bambi

Sommarlov - varje barns rättighet?



En läsare undrade när barnen skulle få sommarlov. Jag vet att det har diskuterats mycket hurvida barn har "rätt" till sommarlov eller inte. Vissa har inte ens möjlighet att ta semester på somrarna och då blir det ju svårt om förskolan/fritids stänger under sommaren.

Men om man har möjlighet så tycker jag absolut att barnen också ska ha semester under sommaren. Just sommarlov är väldigt nostalgiskt för mig. Jag har starka minnen från mina sommarlov. Jag gick ofta till biblioteket och lånade hem pärmar fulla med KP som jag plöjde igenom samtidigt som jag åt jordgubbar och glass. Jag cyklade fort fort och släppte pedalerna så att dom snurrade av sig själv samtidigt som jag blundade och kände solens varma strålar i mitt ansikte.

Jag vill inte beröva mina barn fantastiska sommarlovsminnen och önskar att ALLA barn fick uppleva underbara sommarlov. Så jag hoppas verkligen att alla föräldrar gör allt vad dom kan för att se till att deras barn är lediga under sommaren, kanske med farmor/moster/faster om man själv inte kan vara ledig? Nu har jag turen som är lärare själv och är ledig under alla lov. I år kommer Zack och Leah vara ledig från förskolan hela juli och två veckor i augusti. Än så länge är det bara ett Kolmården-besök inplanerat men det blir nog en hel del annat också  :)
#1 - Anonym

Jag skulle vilja säga barns rätt till ledighet. Vi har barn som går långt över 40 timmar i veckan på förskolan. De är alltid där trots att föräldrarna är lediga. Man möter dem när man går och handlar och ser dem ligga på badstranden. Föräldrar som har barn mellan 9-15 som är hemma mycket men barnen går trots detta varje dag året runt. Barn borde också ha rätt till viss mycket ledighet per år , kanske inte sammanhängande men i alla fall ett visst antal dagar. Ingen jobbar jämt!

#2 - Bambi

Jag håller med, missade att nämna det men självklart borde varje barn ha rättigheten att vara ledig från förskolan ett par veckor varje år.

#3 - ♥ TUMADRE - ensamstående mamma till två ♥

Det gäller ofta att prioritera. Och ja, jag kan säga det. Jag är ensamstående mamma (100%) och vet precis. Vi brukar ha ledigt 2-3 veckor i december och köra långledigt med 5-7 veckor på sommaren. Hur sjutton går det ihop? Jo, jag drygar ut semestern med föräldradagar och obetald semester... För mig är ledighet och tid tillsammans med mina barn viktigare än pengar att köpa materiella saker med.

#4 - En pojkmammas vardag - Livet på torpet

Självklart ska alla barn få uppleva sommarlov! I år så tar jag ledig med ungarna hela sommaren. Jag har vägrat ta på mig något sommarvik. Så härligt när man lyckats spara föräldradagar + att skatten har kommit in på kontot :)

#5 - Mamman till L & L

Jag är en sån som har mina barn på förskolan fastän jag är ledig själv (har knappt tre veckors ledighet i sommar) I alla fall den större av dem och då gäller femton timmar. vi har alla eftermiddagar, kvällar och en långhelg (torsdag -måndag) tillsammans. Men jag tänkte mest inflika den aspekten att det är inte alla gånger det funkar så bra med avbrott från rutinerna, när det gäller mindre barn.

#6 - LILITH - Borderline & mamma

Mina barn får lite mer än sex veckor lediga i år. Jag tycker att det är varje barns rättighet att få semester. Jag tror att många vuxna helt missar vilket tempo det är på förskolan, vilken ljudnivå, alla intryck ifrån morgon till kväll. Och barn som inte kan sortera det på samma sätt som vuxna kan kan behöva få lite semester och vila upp sig. Man borde inte få ha barn på förskola och fritids när man själv har semester, och den förälder som med gott samvete kan vara ledig och gå och lämna sina barn på dagis borde skämmas. Då är man mer än självisk.

#7 - JoHannaH

Jag blir ledsen när jag läser den första kommentaren, finns det föräldrar som är lediga utan sina barn?! Jag kan verkligen inte förstå det.

#8 - Kamilla - Mamma till Oscar och Nicole

Jag har sonen på förskolan fast jag är hemma (Mammaledig med en snart 6 månaders).

Han går 15 timmar/vecka (3 dagar 9-14).

Han kommer få vara ledig 7 sammanhängande veckor under sommaren, dom första 4 har sambon också semester.

Han går på en jättemysig förskola med flera andra barn i samma ålder och han vill vara där och leka. Självklart får han vara hemma om det kommer nån sån dag då han inte vill gå, men det händer nästintill aldrig. Men självklart håller jag med att dom ska få ha sommarlov om föräldrarna har möjlighet till det!

#9 - Life of Lisa

Jag håller med på ett sätt, och med små barn är det inget problem för då finns ju föräldraledighet. Sån härlig lyx det är!



När de är större inte heller något problem, då klarar de sig lite mer själva.



Men där mittemellan, säg låg-mellanstadiet? Hur sjutton ska det gå TILL att ha barnen hemma i 10 veckor? Man har ju inte ens så mycket semester. Lätt att säga att far- och morföräldrar och övrig släkt ska rycka in men hur många har det så? Långt ifrån alla.



Ska jag vara helt ärlig tycker jag det är helt sjukt att skolan fortfarande har 10 veckors sommarlov och dito ledighet för lärarna. Typ 6 veckor vore mer vettigt, och vad skönt det vore att slippa höra lärare klaga över sina 45-timmarsveckor (som jag inte känner en enda lärare som jobbar konstant året runt) och föräldrar som ska slå knut på sig själva för att få ihop somrarna. Kanske inte få en enda vecka tillsammans hela familjen.

Det känns nästan lite... förlegat. Fast det är ingen som vågar säga det rätt ut, het potatis det där.



Barn har rätt till ledighet, såväl som vuxna. Men 10 veckor på sommaren, njäe... jag vet inte jag.



#10 - Tess

Jag tycker inte föräldrar ska känna press på att resa och "semestra" under sommaren. Man kan göra riktigt roliga saker på hemmaplan också och mina varmaste sommarlovsminnen handlar just om det sköna i att vara hemma, ta dagen som den kom, vara ute och leka o.s.v.

#11 - Fanny

Om jag var hemma och ledig skulle jag vilja tillbringa den ledigheten tillsammans med mitt barn. Blir också ledsen när jag läser första kommentaren.

#12 - Jenny i Dalby (mamma till fyra)

Har också mycket svårt att förstå om man väljer att ta semester utan barnen i längre perioder, någon dag hit eller dit kan väl vara OK. Jag förstår bara inte rktigt behovet av egna semesterveckor?? Men här pusslas det alltid för att få ihop längsta möjliga ledighet för barnen under sommaren, tycker att det är väldigt viktigt. Dels att få ledigt, dels att vara tillsammans. I år är jag f-ledig med yngsta barnet, så det blir givetvis hela långa sommarlovet för barnen. Annars brukar det bli ungefär 6-7 veckors sammanhängande ledighet.

#13 - hanna

Jag tycker självklart att alla barn ska ha rätt till ledighet, men i den mån som går. Föräldrarna måste ju jobba. Sen tror jag att de vuxna förstorar upp alt. Det brukar faktiskt vara ganska mysigt att gå på dagis/förskolan/fritids på sommaren för då är man färre där och hittar på roliga saker tillsammans. Sen tycker jag också att 10 veckor är väldigt länge för ett sommarlov. Det räcker gott och väl med 8 veckor. Sen är det så tröttsamt med lärare som klagar hela tiden på att vara det när de får så många och långa lov.

#14 - Fröken K | Vill bli amatörfotograf

Min son får fem veckor sammanlagt. Två med mig, två med sambo och en med mormor. Min mor har hela tiden sagt att min sambo och jag inte kan lyxa till det och ha semester samtidigt, för att sonen ska få så mycket semester som möjligt. Jag håller med henne, men vill ändå hinna umgås med min sambo lite också eftersom vi ser varandra väldigt sällan under vardagen. Är jag egoistisk?

#15 - BAMBI

Fröken K Nej, jag tycker inte att det är egoistiskt så länge sonen får en lång sammanhängande ledighet. Det är även viktigt för er son att ni vårdar er relation... eller hur? :)

#16 - Mamma till Eddie & bebis i Oktober 2012

Min son kommer bara vara ledig 4 veckor men går ingen nöd på honom han älskar dagis så ja och jag vill jobba så ja bättre han är på dagis och jag jobbar så blir alla nöjda ...

#17 - Aniika

Minns också mina sommarlov med glädje. Min pappa jobbade mycket, men mamma såg till att kunna vara lediga med oss barn på sommarstället hela sommaren. Mina långa sommarlov som barn är något av det finaste jag bär med mig, så självklart vill jag även kunna unna mina barn det. Jag vet att det går med lite pussel.

#18 - Trisch

Som ensamstående, och med långa dar på jobb, egenföretagare m.m så kommer mina barn att ha 1 hel sammahängande ledig vecka under sommaren, resterande del av året kan det bli en förlängd helg nån gång, typ lördag -mån ledig , annars är de i dagis tisd-fre, jobbar lördag och de sköts av morföräldrarna...

Så det finns inte en möjlighet till att ta 4 v eller mer under sommaren ledigt, inte annars heller pågrund av företag och säsongsbetonat som det är på sommaren i jobbet. Så jag skulle vara glad om människor kan ta hänsyn till de som Inte kan ta ledigt som de flesta andra gör.. Man är inte glad i det men infinner sig i situationen, såhär har det sett ut i alla år , ingen nöd går det på barnen för det vet inte av något annat. Pojken väntar på vår "långsemester" = 1 vecka ledigt ;) Och det är han glad för .Och då har vi skoj, chillar solar och badar .

#19 - Marita

Kan inte annat än att instämma i Life of Lisas kommentar.

Jag har precis börjat nytt jobb och har ingen möjlighet att ta ut mer än 3 veckor och mannen är egen företagare och är helt överhopad med jobb hela sommaren.

Det gör att våra barn får ca 6 veckor ledigt i sommar men jag och mannen får inget ledigt tillsammans.

Blir också lite trött på alla lärare som gnäller om att de jobbar så mycket och sen är lediga minst 8 veckor på sommaren..

Min man jobbar minst 50 timmar varje vecka och han är då verkligen inte ledig några 8 veckor.

#20 - BAMBI

Marita Vi har 45 timmars veckor så vi jobbar på så sätt in loven.



Men din man tjänar säkerligen mycket mer än en vanlig lärare också...