bambi

En ny kurs i psykologi
Nästa vecka startar en ny kurs för mig. Jag ska undervisa Psykologi 1, som har ersatt Psykologi A. Den är lite annorlunda mot tidigare Psykologi A då den bygger mer på psykologins historia än tidigare. Det blir att gå från Freud och hans teorier (som inte bygger så mycket på vetenskap) till lite mer vetenskapligt beprövade teorier som vi har idag.
 
Så här ser kursmålen ut:
 
* Psykologins historiska framväxt. I samband med det behandlas psykoanalysens och behaviorismens tidiga förklaringar av mänskliga beteenden, känslor och tankar.
 
* Kognitionspsykologi och dess tillämpningar: hur människan uppfattar och förstår sin omvärld och sig själv. I samband med det behandlas hur hjärnan tar emot och bearbetar information.
 
* Biologisk psykologi och dess tillämpningar: hur människan förstås utifrån fysiska förklaringar av tänkande, känslor och beteende.
 
* Socialpsykologi och dess tillämpningar: hur människan påverkas och formas tillsammans med andra utifrån de grupper och organisationer hon eller han tillhör.
 
* Verklighetsuppfattningar och självbilder. Hur de påverkas och formas.
 
* Psykisk hälsa och ohälsa med betoning på stress och stresshantering samt kriser och krishantering.
 
En annan sak som också är annorlunda är att det ligger mer betoning på verklighetsuppfattningar och självbilder (den femte punkten). Där kommer givetvis genus in bland annat och det är alltid intressant att få diskutera genus med eleverna. 
 
Jag älskar att undervisa i psykologi och det tror jag att eleverna brukar känna av. Jämfört med engelska (som är det  andra ämnet jag undervisar i) så är det oftast något som dom flesta tycker är roligt och kan relatera till. Det blir inte samma "tvång", att man måste lära sig grammatik eller att man måste läsa litteratur, osv. Psykologi är också något som får eleverna att öppna upp ögonen och det är underbart att få vara med om som lärare!
 
Så, nu när kursen i psykologi kommer igång nästa vecka så kommer ni nog se lite fler psykologi-inlägg igen i bloggen. Blir lättare så när jag tänker på ämnet och pratar om ämnet under arbetsdagarna  :)
#1 - Jessica Högberg

oj, tungt ämne... verkligen mycket tolkningar... engelskan är ju lite mer "som den är" ;) Stor lycka till=))

#2 - LILITH - boktokig mamma med Borderline

Ja vad kul. De inläggen har jag verkligen saknat.

#3 - Ulle

Jag älskar också psykologi, har bara läst gymnasiets kurser men läser mycket böcker själv. Gillar de här inläggen. :)

#4 - ALiCE med ICE

Hej! Nu tänker jag kommentera något som inte alls har med inlägget att göra, men strunt samma ;)

Jag täntke, du är ju så himla grym på cupcakes så tänkte fråga en grej! Det är såhär att jag och min pojkvän firar årsdag om ett par dagar... Jag tänkte det skulle vara trevligt att ge honom ett par kärleksfulla cupcakes! Problem #1: han är glutenintolerant. Vet du hur man gör bra cupcakes som är glutenfria, har du gjort det någon gång...? Problem #2: jag vill ha kälrkesfulla cupcakes! :D Typ med hjärt-strössel eller nåt annat med kärleks-tema... Hmm... Och så ska de ju vara goda såklart! Har du något bra förslag? Kan du hjälpa mig? :)
För övrigt hade det varit roligt att få ha dig som lärare! Har precis börjat läsa Psykologi A, intressant ämne :)

Svar: Hej! Jag har tyvärr aldrig bakat glutenfria cupcakes men däremot så gjorde jag fina Alla Hjärtans Dags cupcakes med stora hjärtan i sugarpaste som borde passa: http://bambi.alltforforaldrar.se/2012/february/alla-hjartans-dag-cupcakes.html
bambi

#5 - La Candida

Spännande! Socialpsykologi läste jag i våras, mycket intressant :)

#6 - dianasdrömmar

Otroligt intressant med psykologi, ha en fin dag kram Diana

#7 - tindra

Ska läsa en kurs i psykologi nu i november :) ska bli kul :)

#8 - Anonym

Åh den sista punkten skulle jag gärna se t du skrev om! Sjukt intressant!