bambi

Ja, jag klippte av hennes hår
 
Ja, som ni kanske har sett så har jag klippt av Leahs hår. Det är alltid med så blandade känslor som jag klipper av henne håret. Jag vet inte om det är för att hon är tjej som det känns att hon "borde" ha långt hår eller om det är för att hon har så fina lockar som gör det så svårt att klippa av det. Mycket svårare än att klippa av Zacks hår. Men jag kan inte komma undan alla BRA anledningar till att klippa av det:
 
* Hennes lockiga hår tovar sig (tror dock att det beror på att hon har fortfarande så kallat bebishår?)
* Hon HATAR när man borstar och tvättar håret (nu har hon inga problem när vi tvättar hennes hår)
* Det är mer praktiskt (speciellt på sommaren) med kort hår
* Och jag vill inte att hon ska fästa sig så mycket vid sitt utseende och hon får alltid en massa komplimanger för sina lockar
 
Så, det var bara att klippa av det. Och ja, jag klippte faktiskt henne och jag måste säga att jag blev riktigt nöjd med resultatet. Det blev jämt och fint och lagom kort.
 
Zack däremot kanske skulle ha lite längre hår för han älskar att pilla sig själv i håret (speciellt när han är trött). Men jag tyckte också att han klipptes alldeles alldeles för kort. Maken tog med honom till en frisör och hade sagt att han skulle ha "sommarkort" och då blev det verkligen superkort! Men som tur är så växer hår ut igen.
 
Nu tycker alla att barnen är så lika när båda har kort hår. Men så lika är dom väl inte?!? Jag tycker att man jättelätt ser skillnad på dom  ;)
#1 - Ulle

De är fantastiskt lika. :) Kort frisyr är härligt på barn, de svettas inte lika lätt och man slipper tampas med kam å borste varje morgon! Tummen upp!

Svar: Ja, det har verkligen känts så praktiskt! :)
bambi

#2 - Anna

Så söt hon är! Jag tycker dock visst att barn kan få fästa sig vid sitt utseende. Min dotter som är 2,5 tycker hon är "supertjusig" i page och vill alltid ha håret så då vi går till frissan :). Vi talar också om för henne flera gånger om dagen att hon är söt, likväl att hon är duktig och fantastiskt rolig (för det är hon). Ja, sånna är vi :). Dock tycker jag att du verkar vara en riktig supermamma så detta var inte alls menat som kritik, hejja dig!!

Svar: Vi säger också till barnen att dom är söta och fina, men just Leahs lockar drar till sig väldigt mycket uppmärksamhet och det känns onödigt. Hon är supersöt utan dom också :)
bambi

#3 - Jenny i Dalby (mamma till fyra)

Praktiskt kan jag hålla med om, men lockarna är ju sååå fina och jag föredrar lite längre både på flickor och pojkar. Och jag tycker att det är OK att alla barn får höra att de är söta och fina! Varvat med alla andra typer av komplimanger så tror jag inte att de fäster sig enbart vid utseendet :-) Och söta o fina är ju båda dina barn, oavsett frisyr!

Svar: Jo, vi säger till barnen att dom är söta och fina också. Det är inte så att vi aldrig säger det, men just Leahs lockar drar väldigt mycket uppmärksamhet till sig och det känns lite onödigt. Men sen om hon vill ha långt hår så ska hon givetvis få ha det, men så länge hon inte bryr sig så kan jag lika gärna bestämma ;)
bambi

#4 - Christine

Precis som mina två barn är dina barn lika på ett sätt, men inte på ett annat. Jag tycker att Leah är lik dig medan Zack är lik din man. Samtidigt så ser man att de är syskon.

Jag tycker du gjorde rätt som klippte, ser ingen mening med att spara bebishåret även om det är gulligt på ett sätt. Min yngste hade spikrakt bebishår men det "riktiga" håret är småkrulligt. Han gillar inte heller när jag borstar lockarna så jag brukar klippa det i stil med hur du har klippt Leah för att få det mer lättskött.

Svar: Ja, det blev verkligen mycket mer lättskött! Superskönt! :)
bambi

#5 - Madde

Älskar dina anledningar till att klippa av henne håret. Speciellt den sista. Hon är ju supersöt vilket som :)

Svar: Tack! Det tycker jag med :)
bambi

#6 - Hanna Karlsson

Åh, det är ju så fint med lockar. Jag tror dessutom inte att det är så hemskt att få komplimanger för sitt utseende så länge det inte är det enda som uppmärksammas.

Svar: Men oftast är det tyvärr det enda som främlingar uppmärksammar så det känns lite onödigt.
bambi

#7 - Bella

Min minsta son (1,5 år) får också mkt komplimanger för sina lockar "du har så söta lockar". Dom dröjer det innan vi klipper av hihi. Men han har inte lika långt hår som Leah hade & det tovar sig inte. Däremot har barnens kusiner längre hår (2 tjejer) & dom ser ut som troll! Deras hår blir ruffsigt direkt, typ som svinto :(

#8 - stina

Jag är ju sån där som är svag för sådana
fina lockar;) Erkänner!
Visst är hon söt vilket som och visst bestämmer
du, men jag skulle själv inte kunnat klippa
av dem på henne eller om hon varit en kille;)

#9 - Hanna

Klart det är fint med lockar, men nog är hon säkert glad för att ha håret kort om hon inte gillar att borsta det och om det annars blir tovigt. Och det är väl det bästa för barnet man vill göra:)

Så jag skulle nog göra som du så länge jag fick bestämma och hon inte sa att hon ville ha det på nått annat vis:)

#10 - M

På tal om flickor och pojkar... http://babylife.webblogg.se/2012/july/brummmmm.html#comment
Till och med jag som inte tänker särskilt mycket på genus hajade till när jag läste detta inlägget. Speciellt tänker jag på när hon skriver att exakt det hon inte ville skulle hända har hänt, låter ju som om det är en dödssynd som har begåtts. Herregud, en flicka tycker om att leka med bilar. Suck!!

#11 - Stina

Här har båda barnen långt hår, 4-åringen har dock mycket längre än 1-åringen. Däremot får jag en massa kommentarer hela tiden om att det är dags för 1-åringen att klippa sej - en pojke kan ju inte ha lockar!! Just därför låter jag dem sitta kvar *haha*. Men hade jag haft problem med tvätt och borstning så hade håret rykt på dem båda men hittills så funkar det fint! Balsam är bra mot tovor :-)

#12 - fröken K | vill bli amatörfotograf

Hon är supergullig i kort hår. Ett tips som du säkert redan fått är Moroccan Oil. Det hjälper på alla tovor, barn som vuxen. Jag har det på både mitt och min sons hår. Har väninnor som har det i sina döttrars hår och det är en lifesaver. ;)

#13 - En pojkmammas vardag - Livet på torpet

Jag är tvärtom! Jag vägrar klippa av mina grabbars lockar ;) ÄLSKAR lockar på barn :)

#14 - Lotta

Våran minsta son har lockigt hår och är hel söt i dem men jag gillar inte att alla måste kommentera dem och att han är så söt eftersom storebror inte har lika mycket lockar och inte får samma uppmarksamhet av folk vi träffar (alltså inte våra närmaste vänner & släkt)... Storebror får inte höra lika ofta från annat folk att han är såå söt och har fint hår!
Vill att de båda ska få känna sig lika fina och lika mycket värda oavsett hår - lockar eller inte!

Svar: Ja men precis! Så har jag också tänkt!
bambi

#15 - Anna - Mamma till Emilia med albinism

Jag tycker det är synd att du klippte av henne lockarna och klippte henne så kort. Man kan ha kort hår men inte alltför kort. Jag förstår inte varför det är så hemskt om folk ger henne komplimanger för hennes fina lockar, det gör väl inget om hon känner sig söt i dom? Zack är ju lika söt i sitt korta hår och han får kanske komplimanger att han är söt när han har sitt halsband på?
Min dotter har oxå lockar men jag använder min hårolja i henne hår och det fungerar utmärkt.
Jag kommer ihåg när jag var barn, min mamma klippte mig alltid kort och jag hatade det, på många utav bilderna så tycker jag att jag ser ut som en kille med mitt korta hår.
Jag kan även förstå att de inte ser ngn skillnad på henne och Zack nu för det blev tyvärr lite pojkaktigt enligt min mening.
Jag själv är en riktig rosa söt mammatjej så det är kanske klart att jag tycker det =)

Svar: Leah kommer att få välja själv sen om hon vill ha långt hår eller inte, men just nu så känns det mest praktiskt med kort hår och hon verkar trivas bäst så. så, jag ser ingen anledning att hon ska ha långt hår!
bambi