bambi

Magsjukans mysterier
Det blir inte alltid som man har tänkt sig. Fredagar är lektionsfria för mig, så jag såg fram emot den första fredagen på länge utan något inbokat. Plus att jag har världens största rättningshög. Jag låg fortfarande i sängen när maken skulle lämna barnen på förskolan men helt plötsligt så ropar han på mig. Zack har spytt precis innanför dörren.
 
Så, nu har jag båda barnen hemma för Leah kan ju inte gå till förskolan när det går magsjuka här hemma.
 
Men det fick oss att fundera på om det verkligen var magsjuka jag och maken hade i måndags? Vi har trott under veckan att det var matförgiftning för barnen har varit friska. Eller tänk om det var matförgiftning och vi nu kanske kommer åka på en sväng magsjuka ovanpå det?! Men om det var magsjuka, varför blev han sjuk så långt efter oss? Mystiskt...
 
Ett dilemma för alla lärare när man är hemma så här är om man ska jobba eller inte. Jag tror att jag ska försöka rätta lite, om det går.. för annars kommer jag ju jättemycket efter med rättningsarbetet! Jag har även lite planering att göra inför måndagens lektioner. Låter som att jag kommer få jobba en massa i helgen.
 
Nåja, det är väl bara att acceptera läget. Hoppas att ni har haft en finare start på fredagen!
#1 - Longevity - en blogg om hälsa

Usch då, krya på er! Ni kan ju haft magsjuka blivit friska och sen har Zack fått annan magsjuka på dagis. Det går magsjuka på lillans dagis. Helt rätt period på förskolor för det nu.

#2 - Sara - Mamma till Max & bebis i magen

usch då! magsjuka smittar ju ca 48 timmar efter ni mådde dåligt, ibland även mer, och sen kan det ju ta 48 timmar innan Zack insjuknar från det han har blivit smittad. Så om han blev smittad från er i slutet av "era" 48 timmar och sen går det 48 timmar innan han insjuknar så är det ju fyra dygn. Sen sitter ju smittan i hemmet, på lysknappar och överallt så han kan ju ha blivit smittad av det typ igår eller nåt!

ha ha jag har magsjukefobi så är påläst =)!

#3 - Veronica Ekblad

Usch då, hoppas han blir frisk snabbt!!

#4 - Emma

Är väl vinterkräksjuka som smittar inom 48 timmar, "vanlig magsjuka" kan ju ha en inkubationstid på 7 dagar.

#5 - Sandra

Det är inte helt ovanligt att det går flera dagar mellan.

Svar: Ok, vi är inte magsjuka så ofta så jag har inte så bra koll...
bambi

#6 - Aniika

Usch och fy, hoppas de kryar på sig snabbt!

#7 - Petra

Stackars liten, hoppas att han snart kryar på sig!
Vilken superfin tröja han har på sig på bilden, vart kommer den ifrån?

Svar: Den kommer från Marimekko :)
bambi

#8 - Natali BLOGGAR om livet ♥♥♥

Vanlig magsjuka har ju en inkubationstid på 72 timmar. Sen så är det ju inte säkert han blev smittad precis samma stund ni blev sjuka. Han kanske fick i sig viruset senare för den kan ju leva utanför kroppen också. Eller så har han fått ett annat virus från dagis. Man vet ju aldrig med dessa virus - mysteriska. Men hoppas inte hela er helg blir förstörd nu då!

#9 - Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma

Usch för magsjuka. Visst kan det komma från er, man kan ju smitta flera dagar efter tyvärr. Viktigast för att undvika smitta är att ha noga hygien.

#10 - Sandra

Sv: Tack och lov så brukar det vara ganska fort övergående :) Hoppas Zack kryar på sig fort!