bambi

4-års kontrollen som inte riktigt gick som jag hade tänkt mig....
 
Igår var det dags för 4-års kontroll för Zack. Det var även premiär för vinteroverallen från Didrikssons eftersom det var nollgradigt. Lite snö låg kvar på marken till och med...
 
Jag minns att Zacks 3-års kontroll gick strålande så jag var inte särskilt orolig över 4-års kontrollen. Men redan när vi klev in i BVC-sköterskans rum så märkte jag att detta kanske inte kommer gå så bra. Zack klängde sig runt mig och viskade fram svar. Förra gången var han inte alls så här blyg så jag vet inte vad som hände?
 
Nej, han var inte alls på humör. Han vill inte rita kryss på pappret, han ville inte gå balansgång på ett streck på golvet, han ville inte ens mäta hur lång han var! Det enda som gick bra var synkontrollen, då han lekte "pirat" med ögonlappen. Han hade perfekt syn (konstigt egentligen med tanke på att båda hans föräldrar är halvblinda egentligen! men det kommer väl senare)!
 
Men sen när han skulle göra hörseltestet så ville han inte vara med igen... *suck*  
 
Så, vi ska få en ny tid om ett par månader.... Ja, det är bara att inse att när barnet inte vill så går det inte att göra så mycket... 
#1 - Martina

Skönt att ni inte försökte tvinga fram något utan bokade en ny tid. :-)

#2 - Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma

Så där blir det ju ibland, nästa gång funkar det nog utan problem.

#3 - Longevity - en blogg om hälsa

Haha så är det ibland, känner igen det. Milla min yngsta är i blygfasen och säger Hejdå och vänder sig om så fort någon säger hej och vill henne något :P

#4 - emlisch

trist när det blir så =( men de har ju sina egna viljor, skönt att ni fick ny tid iaf.

Bävar för när vi ska på fyraårskontroll, lär bli likadant!

hoppas ni har en fin helg!
kramis

#5 - Johanna - Tvåbarnsmamman mitt i kaoset

Minna var med på sin 4årskoll, men hon ska öva på att klippa med saxen, rita gubbar och sen ska vi till karolinska på hörseltest då hon inte ville vara med på det på bvc.

Hoppas ni får en fin helg. Kram

#6 - Frida

Precis så där var min dotter vid senaste kontrollen! (Hon är 3 år nu, så var väl 2,5 års kontrollen eller så). Hon ville inte göra nått av det de sa. Inte vägas, inte mätas, inte hoppa jämnfota :P Men det är väl så ibland :)

#7 - Stina

Här pratade vi mycket innan om vad som skulle vara med på kontrollen och då storasyster varit med lillebror när han vägdes och mättes så var det inga problem förutom med synundersökningen. Efter en stund så sa hon väldigt tydligt att hon inte ville mer på det ögat och efter en stund inte på nästa öga heller. Så det blev remiss till ögonläkare och senare glasögon, så att hon "inte ville mer" berodde helt enkelt på att hon inte såg :-)

#8 - Jenny - mammaliv i Nashville

Jag tycker det är så fint att du lyssnar till att Zack inte vill, utan bokar ny tid. Även om det är trist. Det där med att tvinga barn mot sin vilja är inte okej tycker jag.
Du verkar vara en underbar mamma!

#9 - Ewa (mamma till 6 döttrar)

Frallan gillade sin 4 års kontroll till min stora förvåning :) Jag trodde den skulle bli nåt i stil med er :) För Frallan är expert på att ha en egen vilja... underbara unge :)

Kram och ha en fin söndag i morgon

#10 - Karin

Nästa gång så vet han ju lite mer vad det är som ska hända och då kanske det går lite lättare?
Skönt iaf att ni inte tvingade fram nåt utan bokade en ny tid istället!

#11 - Shopaholic - Nybliven Mamma Till Tre!

Mercedes gick det inte heller så bra för haha, vi fick en tid till karolinska för örontestet istället och med en ok-stämpel i rumpan så kan vi släppa det nu ;) Hon lider endast av selektiv hörsel ala 4åring

#12 - Sara - Mamma till Max & bebis i magen

Vi ska också tillbaks. Göra om hörsel- och syntest för Max var inte så samarbetsvillig då!

#13 - Mamma Maria

Haha, minns när min brorson skulle gå på 4-års-kontroll och de ville att han skulle säga aprikosmarmelad. Han bara skakade på huvudet och var tyst.
När de gick därifrån utan att han "klarat" språk-test så frågade han sin mamma varför tanten hela tiden tjatade om aprikosmarmelad.
Så när jag senare kom upp och vi satt och skrev bokstäver och han skulle skriva mitt namn och kom till bokstaven a sa han, "a, som i aprikosmarmelad" Så sedan förknippade han under lång tid a med aprikosmarmelad, roliga barn ibland med egen vilja :)