bambi

Allergivänlig mandelkaka med hallonglasyr (glutenfri tårta)
Igår på me&i partyt så bjöd jag bland annat på denna saftiga mandelkaka med hallonglasyr. Jag fick detta recept av en kollega som rekommenderade den varmt. Men denna kaka har två mycket ovanliga ingredienser och många blev väldigt överraskade när jag berättade att denna kaka innehåller bland annat potatis och kikärtor! Men ingen smör, mjöl eller mjölk så den är väldigt allergivänlig!
 
Istället för vanligt vetemjöl så innehåller den mandelmjöl, vilket har blivit väldigt lätt att få tag på nuförtiden. Det finns i dom flesta ICA-butikerna eller t.ex. hos Mathem (det var därifrån jag beställde).
 
Alla tyckte att kakan var mycket god och det blir oerhört saftig! Kakan påminner nästan om mazarin till konsistensen och smaken. 
 
 
200 g kokt, kall potatis
2 dl mandelmjöl
190 g kikärtor (kokta)
½ dl rapsolja
3 ägg
2 dl rå-/rörsocker
½ msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
finrivet skal av en lime
1 msk lime-saft
 
Hallonglasyr
125 g frysta, tinade hallon
1 dl florsocker
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smöra en form med löstagbar kant.
2. Skala och finriv potatisen. Häll av och skölj kikärtorna.
3. Mixa kikärtor och olja till ett fint mos med stavmixer eller i matberedare.
4. Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt.
5. Blanda ner potatis, kikärtsmos, limeskal och limejuice i äggvispet.
6. Tillsätt sedan bakpulver och mandelmjöl. Blanda till en jämn smet.
7. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter. Låt svalna.
8. Mixa dom tinade hallonen med stavmixer eller i matberedare. Passera igenom en finmaskig sil. Blanda sen hallonpurén med florsockret. Bred över kakan och strö gärna över lite färska hallon.
 
P.S. Gilla gärna inlägget på Bloglovin' så att fler få ta del av detta underbara recept!! Och börja gärna prenumerera på min blogg om du inte redan gör det  :)
 
 
Om någon letar efter recept utan ägg så kan jag rekommendera: Meltaways, Lingontårta, Cookie Dough tryfflar, Rice Krispie treats, Chokladfudge, Rosa drömmar eller Jordgubb- och vaniljpaj (såååå jäkla god!).
#1 - Julia

Ser jättegott ut, men låter väldigt annorlunda! :) Undrar om man vågar prova? :)

Svar: Klart du gör! Nu har jag testat den på 10 personer och alla tyckte om den!
bambi

#2 - tindra

Ska testa & baka denna, äter gluten fritt & laktos. Kört vegan kost nu i cirka 50 dagar oxå. Detox!

#3 - EN MÖLNBOBOS LIV - MAMMA TILL MELVIN OCH FELIX

Den var supergod, verkligen paff att det var så "udda" saker i den. Det andra var också supergott. Kunde dock inte prova kakorna för då var jag redan mätt :-)