bambi

Att göra en regnbågstårta
Det kändes lite som att jag tog mig vatten över huvudet när jag började med tårtan men den fick många många komplimanger på kalaset av båda vuxna och barn. Födelsedagsbarnet själv tyckte att det var roligt med färgerna och skrattade lite åt tårtan.

Några gäster på kalaset frågade om jag hade skurit ut tårtbottnarna i en form av en tvåa, men nej, jag hade en silikonform från CoolStuff. Silkonformer är himla praktiska då man inte behöver smörja dom!

Receptet på tårtbottnarna som jag använde är helt vit, vilket gör det lättare att färga. Om det hade varit lite gult (som sockerkaksbotten) så hade det varit svårare att få klara fina färger utan att ah en gul underton. Jag använde mig utav pastafärg som är väldigt väldigt drygt. Man behöver bara använda en tandpetare och hållbarheten är väldigt lång. Pastfärgerna ger också en väldigt klar och fin färg, så från och med nu kommer jag nog bara använda pastafärg när jag bakar! Pastafärgen och guld non-stoppen beställde jag från Strössel & annat!



Detta recept räckte till mina 6 bottnar:

450 g rumstempererat smör
700 g socker
10 äggvitor
200 g florsocker
½ dl vaniljsocker
8 tsk bakpulver
1 tsk salt
750 g vetemjöl
700 g mjölk

1. Sätt på ugnen på 175 grader
2. Vispa smör och socker pösigt.
3. Blanda i äggvitorna, några åt gången, tills allt är väl blandat.
4. Tillsätt florsocker och vaniljsocker och rör om.
5. Ha i bakpulvret och saltet och rör om.
6. Varva med att ha i lite vetemjöl och lite mjölk i smeten tills allt är väl blandat.
7. Fördela smeten i 6 skålar. Väg gärna smeten så att det blir lika mycket i varje skål.
8. Färga varje del i olika färger.
9. Grädda varje del för sig i ca 20-25 minuter (beroende på hur stor din form är).


Jag plastade in varje botten för sig och frös in, tills 1 ½ dag innan kalaset då jag tog fram och tinade dom.



En dag innan kalaset så fyllde jag varje lager med philadelphiafrosting (samma som jag använde till Jordnötscupcakesen). Det behövdes två satser frosting för att få ca 1 cm fyllning mellan varje botten.




Sedan täckte jag tårtan med Angel Feather frosting som är en blank och väldigt vit frosting.


3 äggvitor
225 g socker
200 g vit sirap
3 msk vatten
½ tsk vinsyra (hittas bland kryddorna)
½ tsk salt
1 ½ tsk citronessens

1. Koka upp vatten i en stor kastrull, detta ska användas som vattenbad.
2. Blanda allt förutom essensen i en skål av rostfritt stål.
3. Sätt skålen över det kokande vattnet och vispa samtidigt frostingen med elvisp.
4. Vispa tills frostingen är riktigt fluffig och får toppar, minst 5 minuter.
5. Rör sedan ner essensen och ta av från värmen. Låt svalna.

#1 - Lina

ÅÅååå vad du e duktig :) Grym på att baka :) Fantastisk fin tårta :) Såg ditt inlägg om formen :) Gärna, jag är evigt tacksam :) Jag ska på Mammablogggalan imorn på dagen bara. På en Teutonia föreläsning kl 14.00 som jag är inbjuden på och sen gå på mässan bara. Är du där då? Kan vi ses där då?? Jag betalar gärna för den :)



Ska du på Teutonia föreläsn? Annars kansk evi kan mötas nånstans runt 15 -16 tiden???



Kram kram

#2 - Petra

Gud va läckert!!!

#3 - Gabby

Fantastisk tårta! Skulle vilja göra något liknande när jag fyller år (!) =) då jag älskar färger! Jag bara funderade över frostingen... blir det inte otroligt sött? Eller det kanske blir lagom till den stora tårtan. Var hur cool som helst i alla fall!

Tack för inspirationen! =)

#4 - JoHannaH

Så coolt! Vad du är duktig :) Blev sugen på att prova detta, och tjejen fyller inte förens om 6 månader så jag har tid att träna ;)

#5 - Linda m. 3

Imponerad! Verkligen superfin tårta!

#6 - Lina

Hallå vännen :) HJag har inte köpt nån biljett.....tyckte de var så dyrt...men sen blev jag inbjuden av Teutonia till en föreläsn bara samt till mässan gratis....så jag ska vara på föreläsn t kl 14....så jag är väl där ca 2-3 h bara...



men hör av dig imorn så ses vi :)



070 403 75 53



ha d så bra...ses im, kraam

#7 - Jo

Åh vilken superfin tårta! Är impad av dig och önskar/hoppas att jag har orken att göra en likadan på min dotters födelsedag någon gång. (den kommande födelsedagen är den första, tror jag avvaktar i år... ;-) )

#8 - Tess

Superhärlig tårta!

#9 - ♥ Sojkas framtid ♥

Wow vilken tårta! :)



Ha det så skoj ikväll! :)



Kram!

#10 - Gaymasen

Haha men WOW vad ambitiöst!



Denna måste jag göra någon gång när det slås till på rejäl gayfest. Till Eurovision kanske. Haha. Riktigt grym! :))

#11 - Jenny

hej, hoppas du hinner svara mig! Min son fyller 1 år idag.. jag tänkte stjäla lite av dina ideer till hans tårta på lördag.



Tänkte göra en fyllning av kombinerat chokladfluff och den du gjorde.. Tror du det kan passa??



Och till min stora fråga, citrongrejset som du har i det yttersta lagret, är det viktigt?? Jag vill inte att tårtan ska smaka citron. Går det att ersätta med något annat eller smakar det gott helt utan? För den är ju så himla snygg!!! Vet inte vem annars jag ska fråga än dig och vill gärna göra en smarrig tårta på lördag!



kram

#12 - Marie

Superfin! Sonen ska få den när han fyller 5 år. Kan du inte länka till pastan du köpt? Det är så svårt att förstå vad man ska leta efter... Är inte så hemma i bakdjungeln, ännu :-)

#13 - Laila

Jättefin tårta men min enda oro är alla tillsatser pga alla olika färger på heeeela tårtan.

#14 - Linda

Hej! Jag har ett litet problem. Jag tänkte göra din fina tårta till min flickas 1-års kalas. Men min ugn går inte att ha på "5-grader" alltså bara 10-tal ex 170 el 180. Kan du hjälpa mej med vilka grader jag behöver och hur länge bottnarna ska gräddas då?! Tack på förhand!

#15 - BAMBI

Linda Hej! Går det inte att ha mitt emellan dom talen? Om inte så skulle jag nog välja det högre gradantalet och hålla lite mer koll på bottnarna (känn med sticka).

#16 - Linda

Haha nej de går inte! Visst är det konstigt?!! Har gjort bottnarna nu och de blev superbra! Tack för inspiration!

#17 - Emma

Funkar det att använda karamellfärg ist för pastafärg? :)

Svar: JA, självklart! :)
bambi

#18 - Alexandra

Gjorde tårtan idag på min dotters 1-årskalas, den blev riktigt uppskattad av alla, inte minst födelsedagsbarnet själv! Tack för ett bra recept ((men satan vad det tog lång tid att grädda alla tårtbottnar ;))

#19 - Världens bästa Maria

Tänkte göra två tårtor med 6 bottnar och färger så som du gjort men i rektangulära formar som är 25x35 cm. Hur många satser smet skulle du gjort? Är osäker på om dubbel sats räcker?

Svar: Oj, ja, jag skulle nog göra 3 x smeten för säkerhets skull. Lycka till!
bambi

#20 - Världens bästa Maria

Tack så jättemycket för att du tog dig tid att svara trots semester :-) Är också inne på tre gånger smet. Hoppas det blir bra så :-)

#21 - Radi

hej jag blev inspirerad av din underbara tårta.Tänker att göra det rund.Hur stor form skall jag välja????(24 eller. Mindre?)
Undrar om jag kan använda äggvitor som säljs på mat affärerna i plast flaska...istället att dela ägg......det blir många ägggulor kvar...har du erfarenhet ???? Är dem bra..????Hälsningar

Svar: Hej! Jag skulle använda en vanlig springform med löstagbar kant. Jag har aldrig använt äggvitor i plastflaska så jag har ingen aning! Lycka till!
bambi

#22 - anneli

Hej.
Bakade de här receptet idag till sonens födelsedag. Länkade recept från min blogg :-D hoppas de va okej?

Svar: Det är klart! :)
bambi