bambi

Bra där!
Nu kommer julklappaskatalogerna. Man kan tänka sig att det som vanligt ska vara uppdelat i dom, med killar som leker med bilar och svärd och tjejer som leker med docker.... Men nej, faktiskt inte....
 
 
Och på dom allra flesta ställena så är det både en pojke och flicka som leker tillsammans! Bra där!
 
Även denna julkatalog var inte så tokig....
 
#1 - reggi

Jag trodde med att de skulle vara som vanligt men vart chockad när de var som den är nu., mycket positivt verkligen och vart glad att titta igenom den :)

#2 - dianasdrömmar

Snart är det dags att börja julshoppa :) Hoppas att allt är bra vännen stor kram Diana

#3 - Alfva

Äntligen får man säga och just dessa leksaksaffärer har fattat poängen och kommer få hurra-rop. För något som borde vara självklart!

#4 - Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Se där ja! Så kul. Det tar sig.

#5 - Longevity - en blogg om hälsa

Äntligen har de tänkt till. Ingen vill ha dålig reklam och detta innebär ju posiytiv reklam för dem. Tror bloggare har stor del i att de ändrat. Det har ju synts en del klagomål på könsuppdelningen på stora bloggar menar jag. Vet att underbara Clara skrev om det för ett tag sedan i varje fall

#6 - frubalken.blogg.se

äntligen, jag kommer ihåg när jag var liten och alltid kollade på "killavdelningen" och flera mammor kollade snett på mig min bror och mamma.

#7 - Mamma Maria

Bra att de börjar lära sig :)

#8 - Stina

Äntligen!!

#9 - Caroline Andersson - Mamma till Elias

Äntligen!! :)

#10 - Sailor Wood

Alltid lika underbart att det går framåt med genusperspektiven!! :D

#11 - Emma - Fröken Hallonsnöre och Mammagrisen

Kan inte annat än säga - ÄNTLIGEN!

#12 - michaela- med syskon i magen ♥

åååh. vad det här gjorde mig GLAD!!

#13 - anna

WOW! Vilken trevlig överraskning!

#14 - Thina

Jag säger verkligen ÄNTLIGEN. Med en tjej som älskar det som kallas killeksaker så finns det nu en chans att min 3 åring kan utvecklas till sin egna individ utan dockor och rosa i massor. Utan att tågbanor, bilar och radiostyrt är rätt

#15 - Sanna W

Gud vad skönt att se! Men tänk att det skulle sitta så långt inne. Jag blir nästan rörd när jag ser bilderna och ändå är det ju egentligen så självklart och naturligt.

#16 - Beatrice, mamma till skrutten Robin och gravid igen :)

Ja, det där reagerade jag också på :) Skönt att vissa kan ändra sig! :)

#17 - Helena

Skönt att se! Jag är småsyskon till en syster och en bror så jag har lekt med både dockor, lego, bilar och dockhus (ärvda leksaker) så för mig är det inte så laddat egentligen. Eskil har en av mina gamla dockor och dockvagn som han går omkring med, en kompis frågade vad jag tyckte om att han lekte med dockor och min kommentar blev bara "det är jag själv som gett honom den".. förstår verkligen inte vad som skulle skada om en pojke leker med dockor? bättre de får leka med vad de vill utan att sätta vuxna etiketter på det, det är så vi bygger emot fördomar tror jag.

#18 - Alltid Linn | fundersam, normkritiskt & oblyg

Åh va härligt! Det börjar ta sig med andra ord.
Hoppas det inte bara är en trend utan att dem faktiskt håller fast vid det, för det är så fantastiskt att se.