bambi

Fru Gårman blir anständig
 
Dom har satt upp en ny skylt vid övergångstället i närheten av oss. Jag reagerade inte nämnvärt först, men sen såg jag att det var en "Fru Gårman"-skylt. Dom är ju inte alltför vanliga och började ju inte sättas upp förrän för fyra år sen?!
 
 
Visste ni att man tog ner Fru Gårman skyltar i Uppsala för att man tyckte att kvinnan på bilden hade för kort kjol och för yppiga bröst?!? Så man bytte ut skyltarna till den mer "anständiga" kvinnan. Har det inte gått lite väl långt när man tycker att en avtecknad skuggfigur är för sexig?!? Hur kan ens en skuggfigur bli sexig? Var man orolig att män skulle bli kåta av bilden? Varför är det "fult" eller "fel" att en del kvinnor ser ut på det sättet? 
#1 - Fanny

Som jag tolkar det verkar det som om män blir kåta på allt med bröst och kort kjol, . . . även om det är en skugga och inte en faktiskt person . . .

#2 - Karin

Jag tycker det bara är löjligt! Lägg tid, pengar och energi på viktigare saker är vad jag tycker.
Jag tycker iofs att hela grejen med fru gårman är skitlöjlig!
Herr gårman är ju en ordvits eller vad man kallar det...funkar inte lika bra med fru och ärligt är det nån som bryr sig om det är en gubbe eller tant på skylten?!!

#3 - Mia

Jag har aldrig sett en "Fru Gårman"-skylt, visste inte ens att de fanns.

#4 - felicia

Jag tycker det är bra att hon blir anständig! Den första bilden visar ju på en sexualisering av kvinnan som är så vanlig. Herr gårman är ju inte nätt eller yppig, varför ska då kvinnan vara det? Lite samma scenario som det Lady Dahmer skrev om här: http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/2012/june/hur-kvinnor-framstalls-i-media.html

#5 - Anonym

Löjligt att ta bort den ena versionen av frugårman. Vi kvinnor förväntas vara sexiga men samtidigt så är det slampigt, idiotiska mansnormer! För övrigt gillar jag att frugårman existerar!

#6 - Maria husetfullt

Jag har inte heller sett någon fru Gårmam. Ska kolla riktigt någa efter dom. Det är liksom inget jag har tänkt på. Om fru Gårman har en liten kortare tjol som dem på bilden , tycker jag är oviktigt. Jag tycker inte den är anmärkningsvärd kort.
Jämställdhet är viktigt men då finns det väl andra viktigare "bitar" Att lägga pengarna på.

/ Maria husetfullt.

#7 - Madde

Tänk om vi kunde komma så långt, att vi ser framför oss att originalbilden för övergångsställen, också kan vara en kvinna. Själv har jag kort hår, sällan kjol och små bröst, så jag identifierar mig mer med originalbilden, än med denna variant. Om det nu är identifikation det hela handlar om. Sen att man ordvitsar och kallar den Herr Gårman, istället för Här Går Man (eller ska det vara Här går Dam, för oss som läst Egalias döttrar?) Men, visst är det bra att alla former i samhället representeras, även de "sexiga" och "osexiga" kvinnorna, även männen med långt hår och kjol/kilt.

#8 - Teskedsmamman

Jag kan nog hålla med båda faktiskt. Löjligt att plocka ner en skylt pga kort kjol och yppiga bröst! Kvinnor kan ju se ut så där och att det är helt normalt.
Däremot kan jag också hålla med om att man behöver ju inte sexualisera en jäkla vägskylt!

#9 - Sanna - Livet med Wilton

Varför inte sätta upp några av varje?? Kvinnor (människor) ser ju olika ut!

#10 - Tessa i höghuset

Jag tycker att det är bra att det sätts upp skyltar med personer med kjol. Det är en markering mot det vanliga, dvs. där mannen alltid är norm. Sen tycker jag faktiskt att den första bilden är lite sexualiserande. Ska man avbilda en stiliserad neutral kvinna med kjol, så ska hon inte ha spetsiga bröst och vippig kjol, även om det självklart är många som ser ut så. Den andra bilden är mer neutral, även åldersmässigt, och därför tycker jag den passar bättre som skylt.

#11 - La Candida

Tycker det är löjligt att ha en Fru Gårman överhuvudtaget. Att hon ska väga upp alla Herrr Gårman. ja hela idén att vi måste ha figurer att identifiera oss med precis överallt. Herregud, en pil hade räckt eller nåt.

#12 - Lottiz

Jag hade nog inte ens tänkt den tanken om du inte nämnt den här. Vet inte ens vad jag ska tycka om att det finns en tjej och en kille heller, likadant med toaletter, varför kan det inte bara vara ett övergångsställe där folk kan gå över utan att lägga någon vikt i gubben på bilden eller få vara en toalett som används av båda könen? Okej om det är pissoar, men vanliga toaletter varför pojk/flick, förstår inte faktiskt.

#13 - Tess

Oj, jag visste inte att det var så sent som skyltarna kom och så ovanligt. Vi har en i närheten av där vi bor.

#14 - Daniel

jag går rätt mycke runt nu för tiden jag brukar kolla vid övergångs ställerna på min ort finns inte denna skylt men jag har sett den vid Köping och västerås