bambi

Berättat för kollegor
Som ni kanske minns så blev jag sjukskriven 25% för två veckor sen men det har varit lite svårt att ordna med hur jag ska vara ledig. Att fixa vikarier mitt i en termin är inte det lättaste så det har varit lite grann ett stressmoment för min del dom senaste veckorna. Ska dom kunna lösa det hela? Hur blir det för eleverna? osv...
 
Men nu tror jag att dom har hittat en lösning och att jag kommer kunna vara hemma två dagar i veckan (är redan föräldraledig 20% så jag kommer att jobba 55%). Då kommer jag kunna vara på rehabilitering en dag i veckan med samtal och simma i deras varma bassäng, så att jag får tid för reflektion.
 
Dagen har då inneburit att flera av mina kollegor har fått reda på min situation. Jag har själv berättat så att dom vet varför jag kommer vara borta två dagar i veckan och jag har även pratat med läraren som eventuellt ska vikariera för mig. Det har känt väldigt skönt att få berätta för dom, för det är inte något lätt ämne att ta upp annars... bara så där. 
 
Jag har även lärt mig hur jag ska säga när jag ska berätta för någon för första gången att jag har haft cancer. Jag brukar börja med att "det är inte så allvarligt som det låter", kanske dumt att förringa det hela men om jag bara säger rakt ut att jag har haft cancer så blir folk lite chockade och brukar inte riktigt veta vad dom ska säga eller hur dom ska reagera. Så, jag har lärt mig under dessa två år att jag måste säga det på det sättet istället.
 
Men alla kollegor har varit så förstående och det är så skönt. 
#1 - Mammamu

Vad skönt att höra att det börjar ordna upp sig lite. Hoppas det blir bra så du kan fokusera på dig själv helt dom "lediga" dagarna och inte stressa över studenterna. Vet hur det kan vara.

#2 - michaela- med syskon i magen ♥

jätteskönt för dig att du känner att dom förstår dig på jobbet. hoppas att du kan slappna av och koppla bort jobbet den tiden du inte är där.

#3 - TantMango

Det är starkt att berätta, många vågar nog inte det. Men det är väl det bästa. Skönt att det löser sig.

#4 - Karin

Jag har inte skrivit något om detta innan. Antagligen för att jag - som så många andra inte riktigt vetat vad jag ska säga. Däremot har jag följt din historik här på bloggen och jag vill bara säga att jag tycker du har varit så himla stark ock klok i ditt tänk kring sjukdomen! Cancer kommer ju aldrig "lägligt" men just i ditt fall måste det ha varit riktigt tungt. Du tänker nu på dina elever och kollegor i första hand, men jag skulle vilja säga att det är NU min vän som du ska börja tänka på dig själv och ta hand om dig! Det är när du själv mår bra och orkar med som du gör ett bra arbete för andra. Många kramar!

Svar: Tack vännen :) *kram*
bambi

#5 - Emma & Wilma

Så skönt att få lätta sitt hjärta och att det verkar ha löst sig på ett bra sätt.

Kramar

#6 - Annika - drömmen om 11 barn

Vad underbart när kollegorna visar förståelse på det sättet <3
Kan tänka mig att det tagit tid att komma fram till "ett bra sätt" att lägga fram det på - för det är klart att man reagerar lite när någon säger att denne har eller haft cancer...

Kram!

Svar: Tack! KRAM
bambi

#7 - ♥ Sojka ♥

chocolate chips! Det har ag missat! Vad får man tag på sånt? :)
Vad skönt med förstående kollegor men efter vad jag läst så tycker jag det är självklart att man ska vara förstående!
Nu ska jag göra en drastisk jämförelse och det är som du berättar så blir folk lite chockade och det är samma när jag berättar att min mamma gått bort och då blir det också att man liksom ursäktat sig som att det inte är någon fara när det är världens grej men man lär sig hur man ska berätta.
Kram fina hjärtat!

Svar: Chocolate chips finns i en del ICA-butiker, men annars har The English Shop (vid medborgarplatsen) och så kan man beställa på nätet från t.ex. Strössel & annat.
Jag kan tänka mig att det blir lite samma sak när du berättar att din mamma har gått bort. Man får nästan ursäkta sig så att det inte blir en för dramatisk grej.

KRAM
bambi

#8 - dianasdrömmar

Skönt att du har förstående kollegor, hoppas så att du snart mår bättre stor varm kram Diana

#9 - Sojka

Okej! :) Tack så mycket! Då ska jag leta upp och testa det med! :D
Kram!

#10 - C

Bördan ska inte ligga på dig, att ta ansvar för hur folk brukar reagera. Klart folk blir chockade, det är ju allvar! Det är typiskt kvinnligt att lägga in krockkuddar åt andra. Känner igen det så väl.