bambi

Oidipuskomplexet och elektrakomplexet
 
Oedipus was a mythical Greek king of Thebes. A tragic hero in Greek mythology, Oedipus fulfilled a prophecy that said he would kill his father and marry his mother, and thereby brought disaster on his city and family.
 
Har ni hört talas om Odipuskomplexet? Där sonen blir "kär" i sin mamma. Enligt Freud så sker detta hos alla söner runt 3-5 års åldern och är en normal del av utvecklingen. (Hos tjejer kallas det Elektrakomplexet och då blir dom alltså extra fästa vid sina pappor.) Det är ett sätt att träna på framtida kärleksrelationer, men det gäller att gå ur utvecklingsfasen på ett hälsosamt vis och inte bli alltför fäst vid sin mamma (eller pappa, om man är en tjej).
 
Det sägs också att pojkar känner en ovillkorslös kärlek gentemot sina mammor medan döttrar ställer krav på mamma som förebild och har därför inte samma ovillkorslösa kärlek gentemot henne. 
 
Tror ni på dessa teorier? Har ni märkt av detta något? Jag vet inte riktigt om jag tror helt och hållet på dessa teorier. Båda barnen är väldigt mammiga just nu (rätt så naturligt då jag just nu är hemma lite mer än maken) så svårt att säga om Zack är inne i fasen eller inte.
#1 - frubalken.blogg.se

oj jag vet faktiskt inte vad jag ska tro, själv har jag ju inga egna barn då jag är alldeles för ung men inget jag tänkt på hos andra barn heller. Men jag måste säga att det var en fin bild på er =)

Svar: Tack :)
bambi

#2 - LILITH - boktokig mamma med Borderline

Leo har helt och hållet varit mammas sen samma dag han föddes i princip. Maja är mammig, men inte på samma sätt som sin lillebror

#3 - Anonym

Stämmer väl in på mig och min bror i alla fall.

#4 - Emmelie- Mamma till Ebba och Hugo

Spännande.. Ebba är ju grymt pappig nu och hon blir fyra nu i Dec.. Om de beror på att han jobbar mycket eller att det är som Freud beskriver veta tusan, men ändå skoj o läsa.

#5 - sandra linder - 19år och snart 2-barnsmamma

Det stämmer verkligen in på min dotter just nu som är 3år gammal. Det är bara pappa som gäller och min nuvarande sambo medan jag blir "åsidosatt" eller hur man ska säga det fast ibland så kommer hon med men de flesta strider är med mig, hon testar gränser och försöker att bestämma hela tiden.

Svar: Intressant! :)
bambi

#6 - Anna, Gbg

Jag har två söner som är 3 och 5 och det är just nu stark konkurrens mellan dem om just mig. Pappan är inte alls intressant trots att yngsta sonen varit pappas pojke från dag ett. Så jag kan känna av det till viss del men svårt att säga om det beror på syskonrivalitet eller Oidipus.

#7 - Longevity - en blogg om hälsa

Jag tror att att alla barn går igenom det mer eller mindre. Mina barn har alla varit ganska mammiga eftrérsom jag är den som varit hemma mest. Yngsta tösen är docj mer pappig och det beror förmodligen på att jag varit iväg lite mer.

#8 - Linnea

Känns som en väldigt heterosexuell teori från gubben Freud måste jag säga...

Svar: Jo, det var det ju verkligen!
bambi

#9 - Mona

Men vänta, tränar på framtida kärleksrelationer? Och alla dras då till sitt motsatta kön?

Svar: Ja, det var Freuds teori det....
bambi

#10 - Isabel

Linnea: Tänkte precis samma... =)

#11 - Rebecca

Fast jag är tvärtom måste jag säga, det kan ju dock ha att göra med att min pappa inte varit så stor del av mitt liv, och den lilla del han valde att vara i den, gjorde han mig bara besviken över..medans jag känner mer ovillkorlig kärlek gentemot min mamma :) men för övrigt intressanta teorier...

#12 - Helena H

Jag tror delvis på teorin. Freud var ju ett barn av sin tid och på den tiden var det främst mamma och pappa som barnen kom i kontakt med. Nuförtiden går de flesta barn på förskola, eller hos dagmamma. I mitt fall innebar det att jag var "jättekär" i en manlig förskollärare och skulle absolut gifta mig med honom :) Så jag tror absolut att barn har en tendens att fästa sig extra mycket vid någon vuxen, och gör saker som är typiska för vuxenrelationer. Detta baseras visserligen på mig själv, men Freud baserade ju också sina teorier på ett fåtal patienter ;)

Svar: Det stämmer. Han gjorde ju inga stora undersökningar utan baserade sina teorier på hans egna patienter.
bambi

#13 - dianasdrömmar

mina killar är väldigt kära i mamma , pappa är mera cool och ibland pinsam...kram Diana

#14 - Natali BLOGGAR om livet ♥♥♥

Nej, jag har inte märkt av detta alls med mina killar. Dotter däremot verkar idolisera mig något oerhört och gnäller och är rätt jobbig med sin pappa medan hon är väldigt medgörlig med mig och vill imitera allt jag gör.

#15 - Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma

Tror det är inviduellt. Men det verkar som om det stämt på min 5 åring. Han har varit lite extra nära, vill bada ihop och krypa nära och säger att han älskar mig. Nästan som han är lite småkär, haha. Men det kan ju ha med åldern att göra också att han är i behov av extra mycket närhet och få känna sig liten ett tag till.