bambi

Vad är egentligen skillnaden mellan en tjejpenna och en vanlig penna??
Har ni sett att Bic har lanserat pennor "for her". Man kan ju undra vad skillnaden mellan en tjejpenna och en vanlig penna är och om man kikar på Bics hemsida så ser man att denna penna har:
 
* Indragbar kulspets
* Medelstor spets
* Rolig bekvämt grep
* Modern design
 
Inget man hittar hos andra pennor? Men det som jag tycker är allra konstigast är att det står att dessa pennor bara finns i Europa?!? Min första tanke var att detta var något typiskt amerikanskt. Men så var det icke.
 
Men känns det inte lite som att vi går lite bakåt när vi till och med måste dela upp pennor mellan könen?? Är detta verkligen det enda sättet för Bic att förnya sig? Och att tjäna pengar? För det är väl ändå det det handlar om..... (hoppas jag)?
#1 - Thina

Tur att man har missat det här. Det är ju otroligt att det i dagens samhälle fortfarande är så beroende av tjejigt/killigt. Varför inte bara köra den naturliga som passar flera. Ingen jag kommer att köpa vad är det för fel på de gamla orgianl pennorna?

#2 - LILITH - boktokig mamma med Borderline

Det var det dummaste jag har hört på länge tror jag. Här hemma skulle pennorna bli populära hos sonen medan dotter, som hatar rosa, skulle vägra att använda dem.

#3 - Lifessilverlining

Hörde om det där på p1 i går. Tycker det är lite märkligt:) ha en fin tisdag! Kram Nilla

#4 - Ewa (mamma till 6 döttrar)

Hahah nä men är det sant??
Ja allt går ju att sälja med reklam ;)
Men jag har vanliga blå bläckpennor från ett annat märke och de funkar utmärkt!!
Kram och ha en fin dag

#5 - Soffy

Läs Nannas krönika om detta, helt underbart :)
http://nojesguiden.se/blogg/nanna-johansson/tjejpennan

#6 - absolutely linda

Haha, jag dör. Tjejpennor liksom. Ja, för vanliga pennor är ju för svåra för kvinnor.

#7 - Jo

Så otroligt fånigt och onödigt!

#8 - Emma - Feministnörden bråkar vidare

Man måste ju skratta liksom (och sucka lite också, vem hittar på de här idiotiska produkterna?) Jag tror det står på amazons hemsida att pennorna är smalare för att passa en kvinnas hand, eller liknande... För det vet väl alla att det varit ett stort problem hittills för kvinnor att få ett bra grepp om de där grova vanliga pennorna på marknaden ;)

#9 - Cissi - mamma till Emma och smurfen

Totalt missat! Men känns inte som att det gör så mycket! Vilken idioti!

#10 - fröken K | vill bli amatörfotograf

Nä men suck. Så less jag blir. Är det möjligt?!? Förlåt att det inte blir mer kommentar än det här, men jag bli mållös av all uppdelning.

#11 - Tess

Det känns riktigt onödigt och löjligt.

#12 - A

Måste det nödvändigtvis vara ett steg bakåt? Kan det inte bara vara en penna? Klart att de måste ta fram nya produkter då och då. Denna gången valde de att göra den For her. Vad är problemet egentligen. Alla FÅR väl köpa dem? Precis som pojkar får köpa kläder från "flick avdelningen" med Hello Kitty på? Förstår att genus är ett intresse och att man letar efter sådant här då. Men kan det inte också bara vara en produkt. En penna. För henne. Åt alla?

Svar: Men varför inte göra en penna för brunhåriga? För långa personer? Tjocka personer? Men det ser vi inte någonstans. Varför är det mer okej att dela upp saker och ting efter vad vi har mellan benen men inte andra attribut (som inte alls har något med produkten att göra)?
bambi

#13 - A

Fast det för vi ju. Kläder finns speciella för störra personer. Hårprodukter för din speciella hårfärg. Det finns Tall och Petit avdelningar i butiken.
Jag säger inte att det inte är löjligt. Jag bara varför det måste vara negativt att de gör en penna och skriver For her? Kan det inte också vara grymt, varför inte Yeah! De har sett att kvinnor är en köpkraftig grupp och vill göra något för riktat åt oss. Varför måste det vara Wääää, nu tycker de att det är mindre värt med snippor igen? Är det för att de är pastellfärgade? Rosa? Varför ett värde i en färg som vi alla änvänder. Kvinnor. Män. Pojkar och flickor?
Jag bara undrade, på vilket sätt blir det bättre av att bara ifrågasätta och vara negativ. Kan det inte bara vara en penna. Och kan vi inte bara köpa en vanlig blå om den inte är för oss?

Svar: Ja, men när det gäller kläder och kroppsstorlek så är det ju RELEVANT för produkten. Hur är snippan relevant för en penna egentligen?!?
Klart att vi inte behöver köpa pennan men det är ju löjligt att dom ens tänkte tanken, tycker jag.
bambi

#14 - Carro

Hörde om den på P3, precis som Emma skrev så är den tydligen mindre och lättare och mer anpassad efter tjejhänder. Så jag får väl köpa ett paket till min pojkvän då eftersom han har mindre händer än mig ;)