bambi

Crocs nya conceptstore


Idag så öppnar Crocs nya conceptstore i Nacka Forum. Vi var där på smygpremiär och hälsade på krokodilen, fick balongfigurer och nya skor till hela familjen!



Det finns massor med roliga barnskor!



Det bjöds på goda smoothies från Naked Juice Bar, frukt och flapjacks.



Zack "beställde" ett hus - ett rosa hus förstås!



Och jag invigde en ny kofta (alla OM-fans, ser ni vilken det är?)



Barnen fick med sig hem Crocs tofflor som ändrar färg i solljus!

#1 - Lisa

Läs det här innan du sätter skorna på dina barns fötter:



http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/kopa/klader-och-textil/miljogifter-i-klader/plastskor/



Här är hela rapporten:



http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/press/rapport-plastskor.pdf



Bara läs det. Titta sen på filmen underkastelsen. Köp begagnat/ekologiskt till barnen. Jag tror personligen att allergier, bokstavskombinationer och beteendestörningar har sitt ursprung i alla kemikalier vi börjat använda de senaste hundra åren.

#2 - ? ? ? BAMBI ? ? ?

Lisa Majoriteten av barnens kläder är i ekologisk bomull och jag handlar en hel del secondhand på Tradera.



Sen tror jag inte att mina barn kommer att få ADHD bara för att jag sätter på dom ett par plastskor. Jag tror att det är många andra faktorer som spelar in t.ex. stress, matvanor, mm. Sen så gjorde vi inte ens såna diagnoser för 20-30 år sen så det är klart att det inte fanns då.



Däremot så är det inte bra om dessa kemikaler kommer ut i naturen! Jag säljer eller ger alltid bort kläder och skor, skulle aldrig slänga något om det inte var extremt slitet.

#3 - Lotte -baka baka liten tårta

Oj, att det fanns så många varianter! Dom där som ändrar färg var ju riktigt kul!

//Lotte -bullemamman.blogspot.se

#4 - Lisa

Jag har följt bloggen en del och vet att du ändå är ganska duktig med ekologiska plagg. Tycker det är jättebra och inspiration för oss alla. Angående ADHD, vi vet otroligt lite av vad som orsaker detta. jag tror du har rätt när du säger att stress och matvanor bidrar.

Men... plast är proppfullt av kemikalier. Det är de som gör plasten så formbar och användbar till så mycket. Att sätta ett par barfotafötter i direkt kontakt med 100tals ämnen vi vet har potential att vara cancerframkallande, hormonstörande och som dessutom ansamlas i biologiska vävnader en lång tid framöver det känns bara så onödigt.



Naturskyddsföreningen liksom kemikalieinspektionen har jättebra hemsidor om man vill ha mer information.

#5 - ? ? ? BAMBI ? ? ?

Lisa Jo, jag kan också tycka att det är lite onödigt. Men det är också svårt att hitta bra, sköna alternativ när det gäller sommartofflor (dessa är ju så lätta och otroligt praktiska då man enkelt kan skölja av dom). Jag tror inte heller att det är så farligt om det är ett par plastskor bland många andra skor.



Men jag ska nog försöka tänka på att barnen helst inte ska vara barfota i dessa. Tack för att du tog upp detta. Det är väldigt viktigt att tänka på alla aspekter!

#6 - Anonym

Om det var Leah som hade "beställt" ett rosa hus, hade du även då skrivit ut att det var just ett rosa hus, eller var det bara viktigt att få fram nu eftersom det var Zack som ville ha det?

#7 - ? ? ? BAMBI ? ? ?

Anonym Han är lite besatt av rosa just nu bara...