Uppförsbacke

Idag har allt känts extra tungt. Det är dag två med en hel tablett och straxt innan lunch så låg jag bara i sängen och mådde dåligt. Mycket konstiga tankar om döden som dyker upp. Vad händer med barnen om jag dör, vad händer med mina elever som snart är klara med sin kurs i Engelska om jag dör? Lite knäppt att det dyker upp såna funderingar, men dom två första veckorna kunde man mår extra dåligt.
 
Denna vecka har verkligen varit en lång uppförsbacke. Varje dag har känts så tung. Lite konstigt för om jag tänker rationellt så tycker jag att jag har ett jätteroligt jobb! Jag får betalt för att prata och diskutera sånt som jag tycker är intressant. Denna vecka har jag visat Obama och Romneys tal efter valet och vi har diskuterat valresultatet - jätteintressant ju! Sen har vi diskuterat boken Fahrenheit 451 också jätteintressant, men ändå har det känts så tungt att ta sig till jobbet.
 
Men barnen gör oftast det lite lättare. En kram från dom är ett mirakelmedicin  :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kommentarer
Anonym
2012-11-11 @ 13:57:26

Tycker så otroligt synd om dig och din familj, hoppas du kryar på dig snart. Vad tråkigt med din sjukdom. Är själv uppvuxen med sjuka föräldrar och känner verkligen att jag lider med er.

Karoliina - med K och två i
2012-11-11 @ 14:22:08 Blogg: http://karrom.blogg.se

Stor kram till dig! Hoppas medicinen stabiliserar sig snart så du känner dig bättre! Kram!

Helena H
2012-11-11 @ 14:32:05

Usch, jag minns första tiden med antidepp. Jag gick runt som i en dimma, kände varken glädje eller sorg. Jag var dock konstant melankolisk. Mycket obehagligt. Sen helt plötsligt en dag, efter 2-3 veckor med antidepp, insåg jag att jag inte var ledsen längre. Då började jag istället le och sen dess har jag faktiskt mått bra :) Jag hoppas att din vändning kommer snart! Kram

Bee
2012-11-11 @ 15:47:54

Går du i terapi för att bearbeta orsaken till ditt tillstånd? Medicin dövar symptomen men vad är den långsiktiga planen? Nyfiken på hur det fungerar.

Svar: Ja, jag går på samtal en gång i veckan för att prata om cancern som är orsaken till depressionen.
bambi

Jenny - mammaliv i Nashville
2012-11-11 @ 16:06:23 Blogg: http://jennybenny.se

Här kommer en kram <3

Karin
2012-11-11 @ 16:33:54

Medicin dövar inte symptomen som Bee skrev det är någon slags konstig retorik man avänder när man pratar om psykiska sjukdomar/åkommor. Medicinen hjälper precis som all annan medicin mot andra sjukdomar. Depresion är en mycket allvarlig livshotande sjukdom. Bästas effekten får oftast av terapi och medicin.

Jag hoppas du mår bättre snart. Har sjäv varit deprimerad med mycket ångest och fått både citalopram/cipralex och andra tabletter. Ge det en liten tid det tar oftast två-tre veckor att få effekt av tabletterna. Jag upplevde mindre biverkningar med cipralex jmf citalopram men detta är dock mycket individuellt.
Kram!

En kvinnas dagbok
2012-11-11 @ 16:35:11 Blogg: http://enkvinnasdagbok.blogspot.se/

Massor av styrkekramar! Det kommer att bli bättre!

Bee
2012-11-11 @ 17:43:53

Den mesta medicin som man tar mot kroniska sjukdomar dövar symptomen men botar inte orsaken, så det är inte alls en konstig retorik.

Svar: Jag tror inte att detta handlar om någon kronisk sjukdom.
bambi

Martina
2012-11-11 @ 19:53:54 Blogg: http://ytterligare.blogspot.com

Hur länge har läkaren sagt att du ska avvakta om du känner dig så här dålig av tabletterna? Om man inte passar för den tablett man fått utskriven så KAN man bli ännu mer deprimerad men det ska kännas bättre inom en "viss" tid. Hoppas verkligen att du snart hittar upp hur det svarta hålet!

Svar: Dom säger att dom första 2-3 veckorna så kan man må mycket sämre så jag ska väl avvakta i allafall 3 veckor?
bambi

Sara - om att vara mamma och ha en bipolär sjukdom.
2012-11-11 @ 21:46:27 Blogg: http://pillrigt.blogspot.com

Som du skriver kan de två första veckorna kännas extra tunga, jag fick också sådana tankar men de gick som tur var över. Jag blev rödd för mig själv, då jag inte kände igen dessa tankar. Hoppas att citalopram är rätt medicin för dig.

Kram

maya
2012-11-12 @ 12:39:28

skulle se till att få samtala med någon om allt istället för att äta tabletter.

när jag var riktigt dålig fick jag faktiskt motion på recept och det hjälpte. riktiga ordentliga träningspass "rensar" kroppen mycket bra.

Jenny i Dalby (mamma till fyra)
2012-11-12 @ 16:28:26

Ja ge det några veckor, det blir säkert bättre! Annars kan den vara att just den här sorten inte är rätt för dig, men det är ju alldeles för tidigt att uttala sig om nu. Vad jag förstått har du väl också någon samtalskontakt? Ibland kan det krävas medicin för att få ut något av den kontakten, för att må så pass bra att man kan ta till sig den hjälpen. Jag åt Citalopram ett år för flera år sen. och efter att ha mått dåligt en lååång period så kände jag äntligen igen mig själv igen, och hade nästan glömt att man kunde må så bra. Efter ett år kundde jag trappa ut den igen och har mått bra sen dess. Har förstått att det var ganska kort tid, men det räckte för mig.

Den här sortens läkemedel lägger inte lock på känslor eller symtom, vissa ångestdämpande har den effekten, men SSRI är inte konstigare än andra läkemedel där man behöver tillföra kroppen något som den saknar eller har brist på, som ditt Levaxin.

Kram på dig och hoppas att du mår bättre snart.

D.
2012-11-16 @ 20:50:56

Hej!

Fick tips om din blogg i september när jag själv fick diagnos sköldkörtelcancer. Du är till stort stöd!!Jag känner igen mig i mycket. Jag blev opererad för tre veckor sen och om en vecka ska jag på radiojodbehandling.
Mitt sår på nacken har läkt bra men såren i själen gör ont och än har jag mycket framför mig. Har ännu inte börjat få levaxin så jag är mycket trött...

Styrkekram till dig!

Innan du kommenterar,glöm inte att prenumerera på min blogg! Du vill väl inte missa några inlägg? Nej, tänkte väl det. Klicka på ikonen!

bloglovin





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback










Beauty Planet