bambi

Cookie Dough tryfflar
Om man älskar Ben & Jerry's Cookie Dough glass så kommer man att älska dessa godisar, för dom smakar precis som den kakdegen som är i glassen! Alltså faarligt goda!
 
Detta recept kommer från Bakerella, grundaren av cakepops, ett mycket enkelt recept och utan ägg! Jag vet att flera av er läsare har efterfrågat recept utan ägg och just i USA så avråder man ju folk från att äta rå ägg (så man ska inte smaka på smeten om man bakar) så eftersom detta är ett recept där man äter degen "rå" så har hon uteslutit ägg.
 
Dom blev oerhört goda och jag slukade flera stycken på en gång. Det gick liksom inte att stoppa sig  :)
 
 
110 g smör
½ dl strösocker
1 dl farinsocker
2 msk mjölk
½ tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
½ tsk salt
1 dl chocolate chips (eller hackad choklad)
150-200 g choklad
 
1. Vispa ihop smör och strösocker och farinsocker (ca 3 min).
2. Häll sedan i mjölk och vaniljsocker och blanda ihop ordentligt.
3. Ha sedan i vetemjöl och salt och vänd till sist ner chocolate chips.
4. Forma degen till små bollar på ett bakplåtspapper. Ställ sedan in dom i frysen i ca 30-60 minuter.
5. Smält chokladen och doppa dom frusna bollarna i chokladen. Strö gärna på lite strössel också. Låt tryfflarna stå och stelna på ett bakplåtspapper. Förvaras sedan i kylen.
 
Bild från Bakerella
#1 - Lina

Hej bambi! Blir vansinnigt sugen på alla godsaker du gör. Går dessa tryfflar att frysa? Tänkte om man ska göra lite innan jul och sen frysa in. :)

Kram

Svar: Ja, dom borde gå att frysa!
bambi

#2 - Sara

Men gud så gott! Detta ska jag göra och ge bort i "gåbortpresenter" nu i jul! Tack för att du delar med dig =)

#3 - margrethe

Hei, ser veldig godt ut! Men hva er skillnaden på strö- og farinsukker? Sikkert dumt spørsmål, men jeg ble plutselig veldig usikker....:-)

Svar: Farinsockerär brunt och inte lika torrt som vanligt socker....
bambi

#4 - Jo

Oj oj oj... Dessa måste göras!

#5 - Longevity - en blogg om hälsa

Ojojoj vad gott det ser ut!!

#6 - amelia

låter farligt gott:)

#7 - Tess-en helt vanlig morsa/tjej med väldigt speciella barn

Detta måste provas! Tänkte om man skulle ta o ge bort i julklapp till föräldrarna kanske men dumt att planera för, tror risken är ganska stor att ja sätter i mig dom själv hur många ja än gör =P

Svar: Haha, ja, den risken finns faktiskt!
bambi

#8 - Ingrid

Margrethe: farinsocker er det samme som brunt sukker.
Strøsocker tror jeg betyr vanlig sukker.
Hilsen ingrid :)

#9 - Tess

Tack för ett toppenrecept! Var tvungen att prova på en gång och de blev hur goda som helst. Tack!

#10 - Moa

Åh vad gott det såg ut! Måste testas! =)

#11 - Finurliga fröken

Dom ser och låter ju helt gudomliga! Det här måste sparas och testas. Kram

#12 - Lollo

Håller på att göra dessa nu :D Hackade choklad för några chocolate chips hittade jag inte på ICA ^^ Vart bör man leta?

Svar: Jag har inte hittat det på min ICA heller utan jag har köpt chocolate chips i USA och nu senast på The English Shop.
bambi

#13 - maria

En fråga bara ;) ska smöret va smält ?

Svar: Nej, det ska det inte! Men rumstempererat!
bambi

#14 - Elin

Hur gör du när du doppar bollarna? Jag provade och det blev inte alla bra, för tjockt skal på de första och sen blev chokladen klumpig och omöjlig att få jämn på.. Har du n

Svar: Jag använde en gaffel som jag la "bollen" på och doppade ner i chokladen. Man får doppa rätt så snabbt och se till att chokladen är "rinnig".
bambi

#15 - Caroline

Åh, detta måste jag testa!

Ser att det efterfrågas chocolate chips här i tråden...på maxi har jag hittat det :-)

#16 - Natali BLOGGAR om livet ♥♥♥

Jag och dottern har just bakat dessa, de ligger i frysen. Återkommer om de smakade gott ;)

#17 - Aniika

Oj, de där måste jag nog testa.( Eller inte, jag kommer säkert äta upp allihop själv.) Cookie dough är min svaghet big time.

#18 - Sara

Jag bakade dessa förra veckan och gud så goda de var! Nu är det många som vill ha receptet på dem så jag länkar till dig i min blogg. Jag hoppas att det är okej för dig annars får du säga till så tar jag bort det. :)

#19 - Anna

Men hejda mig vad goda dom såg ut!!

Perfekt recpet då jag är en av dom som vill baka äggfritt då dottern är äggallergisk. Hon är även mjölkallergisk, men det borde inte vara någon "fara" att byta ut mjölkprodukterna mot mjölkfritt antar jag?

Jag kan gärna vara testpilot! Mumma =)

#20 - Privat

Eh har lagt dem nyss i kylen... Vet inte om dem ska bli så goda för jag har inget choklad chips så jag krossade snickers (Choklad) och lag i och ja har inget choklad i för att doppa så ska äta utan x)

#21 - Privat

Kommer det bli bra??

Svar: Det kommer det nog bli!
bambi