bambi

Rosa ska det va!
Det verkar som om jag har lyckats med "hjärntvätten"  ;)  För Zack är helt inne på färgen rosa just nu. Han vill inte ha något annat än rosa kläder, det går kanske om alla rosa kläder ligger i tvätten men annars absolut inte! Hans favorittröja är helt klart denna rosa orm-tröja från Mini Rodini just nu, som används flitigt:
 
 
Så därför tror jag att han skulle älska även denna rosa tröja från Mini Rodini - som är vändbar! Älskar den! Ska nog klicka hem den till honom när barnbidraget dyker upp på kontot.
 
#1 - Nelin

Härliga kläder och UNDERBART att han är så öppensinnad och inte är rädd för rosa, det måste kännas så skönt.

Jag är på tal om det lite nyfiken på hur du tänker angående klänning på barn. Leah verkar ju ha på sig klänning/tunika då och då men inte Zack? (Såklart bara min uppfattning om hur det är utifrån det lilla jag ser här.)

Svar: Han har haft tunika när han var i Leahs ålder. Han ratade det då, men han har lånat nån av Leahs klänningar tidigare och sagt att han älskar rosetter. Så jag ska nog ta med honom till affären så att han kan få välja ut en klänning.
bambi

#2 - Anonym

Rosa är en underbar färg! Min hjärntvätt av dottern har också lyckats, förut skulle allt vara svart :)

#3 - En kvinnas vardag

Jag förstår honom! Rosa är en underbar färg!

#4 - Helena

Rosa är en glad färg! Min son på 2 år är helt insnöad på orange, vilket jag gillar eftersom det också är en glad färg.

Får jag också komma med lite "gnäll"? Jag kan inte bläddra bakåt i din blogg. I kategorierna kan jag det (där finns knappen "äldre inlägg" längst ner), men det går inte från framsidan eller i månadsarkiven.

Svar: Det är tyvärr så på blogg.se, inte så mycket att göra åt. Jag önskar också att det gick att bläddra bakåt. Men jag brukar gå in på månadsarkiven, för dom ska det gå att bläddra bakåt i.
bambi

#5 - Anonym

Uppmuntar du Leah lika mycket att ha rosa? Eller gör du skillnad på Zack och Leah i den frågan?

Svar: Nej, jag uppmuntrar inte Leah lika mycket. Hon får uppmuntran från andra håll, från samhället men också från Zack så det räcker (hon avgudar ju sin storebror). Så jag försöker snarare styra henne mot andra färger som blått för att ge lite jämvikt mot detta. Sen så tycker jag också att hon klär sig bäst i blått då hon har blåa ögon.
bambi

#6 - Lady Dahmer // postpatriarkal feministfitta

Anonym, Leah får tillräckligt mycket (och det ÄR MYCKET) uppmuntran från samhället att ha rosa så Rose-Marie vore en idiot om hon uppmuntrade henne lika mycket som Zack. Och Rose-Marie är inte en idiot.

#7 - Anonym

Man är inte heller en idiot om man klär sin dotter i rosa. Inte på något sätt.

#8 - Malin

Men det är väl inte det som det handlar om? Att få tjejer att välja bort klänning, killar att välja klänning och rosa... Alla ska ha alla alternativ och kunna välja utan att bli för styrda?

Svar: Nej, jag tycker att man ska försöka se till att alla barn får VERKLIGEN möjligheten att välja det dom vill och tycker om. Men om jag som förälder endast klär t.ex. min dotter i rosa klänningar så får hon egentligen inte så många valmöjligheter. Sen när jag vet att samhället ser ut som den gör, där det uppmuntras att klä sin dotter i rosa klänningar så kan det vara bra att uppmuntra lite åt andra hållet. För att verkligen se till att hon inte känner att hon MÅSTE välja rosa för att hon är tjej - för det är en "tjejfärg" eller liknande.
bambi

#9 - Soso

men rosa är ju bara en färg, varför skulle man vara en idiot om man uppmuntrade sin dotter att ha det?

Svar: Läs boken "Rosa - den farliga färgen" så inser du snart att rosa är inte bara en färg. Just rosa är så sjukt laddat!
Nu är det inte jag som har sagt att man är en idiot om man klär sin dotter i rosa. Men jag tycker att man inte behöver uppmuntra rosa hos tjejer, för det får dom nog av ändå.
bambi

#10 - Nenna

Jättefina! (jag scrollade förbi alla kommentarer så jag vet ju inte om du svarat på en liknande fråga itidigare.)

Men vad får du för reaktioner från förskolan när du har rosa på honom? Jag upplever att våran förskola tjaa tittar väldigt snett på oss som föräldrar när min son kommer med Hello Kitty-kläder eller andra inte helt könsstereotypa kläder på honom. Det är betydligt bättre nu än innan sommaren, men jag får ändå höra saker istort sett varje dag som får mig att slå bakut. Men jag vet inte hur eller vad jag ska/kan göra! Som att en av pedagogerna säger att a l l a pojkar

#11 - Nenna

Opps... Min dator hängde sig.

En av dem har nyligen sagt att a l l a pojkar tar av sig tröjorna på ett speciellt sätt. Att det hör till pojkars vis. Och en av de andra sa till mig (jag stannar ofta kvar en stund när jag lämnar sonen) att det här med färger är ju medfött. Flickor vill ha rosa och pojkar blått. När jag då sa att det faktiskt är vi som lärt barnen det snörptes det på munnen, och mina argument tar liksom slut där.

Jag vill visa dem att det inte är farligt med barn som sticker ut, men har inga idéer. Böcker, vad kan jag säga? Du som lärare, vad kan jag säga utan att såra? För jag gillar dem, de är jättebra och jag vill verkligen inte klanka ner på dem. Jag vill bara visa.

Svar: På vår förskola är det faktiskt ingen som säger något, men jag märker att när andra (t.ex. bekantas bekanta) säger något så brukar jag försöka förklara allt med ett stort leende på munnen och tänka att jag gör denna personen en tjänst och lär den något nytt. Jag tror i allafall då att det jag säger inte kommer ut som "predikande" eller dömande. Men jag brukar själv inte prata om genus om inte någon annan säge rnågot först. Jag tänker att det räcker med att jag visar det med mina handlingar.
bambi

#12 - Laura

Vilka fina kläder :) Gillar speciellt den vändbara tröjan!

#13 - Sofia

Fina killen :)

När du visar bild på den vändbara tröjan kom jag ihåg att jag hade ett par stycken när jag växte upp.
Med Musse Pigg på.

Kram Sofia

#14 - Anonym

Fattar fortfarande inte varför hans far inte har mer helrosa outfits?:) VIKTIGT!

Svar: Maken har minst 3 rosa skjortor, nån lila och flera röda. Han måste ju ha kostym till jobbet, men jag vet inte hur populärt det skulle vara med en rosa kostym.
bambi