bambi

Ett barn som tycker om blommor
Jag älskar Project Runway (älskar att 3:an sänder det varje vardag, kan se avsnitten om och om igen)! Jag älskar att se hur dom designar och skapar egna plagg och jag önskar verkligen att jag också kunde det.
 
För flera år sen, innan jag hade barn, så pratade jag och en vän om att vi skulle designa barnkläder. Hon hade två egna barn och pratade om hur hon skulle vilja klä dom. Jag hakade på. Det är rätt så vanligt att föräldrar som är föräldralediga skapar sina egna barnklädesmärken (t.ex. Geggamoja och me&i för att nämna några) och jag antar att dom flesta föräldrarna har en bild i sina huvuden av hur dom vill att deras barn ska se ut - vilka kläder dom ska ha på sig. 
 
Jag hade gärna designat barnkläder. Färgglada BARNkläder som inte utgår ifrån något kön. För det är ju så jag vill klä mina barn och jag klär dom gärna i samma färger och tryck. Men jag är noga med att erbjuda dom alla sorters kläder, alla färger - från svart till rosa men också alla möjliga tryck.
 
En del anser att kläder inte har något betydelse och att de tär löjligt att hålla på och tjata om det men det går inte att komma ifrån att vi uttrycker mycket av vår personlighet genom kläder (försök att totalt ändra klädstil så får du se hur det känns!) och att vi alla påverkas av färger och mönster. Det finns mycket forskning kring hur färger påverkar oss och det är klart att vi reagerar olika beroende på vad en person har på sig - och dett gäller även barn!! Och hur barn bemöts påverkas dom - om någon hela tiden bemöter dig som en "tuffing" så kommer du reagera annorlunda mot om någon hela tiden bemöter dig som en mjuk och snäll person.
 
Zacks favoritfärger är rosa och lila och jag tänker att det hade det kanske inte varit om han inte hade erbjudits dom färgerna. Han älskar blommor. Hans favorittröja just nu är med blomtryck och han älskar att plocka blommor, han gör det nästan varje dag nu. Men samtidigt så älskar han att stanna upp och titta på grävmaskiner och jag tycker om att han själv har valt dessa intressen. 
 
Zack i den blommiga favorittröjan just nu
#1 - hanna

Det är inga barn som kommenterat på dagis att han har blommig tröja? ÄR bara nyfiiken.

Svar: Nej, det är det inte.
bambi

#2 - ann

Jeg må indrømme, at jeg mere går op i hvad min søn foretager sig i løbet af en dag, så at han får tøj på som er slidstærkt og blødt (mjukt) så han kan bevæge sig frit. Han selv bestemmer motiver på tøjet og det er batman, spiderman osv....selvom han også elsker at kigge på blomster og dufte til dem -endog plukker til mig. Han elsker farver...bestemmer selv, hvad han vil ha - og jeg synes for det meste om det. Jeg synes generelt børn i dag har "god smag" allerede fra de er bittesmå :D

Svar: Jo, självklart måste kläderna vara slitstarka och mjuka = lekvänliga!
bambi

#3 - Karolina

De första tre åren tänkte jag inte så mycket på hur jag klädde min son. Men sedan jag började läsa bloggar och bli mer genusmedveten, så har jag hakat på tänkte att klä honom som ett barn och inte som sitt kön. Det känns verkligen som att jag har vaknat ut ur en dimma och upptäckt att det här faktiskt är jag och det är vad jag tror på!

Tyvärr så har min son påverkats mycket av andra barn... Han är 4,5 år idag och håller fast vid att blå är hans favoritfärg, det är så svårt att veta om det verkligen är det eller om han säger det för att han vet att det är vad som förväntas av honom.

Dessutom är han mycket medveten om att rosa är en "tjej" färg. Sist jag köpte en rosa t-shirt med vita blommor sa han att han tyckte om den, men fråga oroligt om inte det är en tjejtröja... Jag brukar mest svara att "det spelar ingen roll, det som betyder något är om du tycker om den och vill ha på dig den" och han verkar nöja sig med det...

Från fröknarna på förskolan får jag ständigt höra att jag klär honom så fint och han är bäst klädd på förskolan (inte konstigt, alla killar där går ju runt i sina tuffa kläder)... och min son blir alltid bemött med försiktighet, får kommentarer att han är söt och snäll o.s.v... Och det är jag ju glad för, han är i alla fall inte i närheten av att vara en "typisk" kille...

Det är lite tråkigt bara att det alltid är samma pojke som är i hans ålder, som pekar på honom och skrattar så fort min unge har på sig något som inte är typiskt pojkaktigt... Som tur är så är han den enda, andra verkar inte bry sig och personalen är väldigt bra på att säga till.

Oj vilken lång kommentar... Men, jag önskar er i alla fall en trevlig helg. :)

#4 - Helen

Älskar också Project runway! Såg Austin Scarlett på Trader Joe's på Manhattan igår kväll och blev alldeles starstruck! :-)

#5 - Anonym

Jag har alltid erbjudit båda mina barn alla möjliga sorters färger,print, etc. Äldsta sonen är snart 5 år och älskar leggings särskilt med blommor olika djur m.m. Han är stolt, stark och har många kamrater men oron finns ändå där nu när han snart börjar på skolan (5 åringarna går på skolan där vi bor) andra barn särskilt äldre har inte samma tänk.

Min man höll inte med mig och mina genustankar i början men nu när han vet hur mycket äldsta sonen älskar leggings brukar han få försvara våran pojke med att han ÄLSKAR dom där byxorna när släktingar lagt pikar som "men har du tjejbyxor".

Samhället är ju dömande men så länge han själv vill ha dom (han väljer själv kläder i sina lådor) tänker jag inte styra hans val men det är lättare att klä yngre barn i alla färger, mönster

#6 - KisseGirl

på kläderna.

Råkade visst skicka i väg förra kommentaren utan att avsluta den ;)

#7 - Martina

Det är nog bara vi barn som är oroliga för att barnen ska reta varandra över vilken färg kläderna har på förskolan.
Det är VI vuxna som lär barnen att det är fel med vissa färger/kläder på vissa barn....

När min son ibland har "tjejiga" färger/tryck på sina kläder så är den enda kommentar jag någonsin hört "wow vilken fin tröja du har" till sonen när han mötte en annan kille i dörren på förskolan. Då hade han en alldeles rosa tröja med en liten Hello Kitty på vid fållen.

Det är aldrig heller någon som kommenterar när min dotter har "killiga" kläder och färger.