bambi

Cookie Monster Cupcakes
Något som också bjöds på kalaset i söndags var Cookie Monster Cupcakes, vilket barnen tyckte var väldigt roligt. Dom är löjligt enkla att göra, men såååå roliga för barnen!! Egentligen är det bara att använda sitt favorit cupcake recept som "botten", men här får ni exakt det receptet jag använde. Jag valde en  cream cheese frosting då jag ville ha lite kladdigare frosting så att allt skulle fastna ordentligt sen. Jag körde dubbel sats dock, så att det skulle räcka till alla  :)
 
 
12 st.
 
2 dl vetemjöl
1 1/4 dl strösocker
1 ½ tsk bakpulver
en nypa salt
40 g mjukt smör
1 1/4 dl mjölk
1 ägg
½ tsk vaniljessens

Cream cheese frosting
450 g philadelphiaost
90 g smör, rumstempererat
11 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
 
1-2 dl kokos
blå karamellfärg
24 mentos
mörk choklad (ca 20 g)
12 kakor

1. Värm ugnen till 175 grader.
2. Lägg mjöl, socker, bakpulver, salt och smör i en bunke och vispa ihop ingredienserna. Tillsätt mjölken lite i taget.
3. Tillsätt ägg och vaniljessens och vispa ihop ordentligt utan att överarbeta smeten.
4. Skeda upp smeten i 12 pappersformar och grädda i mitten av ugnen i 20-25 minuter.
5. Gör under tiden frostingen. Vispa ihop philadelphiaost, vanilj och smör i en stor skål i ca 5 minuter. Tillsätt florsockret i omgångar. Låt sedan frostingen stå i kylskåpet i minst 2 timmar.
6. När frostingen har stått i kylskåpet så bred på ordentligt med frosting ovanpå cupcaksen.
7. Häll kokosen i en plastpåse. Droppa sedan ner ett par droppar (inte alls mycket!!) och skaka och blanda kokosen tills den har färgats. Häll på kokosen ovanpå frostingen.
8. Smält chokladen i micron. Ta sedan en tandpetare och doppa i chokladen och gör prickar på mentosarna, som pupiller på "ögonen". Låt stelna.
9. Tryck sedan dit ögonen. Dela kakorna i halvor. Skär ett snitt där munnen ska vara och stick ner en halv kaka i "munnen". Klart!  :)
#1 - Elinitis

Åh, tack för detta! Enkelt och kul gillar jag, dessa måste jag baka till söndagens barnkalas :-)

#2 - Beatrice, mamma till skrutten Robin- Tävling igång!

hihi vilka roliga :)

#3 - Fröken M

Dom är så himla fina !! Det ska definitivt testas till nästa kalas :)

#4 - Marja

Vilka otroligt söta cupcakes! Kan tänka mig att barnen gillade dessa ;)

#5 - Lola

Åh, vilka ljuvligt underbara! :)

#6 - Magnetsmycken

Men du vilka söta. Måste fixa :-)

#7 - Karolina M

Hej!

Min son är ett stort fan av sesame street, så jag kommer helt klart att baka de där tillsammans med honom! :D

Nu är det så att han fyller 5 år i början av November och jag börjar redan fundera på kalas... Han vill gärna ha ett my little pony tema, då tänkte jag fråga dig om du har några tips på tårta/bakverk? Själv är jag så dålig på att baka och vill inte göra ungen besviken, han har räknat ned dagarna i tre månader nu...

Annars så vill jag bara tacka för en fin blogg! :)

Svar: Oj, svårt men jag tänker mig att en regnbågstårta kanske skulle vara nåt?
bambi

#8 - Petra

Vilka roliga! Kan tänka mej att barnen älskade dom!

#9 - kaffemorsan

Men herregud va söta cupcakes!!

#10 - Longevity - en blogg om hälsa

Åh vad söta :-)

#11 - Aniika

Men hur söta?? :)

#12 - Diana

Hej! Tycker om din blogg... Går in o tittar varje dag..... Undrar när du ska ge receptet på blåbärstårtan:-)

Svar: Den kommer nog på söndag (imorgon)! :)
bambi

#13 - Om Hondjuret

Det är så jäääfla tråkigt att jag faktiskt typ inte gillar kakor och bullar och så..för gudars, vad det finns mycket fint att baka! Som de här - kan vara det sötaste jag skådat ever! ;)
Men ungen äter det ju lixom inte heller mer än kanske en tugga eller två..
Karln säger att han tänker på vikten... fasen .. det här är svårt...
Jag vill ju oxå baka skitsöta kakor! ;)

Svar: Du kanske kan baka åt vänner och deras barn...? :)
bambi

#14 - EN MÖLNBOBOS LIV - TRE BLIR FYRA

När jag ser alla dina skapelser och smarriga recept önskar jag att jag gillade att baka och pyssla men det är verkligen det värsta jag vet.

Det har hänt att jag bakat muffins eller (nu hädar jag) köpt färdig Kungsörnen mix på sockerkaka bara för att bjuda familjen på något.

Du skulle starta ett bakföretag, fatta vad du skulle tjäna pengar på att baka till kalas och tillställningar :-)

#15 - jossan-mamma till världens bästa huliganer

Men vilka underbart fina!! Barnkalas nästa:-)