bambi

Syskonbilder och beslutsångest
 
Nu har årets syskonbilder kommit och så börjar beslutsångesten. För dom blir ju aldrig riktigt som man har tänkt sig. Bilderna tas alltid utomhus vid förskolan och just den dagen regnade det. Vilket kanske syns på Zack främst. Sen så hade jag önskat att dom log... men jag vet att det är svårt att få båda barnen att titta in i kameran och le samtidigt.
 
Men jag vet inte om vi ska behålla dom eller inte. Jag tar ju så mycket egna bilder på dom, så jag vet inte om det är värt närmare 400 kronor för dessa bilder. Den svart-vita tycker jag dock var finare än färgbilderna.
#1 - Amandas jul

Nu för tiden är det ju enklare att ta FINARE kort än vad fotograferna på förskolor/skolor gör, och jag tycker absolut inte att du ska känna att du måste behålla korten. Du får nog barnen att se mer naturliga och glada ut när du själv knäpper bilder på dom :)

#2 - alexandra

Nej gud, dina egna bilder är mycket finare än dom (även om barnen är lika fina oavsett :) )

#3 - Ylva

Strunta i förskolekorten! Dom bilder jag sett av dina barn som du har tagit har varit mycket bättre. Lägg pengarna på något roligt istället!

#4 - Michelle & GirlZen

Har också det bekymret, fotografen hann bara ta ett kort på alla tre innan minsta tyckte att det var tråkigt och hoppade ner från pallen och försvann. Det kortet fotografen fick var si sådär, tar bättre kort själv (det gör du också) men vad enkelt att dela ut till julklapp åt mormor, farmor och alla andra som vill ha.

Men jag tycker att ert B/W var jätte fint, men 400:- är mycke pengar!!

#5 - Mamma Maria

Oj, 400 kronor? Kostar det såpass? Äh, då är det väl inget att ha. Bestäm dig istället för att ta egna och gör det till en grej, så blir det nog bättre dessutom. Kanske till och med utan regn i håret...

#6 - michaela- med syskon i magen ♥

det känns som att du kan ta precis lika bra bilder själv! så nej..ja håller med om att det kanske inte är värt pengarna trots att barnen är väääldigt söta! :)

#7 - Therese

Jag hade inte köpt dem:/ på min sons fsk tar de inte enskilda Dion, det kan jag tycka e synd:/
Ut med dina barn i en lövhög och fota dem själv:)

#8 - Sara - om livet så som det kan vara

Jag tycker att de bilder du tar fångar barnens charm och lekfullhet mycket bättre än vad den där fotografen har gjort :)

#9 - Jenny - mammaliv i Nashville

vad svårt! Förstår att du har beslutsångest.. Jag tycker dock att du tar otroligt vackra bilder på barnen själv! Så flera hundra kronor kanske det inte är värt när du kan ta bättre kort själv :)

#10 - Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma

Jag har ledsnat på fotograferna i skolorna/förskolorna och 5 årskortet på min 5 åringen tänker jag fota själv och förstora upp, likaså 1 årsbilden på min lilltjej. Visst blir det lite annan bakgrund mot de andras två, men det spelar ingen roll.
Hur som helst tycker jag iaf att de var jätte söta på bilden, men 400kronor låter lite för dyrt. Du kan inte köpa bara ett kort då om det blir billigare? Om du nu ändå vill ha kvar något? Annars tycker jag du skickar tillbaka och fotar själv.

#11 - Mia

Hade inte behållt dessa korten absolut inte värda de pengarna

/Mia

#12 - Alexandras jul- Nu är det jul igen

Håller med ovanstående. Dina barn är så fina, men jag tror du tar de vackraste korten=)

#13 - Hanna E

Syskonkortet som vi fick på barnen var sisådär, men helt ok. 1:an har fattat det där med fotograferingen och ler glatt. Hen blir dessutom väldigt bra på kort. 2:an däremot var lite skeptisk både på den enskilda bilden och på syskonbilden, men jätteglad på gruppbilden.

Att de insisterar på att ta korten ute även om det regnar. På barnens förskola så tar de bilderna ute om det är ok väder, annars gör de plats inne. Det är inte så roligt för föräldrarna att få bilder som inte ens har förutsättningen att bli bra alls.

Vi brukar behålla gruppbilden och avgör från år till år vilka andra bilder vi behåller och vilka vi skickar tillbaka. Sen är det lite charmen med dagiskorten att de är sisådär... jag har själv ett där jag är sur som ättika. Fattar inte att mina föräldrar köpte de bilderna, å andra sidan så var det jag i den ålder.

Svar: Men vi fick höra att dom skulle ta fotona inne om det var dåligt väder! Så jag förstår inte alls varför dom ändå tog bilderna ute?!
Jo, det är ju faktiskt lite charmigt att få lite olika bilder. Dessa bilder är ju väldigt olik dom jag brukar ta :)
bambi

#14 - jenny

skulle ALDRIG betala för bilder som jag lätt kan ta själv. Dessa bilder var ju inte alls speciella och jag antar att du hellre har fina bilder på glada barn som ler? Tycker absolut inte att du ska beställa dem, du gör bättre själv. :)

#15 - Rita

Vilken usel fotograf! Och varför envisas med att ta bilder ute fast det regnar? Jag har knappt sett dina barn så allvarliga. Fotona var inte fina, jag skulle inte köpa dem!

#16 - Du tar bättre bilder själv!

Skit i det tycker jag, för principens skull.

#17 - Helena (mamma till Eskil och bebisen i magen)

Tycker nog du tagit bättre bilder på dem, man vill ju att de ler på korten :-) Vi hade tur att få ett kort där Eskil ser riktigt tokbusig ut så vi köpte det.

Men det är helt sjukt vad dyrt det är! Det är ju nästan så det blir en klassfråga att köpa skol/dagis-kort, kan inte tänka mig att det var såhär dyrt när vi var små!? (eller det var ju inte vi som betalade då men jag tror detta paketet kostade typ 500 spänn, tänk när man har fler barn som ska ha skol/dagis-kort).

#18 - Åsa

Oj, vilken tråkig överraskning att få hem så amatörmässiga kort.

Nej, de hade jag inte betalat för.
Vårt dagis har foto inne och jag har alltid köpt, i år var första gången med foto på båda och det blev sååå lyckat,jag är riktigt förvånad.
Men jag fotar ju också själv så beställde bara syskonfoton, inga enskilda.

Svar: Ja, får se om vi behåller syskonbilderna bara. Jag tänkte vänta på dom enskilda bilderna och se vilka som blev bäst...
bambi

#19 - Vicks

Jag är en sådan som alltid behåller foton från skolfotograferingen. Spelar ingen roll för mig om de är "bra" eller "dåliga". Ett minne från det året i skolan. Mitt barn är lite äldre nu och han skulle nog undra om vi inte köpte.....