bambi

När olika världar ska samsas under samma tak
Igår så ringde grannen på. Hon är en ung tjej i 25-års åldern och hon klagade över att hon och hennes kille vaknar tidigt på helgmorgonarna av att det låter som att barn springer. Hon var rätt så säker på att det kom ovan ifrån men när hon hade pratat med grannen ovanför så var det bara en ensam tjej som bodde där. Hon visste att vi hade barn så hon tänkte att hon skulle prata med oss (vi bor i lägenheten bredvid).

Vi pratade lite grann och jag berättade att vi brukar ta det rätt så lugnt direkt på morgonen. Vi tittar på lite barnprogram och softar lite. Den andra brukar ju ta sovmorgon (vi turas om att ta sovmorgon/gå upp med barnen) så vi brukar inte vara allt för högljudda så att den andra inte väcks.

Men sen så frågar jag "vilken tid är det här ungefär?", för jag hade hela tiden i mitt huvud tänkt att detta gällde klockan 5 eller 6 på morgonen och det är ju ingen rolig tid att väckas på helgen om man inte behöver.... Klockan 9 svarar hon! Shit, jag kommer knappt ihåg tiden där man tyckte att klockan 9 var tidigt en helgmorgon!

Ja, då kan det faktiskt vara vi som stör för den andre brukar gå upp runt 9-10 när den har sovmorgon. Men jag kände att ska vi tygla barnen hela förmiddagen?? Det är inte så lätt! Visst så kan man gå ut (speciellt nu när det är finare väder) på morgonen och det brukar vi göra - när den andra har vaknat och ätit frukost och allt....

Så, jag vet inte... klart att vi får försöka ta hänsyn. Men hur mycket hänsyn måste man ta när det gäller ens grannar? Vi BOR ju faktiskt här, ska inte vi (och våra barn) kunna röra på sig klockan 9 en helgmorgon? Vi störs massor av att grannarna röker på sina balkonger och det går knappt att sitta där ute, tycker jag, men inte har vi varit och klagat. Någonstans måste dom väl få röka... Ja, det är svårt det där. Vad säger ni??
#1 - alexandra

När jag bodde i lägenhet så bodde en barnfamilj ovanför mig, de ungarna levde rövare från 05.15 (nästan på minuten) vaaaarje dag, sprang omrking, skrek och härjade. Men jag gick inte ens och klagade då. Barn lever om och bor man i lägenhet får man ta det :/

Mamman i den familjen var dock jättearg på oss överiga i trapppen om vi hade besök som gick i trapphuset efter 21 hahaha Som boende i lägenhet får man ha respekt för varandra, kl 9 tycker jag att man kan börja leva om faktiskt :) Men är det ett problem får man ju ta det med bovärden och sätta upp regler tycker jag :)

#2 - AnnaSC

de flesta bostadsbolag och brf har som regel att man ska visa hänsyn och vara tysta 7-22 så däremellan tycker jag väl också att man ska visa hänsyn. Låt du dina barn leka och ha kul. Har de problem med ljud så får de använda öronproppar. Samtidigt förstår jag hur du känner dig. Man vill inte störa samtidigtså är det ju som du säger er bostad och ni måste ju kunna leva också. Vid 9 får man räkna med ljud definitivt!

#3 - Sandra

Tycker inte att hon kan klaga om klockan är 9. Däremot har ni rätt att klaga på röken. Jag bor hos HSB och här får man inte röka på balkongerna eftersom det stör. Precis som att man inte får grilla på balkongen.

#4 - Carola

Jamen jisses att komma och klaga på springande barnfötter!! :D Skulle de skrika och gapa tidigare på morgonen skulle man ju förstå, eller om de bankade i väggen eller något sådant ;) Nej, klart man ska få leva och bo "som vanligt" i sitt eget hem!! Högljudd musik och sådant är ju annat. Som sagt..ljud från grannarna (spec. den där tiden!) är sådant man får ta om man bor i lägenhet..

#5 - Maja - barnlös men har förståelse för springande barnfötter.

Ska man bo i lägenhet får man räkna med att man hör ljud. Jag tycker inte du ska oroa dig det minsta för vad grannen tycker i detta fall. Era barn springer en morgon, hennes vänner går i trappan efter 23, en tredje granne kanske tycker om att spela piano. Respekt och tolerans är två nyckelord för lägenhetsinnehavare. Godtar hon inte det kanske ett torp i skogen vore bästa bostaden för henne.

#6 - Maria

När jag bodde i lägenhet åkte de över oss rullskridskor inne hela nätterna. Jippi!

#7 - Cizzi

När vi bodde i lägenhet hade vi ett tag en familj med två barn som bodde över oss. De drog igång vid 5 varje morgon med att spela basket (lät det som iaf-en hård boll som dunsades konstant mot golvet). Inte så sällan så sprang de inomhus med träskor. Jag kan ju säga att vi bankade i väggen åt dem både en och två gånger! Jag har inga problem med att barn låter (har själv barn nu), men basket kl 5 en helgmorgon är lite över gränsen!

#8 - Kattis

Jag håller med dig helt! Klockan 9 får man helt enkelt leva med att det låter från andra lägenheter, eller får man skaffa öronproppar. Vad gäller röken är det lite samma sak, man får leva med det.. tycker jag. Det finns tydligen bostadsbolag som förbjudit det och har man turen att bo på ett sånt ställe så är det ju bra :P men annars är det som det är. Vi störs också av våra rökande grannar.



Min mor rökte förut men har slutat sen 6 månader tillbaks, så när hon kommenterade grannarnas röklukt kommenterade jag att ja för några månader sen var du en sån som störde andra. "ÄH! Jag hade iaf vett att bara störa er här hemma med min rök!" (hon rökte inne) haha

#9 - Tant Grön

Det är ju svårt att få barn att låta bli att låta liksom. Där vi bor är det väldigt lyhört, men hittills har ingen klagat. Jag förklarar dock för barnen att det bor andra människor i huset, att vårt golv är deras tak och att det låter mycket hos grannarna om de hoppar och att de kanske blir störda. Jag vet inte om man kan göra mycket mer än så. För barn måste ju ändå få vara barn. Men allt går ju att lösa med kommunikation. Om din granne som blir störd förstår dig och hur ert liv ser ut med barn osv. så kanske det känns bättre för henne, och därefter blir hon kanske inte lika störd av det. Om hon fattar läget liksom, så kan ju också hon vidta åtgärder, som exempelvis öronproppar ;) Lycka till!

#10 - idun

jag skulle nog inte bry mig. kanske ödmjukt gå förbi med lite öronproppar och säga att det här är nog bästa lösningen.. för kl 9 så är barn tyvärr vakna :-)

#11 - Emelie

Jag skulle inte ändra på något. Kl 9 är det ok att låta. Innan vi flyttade hade vi grannar som klagade på att vår tvåttmaskin störde dem.. Är man ljudkänslig får man låta bli att bo i lägenhet!

#12 - Fröken Gredelin

När jag flyttade in hos min kille så hade jag med mig min hund i boet. Det gillades inte av tanten under! Hon påstod att hon stördes på nätterna (väldigt märkligt då hunden sov i vårt sovrum och VI inte märkte av henne...) och att hon lekte för vilt med sina leksaker mitt på dagen.



Jag var hemma och pluggade på den tiden och vid lunch så hade vi som "grej" att hunden fick ta fram sin aktivitetsboll med godis i. Tanten erbjöd sig att skänka oss en nalle för att det skulle låta mindre... Och nej det var inte en grand danois vi pratade om utan en Schapendoes, ungefär i storlek som en cockerspaniel... Ett tag senare flyttade värsta röjarkillen in över oss och han hade kompisar som sprang i trappan på nätterna. Kunde inte låta bli att fnissa lite åt tantens reaktion...:) Tror att hon saknade den tiden då det enda som lät var vår hund.



Självklart ska man inte ta ALLT men lite förståelse måste man ju ha för varandra... Klockan nio behöver man ju inte välta hemmet men röra sig måste man ju få göra!

#13 - Marie

Lägg öronproppar i deras brevlåda ;)

#14 - Anonym

men egentligen klockan nio .... det är relativt tidigt. Efter 10 så tycker jag att då är det okej att börja låta och ha sig. innan det kan man väl mysa framför tv, spela spel/lägga pussel, bada/duschs, rita

#15 - Anonym

Jag arbetar med bl.a. Störningar då jag jobbar med fastigheter. Störningar i form av barns lek och rökning är väldigt svåra ämnen då folk generellt tycker att man ska få leva sitt liv i sin lägenhet. Men faktum är att du får inte störa din granne varken med hög musik eller barns gap och skrik. Hur har ni det med mattor på golven. Om ni korridorer i lägenheten där barnen ofta springer så lägg mattor där. Det har löst flera tvister. Sen var det någon som argumenterade med att "ska man bo i lgh får man stå ut med lite ljud". Man ska aldrig behöva bli störd i sitt hem. Passar inte ditt liv lägenhet kanske du ska fundera på att flytta till ett fristående hus där du inte stör dina grannar...

#16 - Anna - Mamma till Emilia med albinism

Klockan 9 är väl inte tidigt!!!

Jag tycker det är bra ni försöker hålla de tysta sålänge.

Jag kan tycka det är fel att gå ut för tidigt för då väcker man fler.

Klockan 9 ska man inte behöva vara tyst, inte kl 8 heller, de lär vara med om samma när de får barn.

Då ska de vara glada ni inte har ett spädbarn som skriker hela natten, finns inte mkt att göra då.

Gillade iden med att slänga in öronproppar som faktiskt är en lösning!

Går de å klagar som värden lär de ändå inte göra ngt.

#17 - Carola

Är det grannen som skrivit de två anonyma kommentarerna månne? ;)



"Man ska aldrig behöva bli störd i sitt hem. " Det är f*n OMÖJLIGT att inte bli störd av ljud i sitt hem om man bor i lägenhet! Om inte lägenheterna bredvid är tomma då ;) Men om man aldrig ska behöva bli störd i sitt hem då måste nog jag ringa och klaga för vi har faktiskt flygplan som går här ovanför och ibland klipper grannen gräsmattan och det stör mig otrooligt mycket!! ironi ;) Det handlar ju lite om var man sätter sin ljudtolerans också...

#18 - Towis - its about me wherever I am.

9 är inte tidigt. Men det är svårt det där för jag blir ju själv galen när grannen drar igång slagborren vid 19:30 eftersom det då är sovtid för barnet samtidigt som jag ibland är uppe och dammsuger 08 på morgonen ;)

#19 - Lesthi

Klockan nio borde de faktiskt acceptera..tycker inte att ni ska behöva tänka på det. Det är väl ändå så att efter 7 på morgonen får man väsnas, så är det iaf i vårt kontrakt.

#20 - Johanna

Haha, klockan 9, på allvar?! Jisses, då är mina barn oftast i full gång, iallafall dom två äldsta som vaknar tidigare än mig, sambon och lillfisan som sover med oss. Det är ju tidig förmiddag hos en barnfamilj så att klaga på springande barnfötter vid den tiden verkar ju helt befängt, hon får flytta ut till en ensam stuga i skogen. ;-)

#21 - Sussi

Hejsan

Klockan Nio är väl ingen tid, det är när man blir störd varje dag helg som vardag klockan 6 då kan man bli irre men inte nio.

Har bott själv i lägenhet, & hade en granne som varje morron förre klockan 6 satte igång med damsugaren ovanför vårat sovrum höll på över en halv timme med att damsuga av de rummet, man undrade varför. Och när det hade gått ett halv år då gav man upp, då hette de att man minsann levde om på natten kan säga att vi sov. Men de hade rätt att göra som de ville för de hade minsann bott där över 33 år.

Nu bor jag i hus och här börjar grannarna redan vid 8-9 på morgonen med att klippa gräsmattan el köra med traktorn för att skotta bort snön. För oss gör de inget. Men hade de börjat förre åtta då hade man blivit lite arg, men de spelar ingen roll.

Längtar inte tillbaks till lägenhet. Så mycket tjorv med allt. Både att man måste vara knäpp tyst man får knappt andas utan att nån blir störd. Enligt kontraktet så får man faktiskt väsnas mellan 6 - 22 på kvällen.

Så klockan Nio är ingen tid. kanske den tjejen skulle skaffa sig en annan lägenhet där de inte bor barnfamiljer el så skaffa sig en familj. För de är inte lätt att få tyst på barn. Om man inte ska vara ute varje dag från 7 på morgonen.

Tjejen måste nå skaffa sig ett liv.

Bara min åsikt. Man blir lite arg på hur andra beter sig mot en. Barn måste få vara barn. Man kan inte kväva dem.

Ha en fin fredag

Sussi

du har min e-mail om nåt av detta jag har skrivit blir en rabalder. Så kan man höra av sig till mig, klarar av kritik.

#22 - Anonym

Men efter nio känns det ju ok! Vi får ju stå ut med grannens grillfester och annat till sent. Ofta tystnar det vid 23, men jag hade ju gärna sett att det blev tyst tidigare eftersom jag ammar på natten och inte får någon sovmorgon!

Grannar stör varandra- så är det bara!

#23 - Malin

I alla lägenheter jag har bott i så var det fritt fram att härja mellan 10-22 :)

#24 - Cilla

Grannar stör varandra så är det, det är svårt att veta hur man själv stör sina grannar, men att klaga på att grannbarnen väcker en klockan 9 på morgonen? Det är väl att ta i. Jag tycker personligen att det är skillnad på olika störningsmoment, har en granne vägg i vägg som har gäster över på kvällen i bland och de verkligen skriker till varandra, man hör allt, det verkar vara deras kommunikationssätt, innan han flyttade in bodde där en kille som spelade saxofon ibland, det störde betydligt mindre även om det hördes lika mycket. Sen hör jag ofta katten en trappa upp när hon springer omkring och leker i lägenheten, vilket hörs både dag som natt, det var iriiterande tills jag insåg vad det var.

#25 - Magdalena

Hej!

Hmmm...:) Min granne som ovanför oss i en fyra brukar ha tv så högt att det hörs hos oss o gör mig GALEN! Men...går inte o klagar :) Vi har två barn, en 5-åring som kan skrika någon gång fast jag är strängt att man ska bete sig så att inte störa grannar. Annan granne möblera om på kvällarna, efter kl 23...grrr. Är andå glad att han som bor ovanför är ensamstående, fasar då han kanske flyttar ut o flyttar in 4 eller 5-barns familjen :)))

Det är inte lätt då man har grannar bakom väggen :)

Kram; Magdalena

#26 - Sara

Vi hade tidigare grannar boende under oss, en familj med två ganska små barn, typ 1-2 år. De skrek konstant när de var hemma. Alltså, ingen överdrift. Konstant. Och föräldrarna, framför allt mamman, skrek på dem för att försöka få dem att hålla sig lugna. Det var fruktansvärt, även om det bara var dagtid. Men det var väldigt svårt att veta hur/om man skulle kunna klaga på det. Barn är ju liksom barn, och det är väl inte riktigt samma sak som att spela hög musik dagarna i ända. särskilt när man inte har barn själv. Det jag hade att vända mig emot var ju föräldrarnas uppfostringsstil. Hyfsat känsligt läge att klaga på det... Som sagt jättesvårt.

#27 - Hanna - Mode och min vardag

Klockan nio kan man inte klaga här, barn låter. Det ska vara tyst mellan 22-7. Nio är förmiddag för mig som kliver upp sex vare sig jag är ledig heller inte...

#28 - Hellolinda

När jag läser kommentarerna är jag sinnessjukt glad att jag bor i ett hus med bara ettor och tvåor. Det gör att nästan alla är runt 20-30 och ensamstående eller ett par utan barn.

Hade en tvist med en granne för ett tag sedan men han blev utkickad. Och visst är det lyhört, på nätterna hör man varenda fotsteg från korridoren och när någon sätter sin nyckel i låset så låter det som att de håller på att bryta sig in. Musik in på småtimmarna på helgerna och lite annat, men de flesta här är på samma nivå så man går mer efter regeln att ni väsnas idag - jag väsnas en annan dag.

Fasar för dagen då jag flyttar och eventuellt får grannar som stör mig mer eller som stör sig mer på mig.

#29 - Gaymasen

Svårt! Men jag tycker nio är en tid man får anpassa sig efter. Jag skulle stört mig om jag VARJE morgon vaknade typ vid 06 av barn som stampar och har sig. Men nio är en tid man får anpassa sig efter. 07 på vardagar är ju en tid man faktiskt får börja väsnas något, åtminstone. På helgerna är väl åtta/nio en lagom tid, tycker jag själv. Vill de sova längre, om de störs, får de väl köpa öronproppar. :)



Stör mig också på rökgrannar, för övrigt. Haha.



Ujuj vad långt jag kommenterar. Men jag gillar din blogg! :)

#30 - Christine

Singeltjej som röker som en borstbindare på balkongen, jobbar nätter och i vanliga fall sover till 1-2 på dagarna med världens jobbigaste barnfamilj med skrik, panik, gråt susandes i huvudet heeela dagarna säger så här.

Skit i grannen, du har all rätt att bo i din lägenhet.

Jag är medveten om att man inte kan styra ungars ljudnivå nämnvärt mycket, och barn behöver vara barn.

Jag är vuxen och inser att mina grannar inte uppskattar AC/DC 02.49 när jag kommit hem från krogen.

Så det kan JAG respektera. (oftast... ...)

Men tala med en unge om respekt för grannarna när det bara är vanligt barnabus och skrikglädje det gäller och du tar ifrån dem en rolig barndom.

Och nio! Herregud, när jag är ledig brukar jag vara uppe väldigt länge och plugga, grannungen har just nu tjing på att gå upp vid 04.30 typ.

Men ungar är värda sitt bus!

Herregud att bli vuxen utan att ha fått skrika och leva ut sina känslor, springa utan att tänka på sin hållning eller leka utan att bli rädd för att ses eller höras.

#31 - Sofia

Tycker att de flesta som kommenterat här verkar vara lite trångsynta (i brist på bättre, mildare ord). Det är klart att klockan 9 inte är tidigt för de som har barn, men för dem som inte har det ÄR klockan 9 tidigt på en helgmorgon då man kanske varit ute/träffat vänner dagen innan. Därmed inte sagt att dina barn inte ska få vara uppe och leka, men när ni anser att grannarna ska anpassa sig efter er så måste ni också försöka se saken ur deras perspektiv och inte förlöjliga någon för att de har andra sovtider (som är minst lika normala som era).

#32 - Joanna

Åh hej.



En diskussion som jag egentligen inte har att göra med alls, men jag lämnar ett spår ändå!



Jag bor i lägenhet, jag är 25 år, jag har inga barn. Jag jobbar ca 60h/vecka, och ja, jag vill sova på helgen. Klockan nio är sent om man har barn, men tidigt om man inte har det.



När jag var liten och vi bodde i lägenhet visste vi (jag å syrran) att det var tyst lek fram till efter tio. Inga konstigheter, det var frukost, barnprogram, måla eller läsa.



Och att folk röker är avskyvärt, men det är en helt annan diskussion.

#33 - Emma

Efter 10 på morgonen kan man börja föra väsen,(på helger) det är väldigt irriterande att bli väckt lördag/söndag vid 9 när det är enda möjligheten att ha sovmorgon, våra grannar fick barn och ändrade helt dygnsrytm efter det, började dammsuga kl 05.30 på helger, och vid 09 var det rena kapplöpningen i lägenheten med tjut från barnet, så bara för att man får barn betyder inte det att alla andra ska behöva rätta sig efter det, nu flyttar vi till hus, tack och lov, jag är verkligen inte någon lägenhetsmänniska!