bambi

Chokladcheesecake
Här kommer ett underbart recept på en jättechokladig cheesecake. Cheesecaken har som ett täcke av frosting som ger den det där lilla extra. Jag har använt mig utav Philadelphias nyhet "Philadelphia Marabou" (som jag fick hem för att testa) som är perfekt att använda när man bakar! Den kan ju användas direkt (eller med lite floroscker), som frosting på cupcakes till exempel.
 
 
Cheesecaken blev underbart god med sina olika lager! Jag tänkte ta med den till jobbet idag till vårt möte  :)
 
 
Botten
175 g digestivekex
50 g smör

Kaka
3 paket Philadelphia Marabou
1 dl strösocker
2 msk mjölk
1 tsk vaniljsocker
3 ägg

Övrelagret
175 g mörk choklad
1 paket philadelphia (vanlig)
1 msk mjölk
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt 
7 dl florsocker

1. Sätt ugnen på 175 
2. Krossa kakorna och blanda med smälta smöret. Tryck ut i botten på en form med löstagbar kant. In i ugnen ca 10 min.
3. Vispa philadelphia tillsammans med mjölk, socker, vaniljsocker. Rör ner äggen var för sig. Vispa på odentligt. 
4. Häll i smeten ovanpå botten och grädda i ugnen i 40 minuter. Stäng sedan av ugnen och låt stå inne i eftervärmen i ca 80 minuter. Låt sedan svalna helt.
5. Smält chokladen i micron.
6. Vispa ihop philadelphia, mjölk, vaniljsocker, salt och tillsätt sedan den smälta chokladen.
7. Vispa sedan ner florsockret lite åt gången.
8. Bred över kakan och dekorera gärna med strössel. Låt sedan stelna i kylen.
 
#1 - Lady Dahmer // postpatriarkal feministfitta

Men åh vilket fint strössel! Var har du hittat det? Jag har en strösselfetish tror jag men allt blir tamejfan finare med lite färg. (Brukar göra vanliga chokladbollar med färgat strössel istället för kokos/pärlsocker)

Svar: Det köpte jag i USA, ska nog be min syster skicka lite mer för dom har så mycket fint strössel där!
bambi

#2 - Beatrice, mamma till skrutten Robin och gravid igen :)

Den såg nästan FÖR god ut! :)

#3 - Mia - mammaliv, träning och husplaner

Ja, supergulligt strössel! :-)

#4 - Longevity - en blogg om hälsa

Hit skall jag kika in inför dottern födelsedag i november. Har hittat massor av inspiration att baka :P

Svar: Ja, gör det!! :)
bambi

#5 - Lotta H

Men hur gott såg inte det där ut! =) Såg just i nån tidning att Philaelphia kommit med en Marabou-variant.. Nu blev jag ju ÄNNU mer sugen på att testa ;)

#6 - Natali BLOGGAR om livet ♥♥♥

Just ja, dom där, kanske ska baka nåt gott. Smart med Philadephia choklad. Hoppas det kommer en med hallonsmak eller liknande.

#7 - c

åh vad gott det ser ut!

#8 - Emelie - Mamman som älskar vitt

Åh, är philadelphia marabou ny? Eller har den bara inte kommit upp till norr. Denna vill jag gärna baka i helgen tills gofikat på lördagen.

Kram!

Svar: Den är ny! :)
bambi

#9 - Sasha :)

nej va gott det såg ut, helt sjukt. Måste jag testa någon dag :)

#10 - LILITH - boktokig mamma med Borderline

Den ska bakas i morgon så att det finns till det traditionella måndagsfikat med äldsta sonen. Han är nog lika tacksam som jag över alla recept du lägger upp. :)

Hoppas att det är ok att jag i min tur lägger upp dem i min blogg och självklart med en länk till dig. Annars är det bara att säga till så gör jag inte det.