bambi

Bloggekonomi: Vad tydlig med vad du vill och vad företaget får!
Detta med att samarbeta med företag när man har en blogg kan vara lite krångligt. När man t.ex. får en tävling sponsrad eller ska recensera någon produkt så kan det lätt bli att den ena parten blir missnöjd om man inte har varit tydlig med vad samarbetet skulle innebära.

Jag försöker alltid vara tydlig med vad jag vill få ut av samarbetet och vad företaget får ut av samarbetet. Det kan vara bra att skriva att man kommer att blogga si och så många gånger om produkten (eller påminna om tävlingen si och så många gånger) men också kanske hur många länkar det handlar om, vilka ord som kommer att länkas (detta påverkat deras sökmotorsoptimering väldigt mycket) men också att man kommer vara helt ärlig och skriva både positivt och negativt om produkten (om det handlar om en recension).


Jag har varit rätt så förskonad från att samarbeten inte har gått bra. EN gång har ett företag inte skickat vinsterna till vinnarna. Väldigt olyckigt eftersom det blir jag som bloggare som måste försöka ordna upp det... om det går. Att maila och tjata, osv. Denna gång handlade det dessutom om TRE vinnare (i en tävling) så det var extra olyckligt. Jag hade god lust att "hänga ut" företaget på bloggen... men jag gjorde inte det...


En annan bloggkollega som nyligen har råkat illa ut är Sandra som inte fick det som utlovades av företaget som hon samarbetade med. Supertråkigt, men om man har svart på vitt vad man har kommit överens om (t.ex. mailkonversation) så ska man faktiskt begära det man har kommit överens om (och allra värsta fall ta hjälp av kronofogden). Man får inte låta sig utnyttjas av företag! Glöm inte ert värde som bloggare och reklam på bloggar är värt så oerhört mycket mer än vanlig traditionell reklam i t.ex. tidningar, som man har lärt sig att ignorera!
#1 - ♥ Sojka ♥

Så jäkla bra skrivert! Och det ä'r värt att påminnas gång på gång!

Kram!

#2 - Martina

Det är verkligen bra skrivet. Många företag verkar inte heller förstå detta med att risken finns för att de "hängs ut" om de inte sköter sin del av avtalet och faktiskt är direkt otrevliga som de varit mot Sandra.

Vi gör ju liksom lite så vi bloggare....recenserar menar jag och är vi inte nöjda så är det klart vi skriver det med....



Nu har jag gjort och skickat vidare din utmaning förresten. Jag sa ju att det var på gång :-) http://bit.ly/M0CpJ0

#3 - Fröken Gredelin

Nu har jag en liten blogg och har därför inga sådana samarbeten. Men jag funderade på det du skrev:



"Glöm inte ert värde som bloggare och reklam på bloggar är värt så oerhört mycket mer än vanlig traditionell reklam i t.ex. tidningar, som man har lärt sig att ignorera!"



Jag läste en intervju nyligen (minns inte var dock) med representanter från ett par olika företag och de menar att bloggarnas "makt" har minskat eftersom vi bloggläsare mer och mer börjar uppärksamma att det är just reklam (som när ngn bloggare ofta skriver om ett företag och visar kläder därifrån tex) och därför upplevs dessa som mindre trovärdiga. De som intervjuades menade att de som företag har det i åtanke att det faktiskt inte alltid är så positivt att förknippas med den sortens reklam...



Jag tycker debatten skulle föras mer., det skulle vara intressant att följa. Är det verkligen så att bloggarnas trovärdighet har minskat?

#4 - Fröken Gredelin

Ja nu har jag också läst inlägget du länkade till och därigenom hamnat hos bloggar som haft samma problem. Är det ngt jag verkligen avskyr så är det orättvisa och brutna avtal! Bra rutet!



Tycker att det är bra att bloggarna går ut med detta (och att företaget får en chans till bättring) för kan de inte ta hand om sina samarbetspartners bättre så tar de nog inte hand om mig som kund heller tänker jag...