bambi

Jordnötscupcakes
På Leahs 2-års kalas så bjöds det på dessa goda och saftiga cupcakes! Om man tycker om jordnötssmör så kommer man att älska dessa cupcakes! Som även har en hint av choklad...



225 g rumstempererat smör
2 dl strösocker
4 ägg
½ tsk vaniljessens (alt. 1 tsk vaniljsocker)
3 tsk bakpulver
3 ½ dl vetemjöl
200 g jordnötssmör
100 g choklad (chips eller hackad)

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Rör ihop smör och socker krämigt.
3. Tillsätt ett ägg i taget.
4. Rör ner vaniljen, bakpulvret och mjölet. Rör om tills smeten är helt slät.
5. Rör ner jordnötssmöret och chokladen (det gör inget om det inte är helt blandat)
6. Fyll formar upp till 2/3 delar och grädda i ca 20 minuter.



Frosting

3 dl grädde
300 g philadelphiaost
½ tsk vaniljessens (alt. 1 tsk vaniljsocker) 
2-3 dl florsocker

1. Vispa grädden hårt.
2. Blanda philadelphiaost, vanilj och florsocker i en annan skål.
3. Blanda sedan ihop dom två skålarna och vispa tills det är lätt och fluffigt.
4. Spritsa och dekorera dina cupcakes. Jag använde mig av jordnötssmörs chips till dekorationen (jag köpte dom i New York så jag vet inte om dom finns att köpa här i Sverige).

#1 - Marie

hej, ser mumsgt ut.

Kan du göra en video där du har på frosting?

#2 - Helena - barnvakt i Vasastan

Oj vad gott det lät :)

#3 - paös

hej, vart köper du reeres chokladen ?:)

Svar: Dom är inköpta i USA, men jag har sett Reeses här i Sverige också.
bambi