bambi

Dox: Bully
 
Jag har precis gråtit mig igenom en och halv timme av dokumentären Dox: Bully på Svtplay (se den! den finns bara uppe i 11 dagar till!) om mobbning. Den borde vara obligatorisk för alla lärare, rektorer och föräldrar att se. För det krävs en förändring och då räcker det inte att bara skola eller hemmet gör något. Båda måste samarbeta.
 
Det är hemskt att barn tar livet av sig. Barn. Barn som inte ens har hunnit blivit vuxna.
 
Man inser när man ser dokumentären va lite insyn man som förälder har i barnens värld. Det är en stor del av dygnet som man inte har någon aning om vad som sker med ens barn. Men det låter på vissa som om mobbning är en del av livet. Att vi måste förbereda våra barn på det? Att barn alltid kommer vara elaka mot varandra. Nej, det behöver dom verkligen inte. Det är föräldrarnas ansvar först och främst att lära sina barn att man aldrig behöver vara elak - mot nån!
 
Jag blir faktiskt lite rädd när jag tänker på att jag kommer att släppa ut mina barn bland andras barn. Andra som har åsikter som "boys will be boys" och att det är okej att slåss, mordhota och kräka andra barn. Det är en del av uppväxten och det gäller bara att visa sig tuffast.
#1 - dianasdrömmar

Vi har precis råkat ut för mobbing i skolan av en av mina killar , skolan har agerat bra, tyvärr inte en av föräldrarna till ett av barnen men dom andra bra.Förstår inte hur en nioåring kan ha så mycket ondska i sig??
Jag har i princip bara en regel och det är att man alltid är schysst mot andra människor, man behöver inte gilla alla men man är inte dum mot någon...stor kram Diana

#2 - En kvinnas vardag

Man blir mörkrädd när man hör vissa uttala sig i sådana här sammanhang! Ska se filmen, och rekommendera den på min blogg!

Svar: Hoppas att du gillade filmen!
bambi

#3 - Linnéa

Jag undrar om mitt barn inte vill gå till skolan pga mobbning måste då jag tvinga mitt barn till skolan eftersom de har skoltvång?

Svar: Jag tror att skolan måste komma fram till någon lösning så att barnet kan få tillgång till den skolgången som hen har rätt till.
bambi

#4 - Sara

Åh, jag blev så illa berörd av den där filmen! Skolan verkar mer orolig över dess rykte än de elever som for illa, som lärare borde man väl vilja göra allt för att eleverna ska vara trygga. Svårt med mobbing, vad man ska göra och vad som funkar. Men just därför borde man vilja ta till alla åtgärder man kan istället för att vifta bort problemen :/

Svar: Ja, det är verkligen jättesvårt med mobbning. Ibland blir det värre när vuxna blir inblandade men samtidigt så måste dom vuxna visa sitt stöd och vad som är rätt och fel.
bambi

#5 - Caroline

Såg just dokumentären, den var verkligen hemsk.. Tänk vad barn är tvungna att stå ut med i skolan.. vi som jobbar inom skolan måste verkligen hålla ögonen öppna och lyssna på barnen och absolut inte blunda för allt det hemska som sker.. för detta gräsliga sker även hos oss =/

#6 - NinaCrown

Tänkte se videon imorgon (lite sent nu :P) men har tyvärr inte heller så bra erfarenhet av hantering av mobbing. Dock inte riktat mot mina barn då jag inte har några men mot mig och folk jag bryr mig om.

Det enda min skola gjorde när det kom upp att jag vart illa behandlad var att säga att de gjort allt de kunnat, de har ju faktiskt Friends-programmet i skolan.
Pga detta har jag otroligt lite respekt för Friends och liknande program. I min skola vart de så att eleverna fick rösta fram vem som skulle bli Friend. Självklart vart de ju så att de coola ungarna blev valda, men problemet är ju att de var de coola som var elaka! Det var även deras fulla ansvar att handskas med mobbing då lärarna lämna av hela ansvaret på dom. (Vilket är galet även om de var snälla barn då vi börja med detta i årskurs 3 eller 4 om jag minns rätt.)

Vilket barn skulle då gå fram till Friend-representanten och säga
"Hej, jag blir mobbad..."
"Av vem?"
"Dig, jag vill att du ska säga till dig att sluta"?

Svar: Usch, det låter ju inte bra. Inte kan lärarna bara överlämna ALLT ansvar på eleverna. Det blir ju verkligen fel. När det gäller sånt här så behöver ungdomar även vuxenguidning. Hoppas att du gillade dokumentären.
bambi

#7 - Malin

Åhh nej! Väntade lite för länge på att de den och nu är den borta.
Någon som vet var man kan se den?

#8 - Tess

Jag har väntat på den dokumentären! Spelade in den på hårddisken på min dvd-spelare eftersom jag inte hann se den då den gick. Ett väldigt engagerande ämne för mig!