bambi

Att ha både barn och katt


En läsare ställde en massa frågor angående hur det är att ha katt och sen få barn. Då och då får jag dessa frågor så jag tänkte berätta lite mer om det.

Hera är en Ragdoll och rasen i sig är väldigt lugn och passar väldigt bra ihop med barn. Hera har alltid varit väldigt undergiven då när hon kom till oss så hade vi en annan katt också - Ronja (en bondkatt). Ronja var väldigt dominamt och kunde ibland vara lite aggresiv. Hon hann bli 10 år och hade hela sitt liv problem med magen. Men när hon närmade sig 10-års dagen så var så otroligt mager så det var skrämmande, även fast hon åt och åt och åt (hon var ständigt hungrig). Vi var ut och in med henne till lite olika vetrinärer men till slut så kändes det som att hon mest led så vi avlivade henne till slut. Jag minns fortfarande den dagen så tydligt och jag tänker fortfarande på henne då och då (vi har bilder uppsatta på henne också) även fast det var över 4 år sen hon dog.

Hera är nu ensam katt i hushållet. Hon var drygt 4 år gammal när Zack föddes. Hon tyckte det var riktigt läskigt med en liten bebis i början och höll sig undan mycket. Och det blev förstås ännu värre när vi kom hem med ännu en bebis senare.

Hera är väldigt social av sig men hon håller sig mycket mer för sig själv sen vi fick barn. Hon kommer alltid när man ropar, även om barnen är med, men är lite försiktigare då. Zack får klappa på henne lite grann nu när han har lärt sig att vara snäll mot henne, men Leah är fortfarande rätt så hårdhänt mot Hera. Men båda barnen älskar henne! Leah kunde säga "Hera" innan hon kunde säga "Zack".

Hera är alldeles för snäll mot barnen och dom kan lägga sig på henne, dra henne i svansen eller pälsen och hon bara mjuar. Så då får vi komma och rädda henne. Men vi försöker hela tiden att lära barnen att respektera Hera och vara snälla mot henne, men det är lite svårt för en 1-åring att förstå det.

Vi ger tyvärr inte henne lika mycket uppmärksamhet som förut. Innan vi fick barn så kallade jag mina katter för "mina bebisar" och man trodde aldrig att den känsla skulle försvinna. Men om jag ska vara ärlig så gör den det - tyvärr - eller snarare så förstår man vad det innebär att ha riktiga barn och den enorma kärleken man har till dom är lite svårt att utveckla till ett husdjur tror jag.
#1 - Karoliina - med K och två i

Vi har en liten hermelinkanin lös inomhus och Neo älskar honom! Det är lite samma sak där att man får vakta så att han är snäll för han vill gärna klappa lite hårt och leka.

Tyvärr är det ju som du säger, man har inte lika mycket tid för sin lilla kompis efter man fått barn och just nu funderar jag på att köpa en till kanin som sällskap!

#2 - Christine

Tack för utföräligt och intressant svar! Trivs Hera som ensamkatt eller vill ni skaffa en till så småningom?

#3 - Tess

Vi har två katter och det är inga problem alls med vårt barn :-) Den ena är en riktig "barnkatt" och Connor kan göra nästan vad han vill med honom. Den andra håller sig undan mer, men är ändå gärna i närheten. Jag kallar fortfarande katterna för mina små bebisar, men det är ju inte samma känsla som med sitt barn. Det är på två olika vis :-) Kul att läsa om en till som har katt och barn. Det var en del som frågade oss, när vi väntade barn, "vad ska ni göra med katterna nu då?" Vadå göra? undrade jag. De förväntade sig att vi skulle "kasta ut" katterna för att vi skulle få barn. Vid allergi, jo då skulle man få tänka om, men aldrig annars! Att ta för givet att man ska göra sig av med något bara sådär tycker jag är grymt.

#4 - En pojkmammas vardag - Livet på torpet

Vi har både hund och katt. Och det går toppen bra tillsammans med barnen. Hunden (en pytteliten papillon) är dessutom 1-åringens bästa kompis och dom gör ALLA hyss tillsammans ... såklart! ;)



Katten tyckte att det var mysigt när 1-åringen var bebis och satt stilla på golvet. Då la hon sig ofta i hans knä och lärde han klappa fint. Idag tycker hon mer lite att han är lite "otäck" när han skriker glädjetjut när han ser henne och vill klappa. ;)

#5 - TantMango - kreativitet, livsvisdom och en kärleksfullare värld

Det låter exakt som hemma hos oss. Lillan har lagt sig på våran Sam och han bara jamar till. Har försökt lära henne från början att "klappa fint" och det funkar bättre och bättre ju äldre hon blir (20 mån nu). Men hon glömmer bort sig och får påminnas. Katten får också mkt mindre uppmärksamhet nu. Redan när ajg träffade sambon fick katten mindre uppmärksamhet fast ännu mindre med barn då. Förr var jag singel med 3 katter som jag kallade mina barn och de var verkligen det. Ett enormt sällskap i min sjukskrivna singelensamhet. Vi sov i samma säng, de låg i mitt knäa och vi kelade mest hela dagarna. Kan få så dåligt samvete för att det är så mkt mindre kel nu.

#6 - TantMango - kreativitet, livsvisdom och en kärleksfullare värld

Det låter exakt som hemma hos oss. Lillan har lagt sig på våran Sam och han bara jamar till. Har försökt lära henne från början att "klappa fint" och det funkar bättre och bättre ju äldre hon blir (20 mån nu). Men hon glömmer bort sig och får påminnas. Katten får också mkt mindre uppmärksamhet nu. Redan när ajg träffade sambon fick katten mindre uppmärksamhet fast ännu mindre med barn då. Förr var jag singel med 3 katter som jag kallade mina barn och de var verkligen det. Ett enormt sällskap i min sjukskrivna singelensamhet. Vi sov i samma säng, de låg i mitt knäa och vi kelade mest hela dagarna. Kan få så dåligt samvete för att det är så mkt mindre kel nu.

#7 - Louise

Vilken fin misse!! :D vi har två stycken, en kattungen och en som blir 2 år nu i april.. jag hoppas verkligen de kommer funka den dan vi får tillökning.. :)