bambi

Att vara en nobody

En annan sak som verkligen fastnade när jag såg på Skönhetsbubblan var en sak som Jane Timglas sa. Hon pratade om alla sina skönhetsoperationer och sa att "om jag inte hade gjort dom så skulle jag säkert vara en liten mammabloggare i Kalmar istället för en storbloggare som bloggar om skönhet". Hon berättade sen att hon ville vara någon som folk minns och inte bara "en gravsten" när hon dör.

Jag förstår tanken att man är en nobody om man är småbarnsmamma. Så tänkte jag också innan jag fick barn. Men nu fattar jag. Jag är faktiskt den allra viktigaste personen i Zack och Leahs liv (tillsammans med maken då förstås). Jag kommer aldrig bli bortglömd eller en nobody för jag är faktiskt somebody very important för dessa två små människorna. Jag kommer alltid att vara en del av dom och deras liv!

Jag tänker att även om man blir storbloggare, kanske till och med kändis så tror jag inte att man kan få lika mycket kärlek från sina fans som man får från sina barn. Jag respekterar verkligen alla som väljer att inte skaffa barn men dom behöver faktiskt inte se ner på oss mammor - för det är inte ett dugg synd om oss! Tvärtom!

#1 - Emma

Instämmer!!! Bra skrivet!



Kram

#2 - En pojkmammas vardag - Livet på torpet

Så sant !! Riktigt bra skrivet :)

#3 - Sanna

Bra skrivet! Håller med i varenda ord.



Kram Sanna

#4 - Sara Elisabeth Norberg

Bra skrivet, håller med



Mina barn är det dyraste jag har

#5 - Teskedsmamman Svartlok

Visst är det så! Man är superduperviktigt för de små individerna, precis lika viktig för dem som de är för oss...



Många, inte alla, som väljer bort barn ser sig många gånger lite bättre än de som "faller för barntrycket". Jag har vänner som valt bort barn och de är istället imponerade av mammor som har gjort det där, klämt ut unge på ett eller annat sätt, bytt bajsiga blöjor mitt i natten, tagit hand om sina barn kräksjuk osv...



Att vara en nobody passar mig i så fall perfekt...



/En liten obetydlig mammabloggare, eller?

#6 - EM (elsamarianne)

Jättebra skrivet.

Tänk om vi inte var förebilder och trygghet för barnen, hur sjutton skulle det gå för dom då?

Jag kan säga en sak, att visserligen är typ Audrey Hepburn som en stilikon idag, för sin skönhet. Men tror knappt hon blivit det om hon "bara" bloggat. Vill till lite mer än det. Hoppas jag... kram EM

#7 - Viola

Håller med. Det är synd att det ger mer status att blogga om diverse prylar och yta än sin familj. Alla sorters bloggar tillför ju något, men det är nog många som tänker så att "en familj har ju alla ändå" och att det är banalt att lägga tid på att blogga om något så självklart.

#8 - Elina

Det reagerade jag också på, och jag hade inte kunnat formulera det bättre än vad du just gjorde :-)

#9 - Hanna - Miosliv

Så rätt!!

#10 - tindra

Bra skrivet!

Tycker folk är så dömande nuförtiden! Barn är livet! :)

#11 - Maria

Bra skrivet!

Barnen är den bästa & dyrbaraste skatten man har!

#12 - Smultris

Ang vissa kommentarer så måste jag bara säga. Jag har valt bort barn och tycker det är superskönt men attans vilka kommentarer och dömande blickar/ord jag får av "mammor" pga det.

Jag vill inte ha barn och barn är inte "livet" för mig.

Tänk om alla kunde sluta anse vad som är "livet" för andra människor och bry sig om sig själva istället.



Sen vad gäller Jane "Tomglas", hon vill ju bara ligga på mage på golvet och slå och skrika lite för att hon inte fick komma på den där mammabloggargalan ;)

#13 - Emlisch <3

Så himla bra skrivet. Håller med precis.

Inte ett dugg synd om oss föräldrar. Vi har ju fått lyckan att se våra barn växa upp, lyckan att uppleva villkorslös kärlek. Finns verkligen ingen finare än kärleken till sina barn. Det är ett stort mirakel alldeles för många väljer att missa!

#14 - Nora

Håller verkligen med ditt inlägg med förstår vad Smultris menar gällande vissa kommentarer under inlägget.Det slår ju över åt andra hållet istället.Jag är en ung mamma till mina två barn,och JA,mina barn är livet för mig.Men det är ju för att de är mina barn,och mitt liv ;-) Man måste inte få barn för att uppleva villkorslöst kärlek,det tror jag inte.Tror absolut att man kan leva ett lyckligt,tillfredsställt liv utan barn.Att påstå motsatsen är väl bara trångsynt.Tycker generellt att ömsesidig respekt för medmänniskors olika val kring barnfrågan bör vara det enda fokuset.Kram :)

#15 - TantMango

Jag blir mest irriterad på att hon ser ned på mammor på det viset. Usch! Och även ammor kan vara storbloggare och andra saker.

Jag vet inte ens vem människan är, men att skriva om skönhet och sådana ytligheter är för mig att vara en nobody - att just bry sig om bara de ytliga sakerna, som om de skulle vara viktiga.

#16 - Tess

Hellre vara mig själv och vara mamma i en småstad än att operera mig så jag inte liknar den person jag föddes till och vara så kallat "känd".

#17 - Hanna

Åh, så bra skrivet! På sätt och vis är man ju glad att Jane inte är just mammabloggare - hon behöver ju jobba lite på sin självkänsla och verklighetsuppfattning först.

#18 - Anna - om konstnärslivet i Paris

Kvantitet före kvalitet..

#19 - LILITH - Borderline & mamma

Jag är fullt nöjd att vara en nobody mammabloggare i en liten storstad så länge mina barn finns vid min sida.