bambi

Lillasyster



Jag sitter och pysslar med Leahs andra fotobok. Oj, vilken tid det tar men det är så värt det senare! Det är så roligt att sitta och titta igenom senaste årets bilder på vår lilla 2-åring.

Vi håller på och diskuterar nu om Leah ska börja på barndans till hösten. Zack ska ju fortsätta, för han älskar verkligen att dansa. Det är bara det att det är lite krångligt om Leah också ska gå på barndans. För då kommer hon gå i en annan grupp än Zack, som tränar mycket tidigt på morgonen och sen är det en grupp mellan Leahs och Zacks. Så antingen får jag och maken gå med varsitt barn eller så får man och sitta väldigt länge med barnen (tror inte riktigt det skulle funka). Ja, men får nog försöka ordna det för jag tror att Leah skulle älska att gå på barndans. Hon satt och skrattade under dansuppvisningen förut och hon älskar alltid att dansa.

Sen så är det dags för Leah att få en ny säng. Just nu sover hon i sin gamla spjälsäng (men utan ena sidan). Zack har en lite kortare säng (140, tror jag?) så om ett par år kommer han också behöva en ny säng. Så ska Leah få ärva Zacks gamla säng och så får Zack en ny istället... eller ska Leah få en ny säng - för en gångs skull? Jag tycker ibland lite synd om Leah som alltid får ärva allt av sin storebror, men samtidigt så tror jag inte att hon lider av det. Det är egentligen bara vi vuxna som sätter värde i nya saker. Jag vill bara att hon ska känna sig rättvist behandlad och inte att hon kommer i andra hand eller nåt.
#1 - Marlene W

Vi kommer att hamna i samma sits nästa sommar och vi har faktiskt funderat på att köpa en stadig våningssäng! Jag tror att storebror skulle tycka det var superkul och på så sätt får vi en fri yta till förvaring och liknande. Vi bor inte så stort så det får nog bli vår lösning! :) Om inte så hade jag nog låtit lillasyster få ärva, ekonomiskt sett är det ju bättre. Men har man inga problem med ekonomin så är det ju alltid kul med lite nytt ;)

#2 - Nelin

Nu när hon är så liten lider hon ju verkligen itne av det, ge henne Zacks gamla säng och spara den oron till när de blir lite större och fattar mer ;)

#3 - olivia

jag har själv alltid fått ärva saker av storasyskon, och jag tyckte alltid att det var helt okej, bara man fick nåt nytt eller eget NÅGON gång iaf.

#4 - Caroline

Om man har plats hemma så tycker jag att det allra bästa är att köpa vuxensängar direkt åt barnen efter spjälsängen. Jag och min syster fick direkt var sin 105x200, både för att mamma och pappa skulle slippa köpa ny säng igen åt oss men framför allt för att de skulle få ordentligt med plats när de låg och läste för oss. Det var även bra för pappa att sova i när han tyckte att vi tog för mycket plats i deras säng... Det fungerade bra i vår familj i alla fall :)

#5 - Rita

Här har lillasyster fått ärva i princip allting av storasyster. Hon är 6 år nu och har aldrig klagat. :) På senare år har hon dock fått egna leksaker eftersom storasyster fortfarande leker med sina, men hon ärver fortfarande alla kläder och får bara ibland nåt nytt plagg. Angående sängar så har de sovit i spjälsängen tills de varit ca 2 år, sen har de fått sova i en ärvd mindre säng (ca 140 cm lång) och när de fyllt 6 år har de fått en ny säng i vuxenstorlek.

#6 - Beata

Jag tror inte det gör något att de ärver saker, det är både bra för ekonomin och miljön! Istället tror jag att det är viktigare att hon får göra samma saker som storebror, att ni tar er tiden att hon får gå på barndans osv. Där tror jag det kan vara känsligare i framtiden..

#7 - Lillasyster

Jag som lillasyster kan känna att det inte är något fel i att ärva, så länge det handlar om saker som storasyskonet inte har fått välja själv, för då är det som att det är något personligt man ärver och det blir lite svårare att göra till "sin". Men det gäller mera äldre barn.