bambi

Dagens tips - visste ni detta?
 
Jag har ägt min iPhone i 1 ½ år men igår så såg jag vad en elev gjorde med den, något som jag inte hade ne aning om att man kunde göra. För när jag har fotat med den så har jag alltid tryckt på kamerasymbolen på skärmen, men man kan ju fota med den som en "vanlig" kamera och trycka om volymknapparna för att ta kort!! Perfekt, ju! Jag som alltid har fått så skakiga bilder när jag har tagit kort med en hand. 
 
Eftersom jag inte visste om denna funktion förut, så tänkte jag att det kanske var fler som inte visste att man kunde ta kort på detta sätt?
#1 - Jenny - mammaliv i Nashville

haha. Neeej det visste inte jag! Jag är så otroligt seg med att förstå alla dom där specialfunktionerna.

#2 - kristin- vivre la vie

hihi.. man lär sig alltid något nytt med teknik, även om jag faktiskt visste om just detta :-)

#3 - Amelie

Nej det visste jag inte! Nu har jag provat att fota med volymknappen och det är ju MYCKET lättare!! Tack för tipset. :)

#4 - Mammamu

Haha, det måste jag testa :-D

#5 - Sofia

Åh vad sybd att jag inte visste att inte du visste för i så fall kunde jag ju lärt dig :)

Kram Sofia

#6 - Millan - två små och mamma mu

Ja, det är jättebra att man kan använda de knapparna också. :) Det har dock inte alltid varit så, det kom i en programuppdatering har jag för mig, innan det var det bara "touchknappen" på skärmen som gällde.

#7 - En kvinnas dagbok

Det hade jag ingen aning om, och jag har haft precis samma problem! Tack för tipset!

#8 - frida

håller med, får också alltid jätte suddiga bilder när man måste trycka på skärmen, tack apple för att ni ändrade det

#9 - Charlotte

De funkar inte på min Iphone.. :-(
Jag har en äldre telefon.

#10 - Therese

Det visste jag,^^ visst dock inte att/ hur man tog screendumps eller vad man kallar de,, ta bilder inne i telen,, förens någon vecka sen,, och då har jag ändå haft en 3G s med,,

#11 - Linda

Tack för tipset! Det hade jag inte en aning om.. Vill även skicka en styrkekram!

#12 - Sara

Det var en funktion som kom med iOS6, så ni med äldre iphones - uppdatera operativsystemet! Riktigt smart, det blir ju som sagt lätt skakiga bilder (framför allt självporträtt) när man ska hålla reda på touchknappen :)

#13 - Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok

Haha, vad man känner sig efter... Hade ingen aning. Och ändå är fotar nästan det enda jag använder min iphone till. De enda appar jag laddat ner är liksom ficklampan och en värktimer...

#14 - Lilli Nyfiken - Fotbollsfru, småbarnsmama med fotografdrömmar!

Tack! Vad glad jag blev nu! Har också varit frustrerad på suddiga bilder!

#15 - Longevity - en blogg om hälsa

Det hade jag ingen aning om och jag har haft min längre än så haha

#16 - Aggie

Visste om det men jag älskar såna grejer!

Måstebge två bra tips då!
1. Ta en bild av skärmen "skärmdump" tryck på stora knappen uppspåra telefonen (av/på knappen) och runda stora knappen nere framme samtidigt! Använder detta ofta!

2. Lägga till egna kortkommandon. Gå in inställningar, sen allmänt, sen tangentbord och sist "."-kortkomando

#17 - Aggie

2. Kortkommandon. Där kan du lägga till tex din emailadress men i fortsättningen behöver du bara skriva bam istället för bamiblabla@hotmail,com :-) eller lägga in dina initialer som skrivs ut till till ditt namn osv. Super smidigt!

Med vänlig hälsning, Aggie
Ps.råkade posta mitt i :-)ds.

#18 - Katja

Ja, detta visste jag om och den funktionen kom med uppdateringen till iOS5 (om jag minns rätt) så det har ju inte varit så heeela tiden kan du trösta dig med. ;)

Men visste du att du också har samma funktion med ditt headset i?! Du kan använda ditt headset som en typ av fjärrlösare! Sätt igång kameran och tryck bara på + när du har headsetet på så tar den kortet. :)

Hm, jag kanske också skulle dela med mig av det för det är nog många som inte vet eller har tänkt på det. ;)

#19 - Emeli

Nää, det visste jag inte. Tack för tipset!
Har svurit många gånger över att bilderna blir suddiga för att man är skakig på handen.