bambi

Den där förbannade pliktkänslan
Jag mår så mycket bättre nu. Dom senaste två dagarna har varit bra. Jag har känt av lite ångest några stunder under dagen men för det mesta har jag mått bra. Stor skillnad mot förra veckan där jag TVINGADE mig till jobbet och ångest-illamåendet vällde över mig. 
 
Redan förra året så varnade en kollega mig för att vara försiktig så att jag inte skulle gå in i väggen. Jag skakade av mig hans omtänksamma ord och sa att jag alltid är stark och klarar av att säga ifrån. Men man kan inte alltid vara stark och det är helt okej att må dåligt ibland. Det är okej att be om hjälp.
 
Det som jag har tyckt har varit jobbigast är den där förbannade pliktkänslan gentemot jobbet och eleverna. Dom blir så drabbade om jag är borta. Dom missar viktiga delar i sina kurser, kursen blir "upphackat" och får ingen kontinuitet. Så, därför tvingar jag mig till jobbet ibland. Också för att min planering inte ska gå åt helvete. Om jag har bestämt ett datum för ett prov så går det ju inte att vara borta lektionen innan provet, till exempel.
 
Så, ibland tänker jag att det skulle vara så mycket enklare att t.ex. jobba i butik där man lättare kan hitta en ersättare och det kanske inte blir samma pliktkänsla gentemot en tredjepart (visst kan man nog känna pliktkänsla gentemot butiksägaren, precis som jag känner gentemot min arbetsgivare men sen tillkommer ÄVEN eleverna).
 
Det kan vara tufft att vara lärare ibland. Man måste prestera och man har en massa ögon på sig hela dagen och människor som ställer krav på en hela dagarna. Man kan råka i konfikter som kan vara väldigt psykiskt påfrestande och om man redan är trött så kan det jobbet ta nästan all ens energi. Men andra dagar kan det vara tvärtom också, man kan få en massa energi av sina underbara elever och oftast så älskar jag mitt jobb!
 
#1 - Therese

Jag jobbade som lärare några år men kände att jag aldrig var ledig. Därför sökte jag en tjänst på en förskola och tycker det är toppen. När jag slutat för dagen kan jag lägga all min tid till min familj, vänner, träning, hemmet och andra intressen. TA CHANSEN du med. Visst sämre lön, men vem bryr sig när allt kommer kring. Kram på dej.

#2 - Anonym

Det är alltid tufft att bli sjuk och behöva belasta sin omgivning med det, men så är det, inget att göra åt saken. Ingen är oersättlig och det måste väl finnas ett vikariesystem på din arbetsplats? Slappna av.

#3 - Sara

Känner igen den där pliktkänslan.
Jag jobbar inom vården och vet att de inte kan få tag på folk. Många gånger drar man sig dit fast man inte alls orkar. Man får otroligt dåligt samvete jämtemot sina arbetskamrater som kommer få vrida och vända på varenda liten möjlighet för att kunna få ihop det.

#4 - Sara

Känner igen den där pliktkänslan.
Jag jobbar inom vården och vet att de inte kan få tag på folk. Många gånger drar man sig dit fast man inte alls orkar. Man får otroligt dåligt samvete jämtemot sina arbetskamrater som kommer få vrida och vända på varenda liten möjlighet för att kunna få ihop det.

#5 - Sara

Känner igen den där pliktkänslan.
Jag jobbar inom vården och vet att de inte kan få tag på folk. Många gånger drar man sig dit fast man inte alls orkar. Man får otroligt dåligt samvete jämtemot sina arbetskamrater som kommer få vrida och vända på varenda liten möjlighet för att kunna få ihop det.

#6 - Ejkej

Usch! Jag vet precis hur det känns. Dåligt samvete för att eleverna missar lektionerna om jag ör sjuk eller vabbar, och på det så har man ansvaret för att en grupp människor ska gå från mina lektioner med kunskap och dessutom betyg. Det är ett tungt ansvar ibland. Men samtidigt ett enormt givande och roligt jobb bitvis!Hoppas du får börja må bättre snart, men ge dig också tiden att få må dåligt den här perioden. I slutändan kommer dina elever klara sig, även fast det känns jobbigt.

#7 - Anonym

Jag fick svår ångest för ett par månader sedan, jag kunde inte stå eller ta hand om mitt barn och jag trodde att jag skulle dö. Jag blev såklart sjukskriven men fick ingen ersättning från försäkringskassan d de inte ansåg min arbetsförmåg nedsatt, jag jobbar alltså på en förskola och ska ta hand om 20 barn pch kunde inte ta hand om mitt eget. Så ring och kolla med dem om pengarna är viktig för dig. Krya på dig. Kram

#8 - Emma

Vet precis hur du menar!! Ibland önskar man att man hade ett jobb som man bara kunde släppa när dagen var slut...

Kram

#9 - En kvinnas dagbok

Tyvärr blir det lätt så när man jobbar med människor. Jag har jobbat mycket i förskola och läser till förskollärare och det har varit många kollegor till mig som har haft jättedåligt samvete när de har blivit gravida. Herregud bara för att vi jobbar med människor betyder det ju inte att vi ska missunna oss själva och våra liv! Sätt din hälsa i det främsta rummet, för det kommer tyvärr ingen annan göra, om inte du säger ifrån. Ha en trevlig helg! Kram!

#10 - tuss

Fattar vad känner, men blir så trött när man hör att man skulle jobba i butik bara att sätta in någon. Du vi har faktiskt spec. kompetens fast man inte kan tro det. och är inte roligt att komma tillbaka och allt är upp och ner och inte skött som det ska. Ned värdera inte butikspersonal är du snäll. Tråkigt att du mår som du gör och har full förståelse för att du tycker det är jobbigt att vara borta från jobbet. Kram