bambi

Saker man INTE gör på bussen?
Idag när vi åkte buss hela familjen så stod jag vid barnvagnen med Leah när helt plötsligt damen som sitter framför tar fram en sprayburk ur sin handväska och börjar spraya håret en massa. Verkligen en massa (utan att överdriva). Några som satt på andra sidan sa "men gud, sånt gör man väl inte på bussen?". Haha, nej, det tycker inte jag heller. Både jag och Leah hamnade i en moln av hårspray! Tur att vi inte är allergiska eller har astma eller liknande.

Vad säger ni om saken? Är det okej att spraya hårspray på bussen? Parfym? Sminka sig? Fila naglarna? Vart går gränsen egentligen...? Har ni varit med om att någon har gjort något konstigt på bussen?
#1 - Linda w L2K

Det är absolut inte okej att spraya hårspray på bussen. Eller parfym.

Sminka sig är väl inte hela världen kan jag tycka. Fila naglarna gör jag med jämna mellanrum. Kanske inte är jättebra men får jag inte fila till dom på en gång dom går sönder eller flisar sig så slutar det med att jag biter av dom vilket jag inte vill...



När det gäller hårspray å annat som luktar ska man tänka på Åby det finns människor som är doftallergiker och inte alls klarar av sånt.

Men det gäller ju inte bara på bussen, utan överlag.

#2 - AnnaSC

sminka sig och fila naglar = OK

hårspray och parfym = inte OK!

Men alla de som har parfym när de kommer ombord? så att andra (däribland jag ) får gå av. Är det OK?

#3 - Ulle

Sminka sig är ok. Men resten, nej tack!

På tal om "vad man gör när andra är med eller ej", på min vattengymnastik brukar en del damer fila fötterna i duschen. Det är dålig avrinning i avloppet så vi står alla med vatten till fotknölarna och då flyter det omkring massor av hudflagor. Det tycker jag är snuskigt! (Fast just hårspray och parfym som du nämner är ju dessutom farligt för de som är allergiska.)

#4 - Tess

Allt som har med doft att göra ska man undvika på bussen. Man kan aldrig veta om personen bredvid är allergisk och kanske får en allergichock eller astma av att man börjar spraya. Hänsyn tycker jag alla ska tänka på.

#5 - Lisa

En gång när jag flög bad de att ingen skulle äta nötter, för att någon var väldigt allergisk. På ett flygplan cirkulerar ju samma luft på ett helt annat sätt, så jag vet inte om det är något man behöver fundera över annars.



Helt orelaterat, men så extremt vidrigt, är att väldigt många verkar passa på att göra rejäla utgrävningar av näsan på flyg eller buss. Jag vet inte hur många gånger jag hamnat bredvid någon mycket prydlig och välklädd person, som ägnat resan åt att upprepande peta näsan, och emellanåt förstrött slicka bort snoret från fingret. Ueeehhh!

#6 - Nicole

Det är okejj att sminka sig, och kanske ta ett/två sprut parfym om ingen sitter breve! :)

#7 - Martina

Den där damen måste ju ha fått total hjärnsläpp och glömt bort vart hon befann sig?!!? Hur sjutton kan man annars få för sig att spraya omkring sig på en buss......

#8 - Martina

Den där damen måste ju ha fått total hjärnsläpp och glömt bort vart hon befann sig?!!? Hur sjutton kan man annars få för sig att spraya omkring sig på en buss......

#9 - Caroline Andersson - 18år & mamma till Elias

Sminka sig går väl, det har jag själv gjort en gång när jag hade lite bråttom, men parfym och hårspray tycker jag inte är okej då jag själv brukar reagera på det när det blir för mycket!

#10 - Elena

Näää, inte hårspray och sånt... Icke! =)

#11 - Emma Sofie

Inte OK!

#12 - Ch

För nått år sen satt jag på subway o käkade o så var det en femtonåring (ungefär) som sprayade håret precis bakom mig så jag fick massa spray på mig och nästan (!!) i min mat. Kunde inte hålla mig från att säga till henne.. hon och hennes kompis gick iväg ganska fort ^^ men tusan inte ska man väl spraya hårspray när man har folk som äter bakom ryggen. Hälften av sprayen hamnade ju på mig istället ;O

#13 - AnnaSC

Nicole

ett eller två sprut med parfym kan göra att en annan som sitter långst bak i bussen blir störtsjuk. SÅ nej inte OK!!!

#14 - Caroline

Hårspray och Parfym tycker jag är extremt respektlöst att spruta på sig när man åker kommunalt! Jag har varit med om att en kvinna målade naglarna på tåget, det tycker jag inte heller är okej.. Vissa blir ju jätte allergiska!!



Sminka sig och fila naglarna tycker jag är ok..

#15 - Anna - om konstnärslivet i Paris

I veckan när vi åkte buss här i Paris sprayade mannen precis framför oss med insektsspray. Han sprayade över hela sig, och när han även sprayade i munnen (!!) så valde vi att sätta oss en bit ifrån.. Inte just för att vi är oroliga för att få insektsspray över oss (även om vi helst ser att det inte sker ofrivilligt som vid detta tillfälle) men för att det var ett litet tecken på att allt inte stod helt rätt till..

Men rent allmänt, nej, inte okej.

#16 - Thina

Allt som luktar bör man sköta när man fortfarande är hemma. Sambon har sin deo och spray i garaget och dit går han innan han åker till jobbet på grund av att jag och dottern är allergiska. På bussen hade det bara varit att gå av :( speciellt om jag hade haft dottern med mig

#17 - Thina

Allt som luktar bör man sköta när man fortfarande är hemma. Sambon har sin deo och spray i garaget och dit går han innan han åker till jobbet på grund av att jag och dottern är allergiska. På bussen hade det bara varit att gå av :( speciellt om jag hade haft dottern med mig

#18 - Candy

Hårspray & parfym på bussen är VERKLIGEN inte okej. Usch nej! Det sunda förnuftet säger mig att tänka på allergikerna, därför skulle jag aldrig spraya på mig parfym eller liknande i kollektivtrafiken- eller något annat offentligt utrymme för den delen. Med tanke på hur mycket detta inpräntats i våra skallar sedan barnsben finner jag det smått fantastiskt att folk ändå gör sådant, har de inte sunt förnuft de heller? Eller saknar de empati? Jag vet inte, men respektlöst är det i vart fall. Samma sak att bära väldigt mycket parfym i det offentliga. Vissa verkar dränka in sig i parfym innan det går ut, vilket har ungefär samma effekt på vissa allergiker som om en person skulle sitta precis intill och spraya.



Att fila naglarna och sminka sig är väl okej, kan inte säga att det är fel eller så. Däremot tycker jag det är lite småäckligt att fila naglarna i det offentliga, skulle aldrig göra det själv och skulle föredra att andra inte gör det. Varje gång en person filar sina naglar på bussen/tunnelbanan får jag lust att gå fram till henne (det är alltid en tjej) och börja raka mina ben. Är rätt säker på att det skulle uppröra, av någon anledning ses hår som lite äckligare än nagelspån...



Vill för övrigt meddela att jag finner det precis lika respektlöst att öppna en påse nötter eller jordnötter i det offentliga.

#19 - Lumsan

Hårspray, parfym och nagellack kan man använda utomhus om man känner att man behöver det även efter att man lämnat hemmet. Handlar om vanlig hänsyn tycker jag.