bambi

En massa vab

Puh, jag har försökt klämma in tre dagars arbete i denna arbetsdag (vab igår och vab imorgon för min del).

Maken berättade att Leah har legat utslagen ovanpå honom i soffan nästan hela dagen och så har hon varit dom senaste dagarna. Hon började bli sjuk i torsdags så det har snart gått en vecka. Jag kanske borde ta med henne till läkaren imorgon? Men det känns som att dom oftast inte kan göra så mycket när det "bara" är feber, snor och hosta?

#1 - Linnea

Om ni skulle ta henne till läkaren så innebär det att hon måste utsättas för blodprov(stick i fingret) och svalgprov. Sen kanske ni kan få ut antibiotika som kan korta ner sjukdomen med några dagar men då måste ni bråka med henne om att få i henne medicinen. Är det värt det? Får ni i henne något att dricka? Har hon feber? Hur andas hon? Varje sekund? Använder hon muskulaturen så hela magen dras in? Hur ser hon ut i svalget? Vit beläggning? Rodnad? Du kan ju alltid ringa till vårdcentralen och prata med distriktssköterskan där och få råd.

#2 - Mia

Jag brukar köra med regeln feber mer än 5 dagar dags för läkarbesök oavsett om de dricker och kissar som de ska kan ju vara någon bakterie hon fått och inte "bara" virus. Hoppas hon snart mår bättre.



/Mia

#3 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Linnea Nej, jag känner också att det kanske inte är värt det... Hon har inte konstant feber utan den kommer och går lite. Hon äter och dricker okej och andas normalt. Det är mest att hon är så jäkla snorig och hostar en hel. Tycker att det är så konstig att Zack blev sjuk någon dag bara och utan snor och hosta!

#4 - Sigrid

Jag tänker som Linnea. Att hon dessutom hostar och snorar gör att de med stor sannolikhet ändå inte kommer ta halsprov eller sticka henne - eftersom snor+hosta=virus. Har hon streptokockinfektion så borde hon ha konstant hög feber och låta tjock i halsen när hon pratar, hon borde inte heller vilja äta.



Det är vid misstanke om bakterier eller när barnet får svårt att andas eller inte får i sig vätska som det är viktigt att ta sig till läkare.



Känner ni att det är viktigt med rådgivning för att känna er lugna så ska ni såklart ringa 1177 eller vårdcentralen :)

#5 - Sigrid

Jag tänker som Linnea. Att hon dessutom hostar och snorar gör att de med stor sannolikhet ändå inte kommer ta halsprov eller sticka henne - eftersom snor+hosta=virus. Har hon streptokockinfektion så borde hon ha konstant hög feber och låta tjock i halsen när hon pratar, hon borde inte heller vilja äta.



Det är vid misstanke om bakterier eller när barnet får svårt att andas eller inte får i sig vätska som det är viktigt att ta sig till läkare.



Känner ni att det är viktigt med rådgivning för att känna er lugna så ska ni såklart ringa 1177 eller vårdcentralen :)

#6 - Sofia

Kan vara bra att vara extra uppmärksam, barn på min flickas förskola har haft mycoplasma som blivit lunginflammation sen.

#7 - Erika

Vätska & Vila!

#8 - tindra

Vätska & Vila men håll koll på henne så att hon inte är fööör slö! ring 1177 & kolla för säkerthets skull.

#9 - Jenny

Min lilltjej (1år) hade feber till och från i en dryg vecka och hostade som tusan, bestämde mig till sist för att gå till vc och det visade sig vara lunginflammation.

Trodde det skulle bli krig när net var dags för penecillin men hon sa bara "nam nam" och blev sur när hon inte fick mer =)

#10 - Lilla Mysan

Min lilla kråka (ungefär lika gammal som Leah) åkte på Mycoplasma och har hostat konstant sedan i september. Eftersom hon inte fick behandling i tid (jag tjatade på läkarna i månader innan de ens tog ett prov) har hon dessutom fått astma och behöver tre typer av mediciner varje dag för att vara hyfsat besvärsfri. Och det hela började med "bara" feber, snor och hosta.

#11 - Sara

Jag skulle iaf ringa 1177. Som några har skrivit här så är det många sjuka i(?) mykoplasma just nu. Flera barn på Edvins är hemma och har drabbats av lunginflammation och det kan inte vara kul :( Hoppas hon kryar på sig snabbt!