bambi

Saffranskaka med chokladglasyr
Exakt två veckor kvar till första advent och jag har bakat årets första julbak. Det blev en gammal favorit, mjuk och luftig saffranskaka med chokladglasyr. Denna gång använde jag hel saffran som jag stötte i mortel och det blev mycket smak och doft av saffran. Underbart!
 
 
6 ägg
200 g smör
4 dl strösocker
1 paket saffran
1 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4 ½ dl vetemjöl
½ dl mjölk

Glasyr
3 dl florsocker
50 g smält smör
2 msk vaniljsocker
4 msk kakao
2 msk kaffe

1. Smöra och bröa en långpanna. Dela äggen och lägg vitorna i en skål. Spara gulorna i en annan skål.
2. Vispa smör och socker vitt och pösigt, tillsätt gulorna en i taget och sedan den stötta saffranen, vispa allt väl.
3. Blanda mjölet med bakpulver och vaniljsocker. Sikta ner blandningen i smeten, växelvis med mjölken.
4. Vispa vitorna till toppigt skum och vänd ner dom i smeten. Bred ut smeten i långpannan och grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 35 min.
5. Låt kakan svalna. Blanda under tiden glasyren och låt den stelna lite innan den breds över kakan.
 
#1 - Mia - mammaliv, träning och husplaner

Vilket bra julrecept. Har aldrig bakat en saffranskaka med choklad, men det låter i alla fall som en smaskig kombo. :)

#2 - Longevity - en blogg om hälsa

Åh vad smaskigt! Min dotter vill ha cupcakes mjuk pepparkaka med någon god frosting på sitt kalas, har du tips på bra recept?

Svar: Jag håller faktiskt just på att fnula lite på en pepparkaks-cupcake för jag har fått så gulligt pepparkaksgubbe-strössel som jag tänkte ha på :)
bambi

#3 - Carolina

Åh så gott, det receptet måste provas, tack för tipset. :-) Kram

#4 - Carolina

Läste igenom mer noggrannt nu, när skall smöret i? (de 200 gramen)

Svar: Dom ska vispas tillsammans med sockret i början!
bambi

#5 - Carolina

Tack, kanske borde kolla synen... ;-)

#6 - Lola

Så smaskigt det ser ut! :)

#7 - Heidi

Har du provat att baka med saffransessens? Såg på affären härom dagen att de hade sådant, det stod vid karamellfärgen. Tänkte om du vet om det är någon hit... Lite billigare blir det ju i alla fall. Kram på dej!

Svar: Nej, jag har inte provat saffransessens men jag har hört att det har kommit nu!
bambi

#8 - Marie

Ååå, den har jag gjort två år i rad. Supergod!!!

#9 - Lisa

Ser mycket gott ut! Måste jag helt klart testa! :)

#10 - Caroline

Låter underbart gott!! Måste absolut testa den!

#11 - Hanna

Jag ansvarar för fredagsfikat på jobbet den här veckan. det där är kanske något att bjuda på? Hur många tycker du en lånpanna räcker till? Om man skulle ha något litet till, vad skulle du rekommendera då?

Svar: Vi bjöd ju på pepparkakor till, eftersom det också är juligt. Men en långpanna räcker nog till ca 20-30 personer (beroende lite på hur stora bitar man skär till).

Jag gjorde dessa i en mindre form, som är ungefär hälften så stor som en "vanlig" långpanna som är lika lång som ugnen. Så jag skulle nog dubbla satsen om jag var dig!
bambi

#12 - Hanna

tack för svar. Med att ha något till menade jag tex grädde, sås eller glass :) Tänkte om man kanske skulle göra en vaniljkesella, eller pepparkaksgrädde eller liknande :)

Svar: Jaha ;) Ja, en pepparkaksgrädde låter ju toppen!!! Det skulle jag gilla :)
bambi

#13 - Longevity - en blogg om hälsa

Åh då ser jag fram emot den eventuella pepparkakscupcaken då :-)

#14 - Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma

Oh så smarrigt det där lät. Och lätt verkade det vara att göra med. Trevligt med något nytt bland alla lussebullar oh pepparkakor.

#15 - Ketchupmamman

Genialt!

Svar: Tack :)
bambi

#16 - Camilla W

Hej vad det där lät gött... om man vill göra den i rund springform... ska man halvera receptet då eller vad säger du bästa Bambi? Måste ju testa detta :)

Svar: Ja, det kanske skulle funka...? Men vågar inte lova nånting :)
bambi

#17 - Emma

Jag må vara en rookie men ska man smälta smöret eller vispa det kallt?

Svar: Inte smälta!
bambi