bambi

Dagens fråga: Är det okej med leksaksvapen?



Allt för föräldrar har en högst aktuell artikel på sin sida angående leksaksvapen. Jag tänkte på guldsmedsrånet där polisen sköt 18 skott då rånarna hade attrapper som var väldigt lik riktiga vapen. Många leksaksvapen idag ser nästan ut som riktiga vapen vilket faktiskt skulle kunna leka till livsfara om t.ex. polisen inte ser att den är oäkta.

För drygt en vecka sedan ryckte omkring 15 poliser ut till Årsta Havsbad utanför Stockholm efter att ett vittne larmat om att tre ungdomar gick runt med en kpist. När polisen kom till platsen visade det sig att det var ett leksaksvapen.

Jag undrar då hur föräldrarna tänkte när dom köpte denna "kpist" till sitt barn. Jag ser ingen mening med att köpa leksaksvapen till barn. Jag tror inte på att dom behöver leka krig eller leka att dom slåss eller skjuter varandra, i så fall får dom göra det med pinnar eller liknande. Jag tänker inte hjälpa dom på traven.

Jag tycker inte ens att det är roligt med leksakssvärd men jag vet att det finns på barnens förskola. Det har varit lite diskussioner om man kanske ska ta bort dom (jag har inte varit inblandad i dessa diskussioner) för att månag föräldrar tycker att dom är onödiga men dom är faktiskt rätt så populära bland barnen som tycker om att leka riddare. Men det är inte att så lätt att få barnen att förstå att med leksakssvärd får man slåss men inte med något annat.

Vad har ni får åsikter kring leksaksvapen?
#1 - Marie

Verkligen hemskt med vapen till barn.

Svärd kan jag tycka är ok för de leker ju sjörövare och riddare. Men vi är väldigt noga med att prata med barnen om att det bara är på låtsas, ingen använder svärd i verkligheten för då får man sitta i fängelelse.



Värsta upplevelsen var när vi bodde i Sthlm och var på en lekplats. Så kommer två syskon som var 2 och 4 år gamla med kpistar och leker krig mot oss på lekplatsen. Inga föräldrar syntes till... Ursprungsland var inte Sverige om vi uttrycker det så... Jag pratade med syskonen och sa att det inte är ok att leka krig mot andra och då säger 4 åringen "Det måste vi göra för pappa". Man blir ju mörkrädd...

#2 - Kristinmandarin

Jag är INTE okej med leksaksvapen. Jag är vapenpacifist och emot våld, så kan inte förstå varför barn ska "lära sig" använda vapen, leka att de skadar/dödar varandra. Jag tror inte att det, som många ibland hävdar, är ett nödvändigt sätt att hantera intryck (från tex TV/nyhetssändningar/löpsedlar) ang våld/krig/död.

Jag blir jättearg om ett barn, mitt eget eller någon annans, siktar på mig lr ngn annan med ett leksaksvapen.

Jag är lite mer tillåtande när det kommer till tex träyxor och ev svärd o pilbågar, men då ska "vapnen" inte se realistiska ut i hårdplast utan får gärna vara i exempelvis trä. Det är dock fortfarande inte ok att slåss/"döda" med vapnen.

#3 - Jenny i Dalby (mamma till tre)

Nej jag är inte heller särskilt förtjust i leksaksvapen men mina barn har också såna där mjuka riddarsvärd som jag tror att du menar. De har fått dem i present. En gammal "hederlig" knallpulverpistol finns här också så jag är ju uppenbarligen inte riktigt konsekvent....



#4 - idun

jag tycker absolut inte att det är okej för barn att leka krig eller låtsasdöda, och oftast är sådana leksaker inblandade.

Ett ABSOLUT nej.

#5 - Marie S

Joel fick en när han skulle på cawboy kalas men det ligger i ett skåp nu och han har inte fått använda det sen han var på kalaset. Har eg inte funderat på det här med vapen till barn men eftersom den ligger i ett skåp o har gjort över 1 år nu, så gillar jag uppenbarligen inte det.

#6 - Malin

Jag tycker inte att vapen är leksaker. Min son på 5 år har inga leksaksvapen och får inga heller. Han vill hemskt gärna ha och leker med det hos andra och det är okej. När han är ute förvandlar han pinnar till vapen och svärd, det gjorde jag också som barn.

#7 - Rosi med bebis och 2 stora

Jag har aldrig uppmuntrat lek med vapen av olika slag för mina pojkar. Ändå har det under årens lopp smugit sig in en knallpulverpistol, träsvärd och Star wars-svärd här hemma. Presenter allihop. Killarna har varit måttligt intresserade dock. Jag har alltid varit mycket noga med att man aldrig siktar på någon.



Pilbåge tycker bägge stora killarna är kul, men då till att under ordnade former skjuta prick på tavla.

#8 - Titti

Jag har tre vuxna barn som aldrig fått s.k. vapenleksaker!!!

*Min äldste son försökte muta morfar att köpa en "he-man" -gubbe....vad det nu var? Men morfar tyckte inte det var någon bra idé!!

* Den yngste sonen hade en kompis han till slut inte ville leka med.....han ville bara leka krig!!!



Elisabet

#9 - Sandra

Enda gången mina barn får leka med "vapen" är när de är på High Chaparral (nöjespark). I övrigt så stannar allt som liknar vapen utanför vårt hem.

#10 - ENDENISE

Innan jag fick barn tänkte jag inte alls på detta. Men så såg jag några killar leka krig med gevär och det såg inte det minsta bra ut. Jag förstår inte vitsen med det? Leka något som människor upplever på riktigt varje dag. Nej, inte okej för mig. Tror att det var vanligare förr än nu. Mina barn ska då inte få leka med vapen. Vattenleksaker är en sak men då ska det vara någon som inte liknar ett vapen om man säger så :) och om det börjar lekas krig så kommer den tas bort. :)

#11 - Viola

Tänkte på det häromdagen när en väldigt burdus pojke stormade in på lekplatsen med ett plastgevär i högsta hugg och började smattra med munnen. Min egen son sa då "nej skjut inte mig" och bara att han ens kände till ordet 'skjuta' gjorde mig illa till mods. Det skulle aldrig falla mig in att köpa sådant till mina barn och jag undrar faktiskt vad de som gör det har bakom pannbenet egentligen...

#12 - Tess

Jag tycker att det är riktigt obehagligt med dessa leksaksvapen som barn springer runt och låtsasskjuter med.

En grannes småpojkar har en laser variant av detta. De bär då en slags hjälm, där de ska träffa varandras hjälmar för att få poäng. Ser riktigt otäckt ut att de ska springa runt och skjuta varandra i huvudet.

Nej usch säger jag, helt onödiga saker och inte en enda positiv sak med dem finns det heller!?!

#13 - jenny

neeeej, skulle någon köpa ett vapen till mina barn skulle jag slänga det!! Korkat att det ens finns

#14 - Li

Min son är drygt 6 år och är jätte fascinerad av allt som har med krig och vapen just nu, till sina föräldrars stora sorg. Vi har dragit gränsen vid lego vapen. Han får leka med sina star wars gubbar trots att de har vapen men har inga leksakspistoler eller vapen i övrigt.



När han gick på förskolan hade de en bra regel, nämligen att förskolan var en vapenfri zon så tom vattenpistoler var förbjudna. Då tänkte de mest på att en del barn har föräldrar eller släktingar som har varit krigsdrabbade och därför ska de inte behöva möta leksaksvapen på barnens förskola. Det tycker jag är en fin tanke bakom ett vapenförbud.

#15 - Josefine

Jag har aldrig tänkt på det så mycket, tills jag fick egna barn... Jag har själv aldrig haft leksaksvapen (kanske en vattenpistol nån gång i tiden) men jag vet inte om det var ett medvetet val av mina föräldrar.

Sen jag fick egna barn så ser man ju på andra barn med andra ögon också. När jag ser ett barn med leksaksvapen så ser jag bara hur fruktansvärt FEL det ser ut och blev ganska bestört när jag såg att Modellfabriken i Norrköping (http://modellfabriken.se/) fotograferar barn med låtsasvapen. Även vuxna, men det är deras val även om jag tycker att det det fult och ganska töntigt ut. Men det är ju min åsikt! Min make är dock av en annan åsikt... Han är född och uppvuxen på 70-talet och dom lekte cowboy och indianer och hade knallpulverpistol. Han tycker ju att det är lite nostalgi att se pistoler, däremot tror jag att han precis som jag tycker att det är fel med kpist och pistoler som är väldigt lika riktiga vapen.



Mina barn ska ALDRIG få röra låtsasvapen!

#16 - Josefine

Hoppas att det är okej att jag länkade i min blogg? Jag tyckte att detta inlägg var värt det.



Ha en fin dag, kram!

#17 - Mia

Ena sonen har ett svärd och vi har vattenpistoler, men andra leksakspistoler kommer inte in i detta huset.



/Mia

#18 - Emma

NEJ!! Inga vapen hemma hos oss, finner absolut ingen anledning till det! ok han har ett sjörövarsvärd, men där går min gräns....

#19 - Karoliina - med K och två i

Vi hade denna diskussionen hemma bara typ förra veckan när en vän till oss köpte en pistol till sin tvååring i födelsedagspresent. Det kändes såå fel! Aldrig att jag hade tillåtit det!

Jag är också emot leksaksvapen och ser ingen anledning till varför och speciellt inte till så små barn.

#20 - Ann

Absolut, om de vill ha!? Mina barn har leksaksvapen och de har en väldigt avdramatiserad känsla inför dessa vapen. Jag tror att de bearbetar rädslor och annat när de får leka med det. Våra vänner har nolltolerans och deras barn är helt obstinata när de är hos oss. De är så fascinerade och vill bara hålla på med barnens svärd, pickadoller etc. Det finns absolut ingen forskning som säger att barn mår dåligt av att få leka med leksaksvapen. Alla gör som de vill men många ser ner på oss föräldrar som tillåter vapen och ser oss som lite trashiga. Ville bara nämna en motpol till alla som kommenterat här. Man kan få valartade barn utan en massa restriktioner.

#21 - AnnaSC

Min stora har en replika av ett vapen från 1600 eller 1700-talet. Som han köpte när han var ute på tågluff för något år sedan. Han är mycket intresserad av gamla slag, men i övrigt är han ju inte intresserad o han använder det ju inte... ligger o samlar damm bara. men han tycker det är snyggt (???).

Min lille har Emils mysse o bysse och han tycker det är roligt o leka Emil (fast mest kör han omkring med brödkorgen över huvudet o leker att han har fastnat i soppeskålen). Jag tror det är mycket som du skrev i ett inlägg tidigare att om vi inte visar hur det ska användas eller inte användas så lär de sig inte heller. Även när det gäller dessa leksaker. Båda mina söner har fått lära sig att det är OK om den de leker med är med på noterna annars inte och att man inte siktar på varandra...eller andra

#22 - Carro

Ann, blir av med sina rädslor genom att låtsas skjuta/skada någon med leksaks vapen? Ja det är ju väldans bra sätt att bearbeta rädslor på - att lösa de med våld vill säga. Det är ju det det handlar om - vapen är gjorda för att döda och skada - ofta endast döda - det är ingenting som borde finnas som leksak överhuvudtaget. Jag förstår inte hur man kan se så lättsamt på något så hemskt och allvarligt. Mår illa när jag ser det...

#23 - hanna

jag kan tycka att förbjuda gör bara att de blir ännu mer intresserade av att leka med den. Varför inte ge barnet en pistol men att lära dem att man inte siktar på någon, utan ut i luften? Så slipper barnet bli så nyfiket om den absoulut vill ha det. Om barnet istället inte frågar om det så ser jag ingen anledning till att köpa det!!

#24 - AnnaSC

I Malmö finns det 12 åringar som går till skolan med vapen för att de ska vara tuffa, eller för att en gängmedlem sagt åt dem det... tragiskt! Där och då är det dax att säga stop o belägg, men att små barn leker med leksakspistoler. Ledsen men jag ser inte det sambandet (även om jag skriver det här) är övertygad om att det inte är det som är sambandet snarare att de lever i socioekonomiskt hårt belastade områden där det enda som ger en respekt är just vapen pga att alla har det så in i h-te dåligt att de för att må lite bättre vill vara ett steg över någon annan och krävs det att man sätter skräck i någon så gör man det. Men att din o min son springer o leker krig i trädgården och det leder till att de sen går o mejjar ner någon med riktigt vapen? nej inte om de inte har en förförståelse som innefattar ett riktigt krig eller är skadade av annan anledning.. Då är det andra instanser som ska till för att hjälpa dem med traumatiska händelser.



Därför är det viktigt att få bort segregation och att barn växer upp i fattigdom där deras enda utväg är att begå brottsliga handlingar för att få något som vi ser som självklart att våra barn får (klockor, smycken, mobiler, pengar etc av materiella ting och arbete).

fast jag har kanske fel!

#25 - AnnaSC

och när jag läser mitt förra inlägg blir jag nästan mörkrädd.

Kan du ta bort denna och den förra åt mig. Jag är INGEN skjutvapenälskare utan de skrämmer mig enormt,

#26 - Sandra

Fast pistolen som användes av rånarna var en startpistol, inte en leksakspistol. Och de ska ha avlossat det mot polisen vilket fick dem att tro att de sköt skarpt mot dem. När det kommer till sånt spelar det absolut ingen roll om det är en plastig vattenpistol i neongrönt, eller om det är en replika. Det tar inte många sekunder att spreja en vattenpistol svart.



Personligen så ser jag inget problem med att barn leker med leksaksvapen, så länge de inte involverar barn som inte vill vara med såklart.

#27 - Kristinmandarin

Till er som tycker leksaksvapen är en bra idé och att man "avdramatiserar" genom att låta barnen leka med vapen: titta på USA och deras relation till vapen och våld. Där är vapen väääldigt stort, och i många hem är det standard med MINST ett skjutvapen. Många barn får även tidigt lära sig hantera vapen (ofta i samband med jakt). Och hur ser deras våldsstatistik ut? Ett tips kan vara att se Dokumentären "Bowling for Columbine", kanske kan ge en tankeställare (förhoppningsvis)

#28 - Kristinmandarin

vill även tillägga att jag inte tycker vapen ska "avdramatiseras", lika lite som våldtäkter, sexövergrepp mot barn och folkmord. Vapen ÄR en väldigt,väldigt,dramatisk sak.

#29 - Ann

Men vapen är ju inte bara krig, det är poliser, vakter, jägare mm och barn har alltid velat leka vuxna i ett förberedande syfte. På mitt jobb som förskollärare ser jag hur barn dagligen leker med pinnar som vapen och så har det varit sedan "tidernas begynnelse". Det är inte samma sak som att man tillåter vapen hemma när barnen blir vuxna, de som spårar ur och blir brottslingar etc blir det av andra orsaker. Vill man inte att barnen leker krig, jägare, polis etc så är det upp till var och en, men att säga att andra gör fel är så fjantigt rent ut sagt. Varför göra föräldraskapet så krångligt....låt andra göra som de vill.

#30 - Sandra

Kristin, man lär sig inte att hantera ett vapen genom att leka med leksakspistoler. Inte mer än "peka mot någon och tryck på avtryckaren". Och jag förstår inte ens problemet med att man vet hur de fungerar. Skulle ett barn råka hitta ett vapen och veta hur farligt det är, så skulle jag vilja påstå att risken att barnet råkar skjuta sig självt eller andra är mindre än om barnet inte vet vad det är, eller hur det fungerar.



Att dra paralleller mellan leksaksvapen och ett överflöd av riktiga vapen är inget vidare argument. USA har inte så många mord med skjutvapen eftersom de har många leksaksvapen då de växer upp. En grundlag som propagerar för ägandet av vapen är nog en större anledning.



Har sett Bowling for Columbine ett par gånger, och det kan ju vara bra att påpeka att allt som sägs i det inte görs så snyggt. T ex då han får ett gevär från banken efter att ha tecknat ett bankkonto. Det tog flera veckor och de tittade i hans brottsregister m.m. för att han ens skulle få det. Det är lätt att klippa snyggt så det ser annorlunda ut. :)



Än en gång, det blir inte automatiskt fler våldsdåd med skjutvapen i ett land eftersom barnen får leka med leksaksvapen då de växer upp. Lika lite som dina barn blir getoffrande satanister av att lyssna på dödsmetall.



#31 - Kristinmandarin

Sandra: nej. Man lär sig inte hantera ett skjutvapen genom att leka med ett leksaksvapen. Dock finns det kanske många fall (även i USA) där barn råkat(?) skjuta ett annat barn eller sig självt med ett riktigt vapen, ofta hittat i hemmet. Det kan hända oavsett om barnet lekt med leksaksvapen lr ej. Jag tycker vapen är en väldigt obehaglig sak (även om de anses nödvändiga inom vissa yrken), med syfte att skada/döda. Det är ingenting jag tycker ett barn behöver lära sig eller ännu värre, göra en lek av.

Och USA HAR många mord med skjutvapen, men det är även ett stort land, och givetvis är det mer som bidrar till våldet än enbart leksaksvapen.



Jag tycker för övrigt att argument som "så har det varit sedan urminnes tider" som det ovan är ganska ogenomtänkta. Vi har även mördat/avrättat människor som småbrott, bränt folk på bål (utan egentlig anledning),slagit in skallen på barn som föds missbildade/utvecklingsstörda etc sedan urminnes tider. Tack och lov går mänsklighetens utveckling förhoppningsvis framåt, och kanske är det dags att se att barn inte behöver leka krig,död. Vill de härma de vuxnas värld finns andra saker, det handlar ju om vad vi vuxna presenterar för barnen, vilka verktyg vi ger dem. Varken jag eller mina syskon, eller mina egna ungar har lekt med leksaksvapen (förutom då pilbågar -skjuta prick) eller lekt krig. Vi har vetat vad krig är när vi blev några år, fått det förklarat för oss av vettiga föräldrar men nej, inte behövt bearbeta detta genom att låtsas skjuta ihjäl varandra.

Jag anser inte att våld är något som ska uppmuntras, inte ens när det är "på låtsas".



Givetvis tänker jag inte lägga mig i hur andra uppfostrar sina ungar, MEN mina ungar ska möta dessa barn, och MINA barn blir siktade på etc när de är ute och leker. Ingen är ju en ö i vårt samhälle...

#32 - AnnaSC

pilbågar är ju ett slags skjutvapen. De användes bara innan skjutvapnen uppfanns... Så där blev det lite feltänkt va? en pilbåge kan döda rätt bra de också. och skjuta prick om du inte gillar att de skjuter? Det är inte så lätt det med leksaker inte. Min Axel får inte leka med barbie eller andra liknande dockor, vill inte att han ska få en konstig kroppsuppfattning av hur en tjej/kvinna ska se ut. Tur då att han är kille och inte förväntas leka med dem... men hur många tänker på det av barnens föräldrar omkring. Särskilt de som har tjejer. Vill de att de ska bli anorektiker som vuxna? + att det finns aldrig rullstolar till dessa dockor, bara cyklar bilar etc etc vilket ju gör honom utanför bara av den anledningen... Tur att han bara gillar bollar som han kan kasta i mål.

#33 - Kristinmandarin

Pilbågar är definitivt ett vapen som uppfanns att döda med, och anledningen till att vi ändå (vi väldigt få tillfällen) använt (hemmgjorda) pilbågar är att vi är /har varit medeltids/historieintresserade. Tycker ändå det är en viss skillnad på att använda pilbåge(vi snackar tillfällen som kan räknas på ena handen) och att leka krig med pistoler/k-pistar och "döda" varandra/skjuta i huvudet etc. Jag hoppas fler än jag kan se att det finns en tydlig skillnad där. Såvitt jag vet förs inga krig i världen numera med pilbågar...

#34 - Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Jag tycker inte att det är ok att leka med leksaksvapen. Det är tillräckligt med elände, man behöver inte leka det också.

#35 - AnnaSC

jag vägrade Anton att leka med leksakspistoler när han var liten. Vad gör han nu när han är hemma? TV-spel: enbart strategispel och krigsspel etc. Så mitt förbud gav motsatt effekt. han spelar massor med krigsspel på datorn o PS3. De är våldsamma så det förslår, men de flesta handlar ju om de romerska slagen så det är kanske OK då det är dåtid? jag tycker de är hemska och våldsamma särskilt de som handlar om nutid de är grymma. Har ingen aning om sambandet är att han inte fick leka med leksakspistoler etc. som liten ingen aning. men man ska kanske förbjuda honom att spela dem? Men då får han nog flytta till sin pappa(eller jag härifrån) för en tonåring är inte särskilt kul att ha att göra med med alla de humörsvängningarna, bättre han avreagerar sig på datorspelen än på mig. Det säger jag bara (och nej han är ingen vilde utan en helt normal tonåring med MYCKET bra betyg och HÖGA ambitioner, men med de hormoner som är i en tonåringskropp).



Axel ha som sagt Emils mysse o bysse + vattenpistoler så får se om hur han blir som tonåring sen.

#36 - Sandra

AnnaSC: det är väl bara att följa rekommendationerna på spelen om inget annat? Jag har ingen aning om hur gammal din son är, men är han 12 och spelar 18+ spel så kan jag såklart förstå dig.



Är han däremot 15-16 och spelar våldsamma spel så ser jag inget direkt bekymmer. Finns inga studier som pekar på att de som spelar våldsamma TV/dataspel blir våldsammare. Då han låter väldigt skötsam på alla sätt och vis förstår jag inte problemet med hans intressen.

#37 - AnnaSC

han är 15 (fyller snart 16 år) och han följer ju åldersgränsen (någotsånär). Nej det är egentligen inga problem för min del. Bara en fundering om han gillar dem nu pga att han inte fick leka med leksakspistoler som liten?

Han är förutom skolan och sin träning även aktiv i ett politiskt ungdomsförbund och där var han i helgen som gick aktiv i en debatt om svenska försvaret där han vill lägga ner det. Så JAG är inte orolig för den killen inte alls. men det verkar som att en hel del mammor är oroliga över lek med leksakspistoler. Jag för min del är mer orolig för dem som leker med Barbie...

#38 - mia

När barnen var små så var det nolltollerans mot att sikta och skjuta på varandra (det är det iofs än)

men jag är en morsa som älskar skytte av alla slag, mot måltavla då alltså, skulle aldrig kunna jaga! Å är inte särskilt intresserad av själva vapnen. Bara de funkar som de ska.

Så när killarna blev lite äldre fick de också testa på och det blev succé.

Samma sak där dock, skulle de på något sätt siktat mot varandra, eller varit oförsiktiga på något vis, fuskat med skydd eller avstånd å laddning osv., så hade det varit slut på skyttet för deras del.

De är numera snart 18 och snart 20 och inte på något sätt våldsamma eller vapenfixerade, utan tycker precis som jag att det är kul med målskytte:-)

#39 - breivik hade säkert strängförbjud till leksaksvapen när han var barn

enligt amerikansk undersökning alla de som sköt obefogat mot folk var folket som hade sträng vapenleksaksförbjud när de var barn. När man förbjuder strängt till ett barn att leka något lek i stället för att låta det leka ut sig och förklara att man får inte göra det på riktigt att det bara tjuvar som sitter i fängelse gör det, då det är bättre än att förbuda och sen pojkar leker inte ut sig utan tycker att det var spännande ,med vapen och köper sig riktiga vapen när de blir vuxna. En bra pojke leker vad som helst och måste leka allt vad han vill. I Barnkonvention det står att man får inte störa barnens lek och utveckling. Men kanske svenskarna tycker om att se alla de unga vuxna om fick lekförbjud när de var barn och sen leker ut sig med riktiga slag och trakasserier på riktiga människor på riktigt, allt vad de fick itne leka ut sig när de var barn. För många förbjud för svenska barn.DE får itne ens rita med gatukritor på trottoiaren.Så att barnkonvention respekteras i Sverige, det är inte ens fråga om. Man måste lagföra barnkonvent i Sverige snarast,för att förebygga psyksjukdomar i samhället. Det finns för många psyk.sjuka och missbrukande vuxna.I ett rikt samhället.