bambi

Himmelsk äppeltosca
Här kommer en favorit i repris, men den är så satans god så den förtjänar lite extra uppmärksamhet. Jag kom och tänka på denna gamla goding när jag gjorde Knäckig kladdkaka eftersom detta är som en knäckig äppelkaka.
 
 
100 g smör
1 ½ dl strösocker
2 ägg
1 ½ dl vetemjöl
1 krm vaniljessens (alt. 2 tsk vaniljsocker)
2 äpplen
½-1 tsk kanel

Toscaglasyr
50 g smör
3/4 dl strösocker
50 g skivad mandel
1 msk vetemjöl
1 msk mjölk

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna.
2. Vispa ägg och socker luftigt.
3. Blanda i mjöl och vaniljessens och rör till sist i det smälta smöret. Blanda väl. Häll smeten i en smord och bröad springform.
4. Skala äpplena, dela och kärna ur dom. Skär dom i tunna skivor. Tryck ner äppelskivorna i smeten och pudra över kanel.
5. Grädda kakan i ca 25 minuter. Ta ur kakan och höj ugnstemperaturen till 200 grader.
6. Toscaglasyr: Smält smör och socker. Blanda i mandelspånen och mjölet. Rör noga. Häll i mjölken.
7. Häll den varma toscasmeten över kakan och ställ in den i ugnen igen i ca 8-10 min. 
8. Servera den gärna lite varm med en klick grädde! Mums!

P.S. Nej, det ska inte vara någon bakpulver i kakan!
#1 - Ulle

Åh, så god den ser ut!! Jag har lite annan paj i kylskåpet, ska kanske gå och ta en bit. :D

#2 - Helena

Mums! Jag som har ex antal kilo äpplen i källaren efter höstens skörd längtar ju efter bra äppelrecept, detta måste testas :-)

#3 - dianasdrömmar

Mummelimums vad sugen jag blev :) kram Diana

#4 - jannie

MUMMA!!den måste ju tom jag pröva på!Är iofs heeeeelt inkompetent i köket,men skam den som gersig!