon lärare som har krävt MVG genom hela kursen för att få det som slutbetyg?

P.S. Jag vet att det är ett nytt betygssystem men dom flesta av mina elever har fortfarande det gamla betygssystemet.

#1 - Lilla Mysan

På "min tid" hade jag vår klassföreståndare som lärare i naturämnena (fysik, kemi och biologi). I slutet av terminen när vi hade betygssnack berättade han att jag EGENTLIGEN skulle ha MVG i alla ämnen, men det kunde han ju inte ge, det verkade ju konstigt att ha MVG i alla de ämnena, så jag fick nöja mig med ett VG i biologi. Då var jag en snäll, tyst och duktig flicka och tackade och bockade. Hade det hänt nu hade jag fått ett seriöst bryt och överklagat å det grövsta! En liknande grej hände under kursen i Matte-D då jag skrivit MVG på alla prov men ändå bara fick ett VG för att jag "inte var tillräckligt flexibel i mitt matematiska tänkande". What, liksom?!

#2 - Caroline

När jag gick i grundskolan och skulle få slutbetyget i nian så hade jag ett lång diskussion med min idrottslärare. Han ansåg att för att få ett MVG i idrott så var man tvungen att ha MVG på fem olika delar (kommer inte riktigt ihåg vilka det var men bollsport var en, simning var en och typ rytmik/dans osv). Jag hade MVG på alla förutom bollsport så han tyckte inte att han kunde ge mig ett MVG i slutbetyg. Däremot så gav han MVG till några av killarna som egentligen bara hade MVG i bollsport. Jag tyckte ju så klart att detta var helt galet och ansåg att det var diskriminering på lång väg. Varför skulle de ha MVG bara för att de kunde sparka på en boll men var helt kassa på allt annat medan jag som kunde allt annat inte fick det?! Tyvärr var jag inte lika bra på att argumentera för min sak när jag var 15, men nu skulle jag aldrig ha tolererat det!



Jag utbildar mig ju till lärare nu, dock F-6 så jag vet inte om jag kommer vara tvungen att sätta så mycket betyg. För min del är det ju mest omdömen och de sker ju löpande, så där är det nog lättare att väga in helheten och alla olika delar än ett betyg, eller tänker jag fel?

#3 - Ejkej

Den där bilden har många elever har jag märkt. jag föredrar at tänka på det som du gör; att eleven är där för att lära sig. Jag skulle ju inte ha nåt jobb, mer än att tenta av deras kunskaper, om de var fullärda när de sätter foten i mitt klassrum första gången. Lärande och utveckling, inte räkna ihop antal MVG, den principen kör jag på när jag sätter betyg. Men självklart är det som du säger, man kan inte ge hur mågna chanser som helst heller, och vissa moment tentas ju bara en eller två gånger. Med de nya kursplanerna tycker jag dock att det ser lite annorlunda ut.

#4 - Kamilla - Mamma till Oscar och Nicole

Så har det varit för mig med under skolans gång, det skulle vara MVG på alla prov och alla uppgifter för att man skulle kunna få MVG i betyg.

Det sjukaste tycker jag ändå var Musiken vi hade i 7-9.

Jag har alltid varit noga med att sköta skolan (med hjälp av en mamma och pappa som alltid kollat så man gjort läxan)

Hade MVG på alla musikproven vi hade och var med aktivt på lektionen och provade på allt vi skulle göra. Vid betygsättningen fick jag veta att jag inte kunde få mer än G i betyg för att jag inte var med i skolans kör?!

Alla fick provsjunga till kören och jag var inte tillräckligt bra därför fick jag inte vara med, alltså inget jag själv valt. Då tycker inte jag att man kan grunda ett betyg på det heller..

#5 - Elin

Jag vet inte om jag varit med om något sånt, däremot reagerade jag hur våran religions lärare satte betyget på gymnasiet. Vi hade ett prov under hela kursen, i slutet av den. Och resultatet på det provet satte betyget, det erkände tom läraren när vi fick tillbaka resultatet 'betyget på provet är det ni kommer få på papper'. Ok, då fick jag bara G. Såhär i efterhand, kan man grunda ett betyg på en hel kurs bara på ett prov? Känns inte rätt...

#6 - Miosliv - mamma,pappa,barn,katt,hund - vardagen med en fotoblogg!

Det beror jättemycket på läraren, men jag tycker som du, att man ska få jobba sig uppåt, vi är ju där för att lära oss. Det är galet men i höstas hade jag två olika lärare i rätt lika ämnen och jag fick MVG av den ena o massa beröm hur jag hade lagt upp uppsatserna, medans den andra läraren knappt G och tyckte inte alls mina uppsatser var enligt "grundreglerna"? du vet rubriker, källor osv hur kan lärare bedöma så olika? Jag fick lära mig skriva uppsatser enligt grunderna o källkritik i Sv B men många lärare vill att man ska göra/anpassa sig efter deras upplägg i en uppsats, var är rätt och vad är fel?

#7 - Beata

Jag går i gymnasiet nu och förstår det du säger och tycker att det är bra. Det handlar ju lite om utveckling och så hos eleven. Något jag avskyr är dock när man pratar om ett resultat som man inte är nöjd med, med en lärare och får svaret "men betyget är inte allt". Det är så fel! Betygen är otroligt viktiga och avgörande för oss i framtiden, det innebär inte att lärarna ska sätta högre betyg än vad vi är värda, men att säga att betgen är oviktiga är helt fel..

#8 - Viola 22årig tvåbarnsmamma

Jag hade mvg i alla uppgifter i samhäll A i gymnasiet. Missförstod en och fick IG på den (ja hela arbetet underkändes pga en detalj) Men min lärare veknade till slut och gav mig MVG i kursen, och jag var den enda som fick det då jag är lite extra stolt över det betyget.

#9 - Tess

Har haft lärare som krävt samma betyg hela kursen för att ge det som slutbetyg. Hade man haft ett enda VG på alla tester, uppsatser, muntliga anföranden....ja allt... Då "sjönk" man till ett VG, trots alla MVG.

#10 - Sofia

Där jag gick skulle man aldrig kunnat få MVG i betyg om man fått G på ett prov. Högst ett VG, sedan resten MVG gällde. Om jag fick resultaten VG, VG+ samt 3 MVG låg jag fortfarande och "vägde" mellan VG och MVG... Tycker att ditt sätt är mycket bättre och mer rättvist!

#11 - Nena

Ska man följa reglerna strikt så bör man ju egentligen inte sätta betyg på deluppgifter alls, och det gäller både nya och gamla betygssystemet. Betygskriterierna är ju inte utformade för att passa på enstaka prov utan syftar till helheten. Skolverket konstaterar dock att elever tyvärr ofta kräver att få betyg på olika uppgifter för att få veta hur de ligger till. Jag tycker ofta att det sätts betyg på prov som inte ens testar alla betygsnivåer. Nu mera jobbar jag bara på IB och slipper detta dilemma!

#12 - Nena

Ska man följa reglerna strikt så bör man ju egentligen inte sätta betyg på deluppgifter alls, och det gäller både nya och gamla betygssystemet. Betygskriterierna är ju inte utformade för att passa på enstaka prov utan syftar till helheten. Skolverket konstaterar dock att elever tyvärr ofta kräver att få betyg på olika uppgifter för att få veta hur de ligger till. Jag tycker ofta att det sätts betyg på prov som inte ens testar alla betygsnivåer. Nu mera jobbar jag bara på IB och slipper detta dilemma!

#13 - Sainmaa

Oj, MVG på allt man gör under teminen/läsåret anser inte jag att man kan kräva av en elev för att den ska kunna få det i slutbetyg, har aldrig upplevt att mina lärare genom tiderna haft den inställningen heller. Huvudsaken är att eleven klarar de betygskriterierna överlag genom kursen anser jag. Men det blir intressant, jag som lärarstudent har mina första egna lektioner och uppgifter som bedömas efter sportlovet! :)