bambi

Vattenpistolers vara eller icke vara
 

Jag har alltid tänkt att barnen inte ska ha några leksaksvapen, vilket även inkluderar vattenpistoler. Men det finns ju andra leksaker som inte ser ut som vapen som också skjuter/sprutar vatten. Vi köpte två ”vattensprutare” till barnen. Jag tycker att dessa känns helt okej då dom inte alls ser ut som vapen och sen så säger vi hela tiden att man ”sprutar vatten” och använder inte alls ordet ”skjuta”.

 

Sen så läste jag en artikel i Aftonbladet (hittar tyvärr inte den nu) om att det inte alls är farligt för barn att leka med leksaksvapen och vi föräldrar överdriver det hela. Men för mig så känns det bäst att barnen inte leker krig eller att man skjuter eller slåss. För barnen gränsen mellan verkligheten och fantasi väldigt suddig och det är inte så lätt för dom att veta när det är okej att slåss/brottas och när det helt plötsligt inte är det. 

 

Hur tänker ni i frågan?

#1 - Helle

Vi har inte introducerat v"apen" här hemma, även om de har fått använda vattensprutor. Jag är heller inte för att man leker krig etc.

Dock leker mina barn då och då lekar där de t ex skjuter (på monster eller annat), där de är pirater med svärd, eller vill leka star wars och fäktas.

Jag är inte för att man leker "krig" men det verkar ligga i en del barns natur att detta behov uppstår någon gång under uppväxten (vi har två söner). När jag pratat med min man om det så säger han att det var likadant när han var liten. Så ja, barnen leker med "vapen", även om det ännu inte kommit in knallpulverpistoler och liknande här hemma. De hittar pinnar i skogen som de ser som "pickor", slangbellor som går att göras av grenar osv. De skapar sina egna "vapen".

När det sedan gäller gränsdragning mellan verklighet och lek så får vi föräldrar försöka göra vårt, och det gäller ju inte bara i lekar med vapen utan även i andra sammanhang.

#2 - MammaLola

Sonen fyllde fyra i veckan och fick ett leksaksgevär av någon utomstående. Känns sådär och jag har lyckats gömma undan det utan att han märkt det. För mig är sådant som är gjort i syfte att likna något dödligt inget barn behöver ha i sitt liv. Att våld är en del av livet är en hemsk bortförklaring tycker jag och säger ju dessutom emot sig självt, det är inte mer inspiration till våld som är behovet. För vad ska man dra gränsen? Låtsas-kast-stjärnor och läderpiskor? Låtsasminor så att man kan leka att man spränger av varandras ben på garageuppfarten? Nej det hör lika lite hemma bland barn som saker med sexuella anspelningar har anser jag.

#3 - Titti

Mina tre barn har aldrig fått s.k vapen-leksaker.....varav två pojkar.
Skulle aldrig ge barn-baren heller.
Kram Titti

#4 - Emma

Förutom allt det ovanstående skriver, så känns det smaklöst att ge barn leksaksvapen. Många vapen ser dessutom realistiska ut och jag kan inte sluta tänka på vad som skulle hända om barn hittar ett riktigt vapen. Eller att det finns flyktingbarn som flytt från krigdrabbade länder, kanske sett sin bror/mamma/farbror/granne blivit dödad. Och här låter vi våra barn låtsasskjuta mot Ronny och Elsa, utan att tänka på att det faktiskt är vardag i andra delar av världen. Smaklöst.

#5 - Jenny Nilsson

Har en son på 4, 5 månad så där är ju inga leksaker aktuella direkt ännu, men har jobbat flera år på förskola och man ser en hel del vapenlekar, vilket jag inte gillar överhuvudtaget. Bygger pistoler utav lego, springer runt och "skjuter" på varandra och så är det någon som inte vill. Nej, usch för sådana lekar! Tänker absolut försöka undanhålla sådant för sonen när han blir äldre!

#6 - Anonym

Jag läser till förskollärare och just nu så har vi precis läst en bok om barns lek där de tar upp skjutvapen och vapenlekar. Barn vet ju ofta inte varför vi vuxna tycker att det är så hemskt att leka med vapen, och då blir det ju också mer spännande. Så den boken rekommenderar att man låter barnen leka med t.ex. vattenpistoler för att få bort spänningen med det. Och när det är just vattenpistoler ifråga så har barnen i den boken i en intervju svarat att de inte tycker de skjuter varandra i den, det är bad.

Så det är en balanasgång.. Jag skulle nog ha svårt att ge mina barn pistoler, gevär att låtsasskjuta med, men en vattenpistol tycker jag på något sätt inte är lika farligt.

#7 - Johanna

Håller med dig och tänker exakt som dig. Mina barn har aldrig fått ha leksakspistoler eller gevär... jag anser inte att barn behöver leka med vapen eller kunna"döda" sin kompis...

#8 - Matilda

Förstår verkligen tanken med att inte ge barnen leksaksvapen och så, men samtidigt kan jag hålla med artikeln (åtminstone utifrån det du skriver) att det överdrivs med det här att barn inte ska få leka "våldsamma" lekar. Det är en sak när barnen är små, men när man kommer upp i åldrarna lite så tycker jag det är okej (däremot som sagt tycker jag inte att just leksakspistoler och sånt är helt okej). Jag och min lillebror lekte låtsasslagsmål och sånt när vi var små, precis som vi lekte med lego, affär, etc etc. Ingen av oss var sen våldsam i skolan eller bland kompisar, och vi kunde skilja på rätt och fel moraliskt sett. Jag tror att föräldrarnas moral blir tydligt ändå, att det är okej att låtsasbråka, men inte att slåss på riktigt.

Men visst, det är en balansgång och självklart är det skillnad på en 3-åring och en 8-åring. Jag personligent tyckte det var rätt skönt att få utlopp för energi och lite "aggressioner" och låtsasbrottas med brorsan när jag var liten ;)

Matilda

#9 - ladydahmers.blogg.se

Jag tror inte heller att det är farligt att leka krig. Däremot så tror jag att våldsamma lekar bidrar till mer våldsamheter. Undersökningar i förskolemiljöer visar att det är mer bråk samt fler olyckor på förskolor där man tillåter våldsamma lekar. Det går lätt överstyr. Onödigt och dumt tänker jag.

#10 - Dolce Bambini

Här leks inte krig men leksaksgevär finns. Men barnen växer också upp i en familj där jaktgevär förekommer då vi är en jägarfamilj så för dem är deras leksaksgevär likställt med det som man använder då man jagar men för barn och de andra farliga och för vuxna. Krig och sådant vet de knappt vad är ännu annat än att man inte får sikta på folk med vapen. Vare sig det är leksaker eller riktiga. Tror jag en gång hört min son säga Pang du är död och då höll han inte ens i leksakerna utan pekade mot mig. Och det kan ha snappats upp av annat barn såklart. Så här är vapen något främst pappa går till skogen med och hem kommer en hare eller ett rådjur typ.

#11 - maya

nu är barnen stora och har i stort slutat med att leka med sväd/vapen

men självklart får dom använda träsvärd (pirat/riddare mm) samt vattenpistoler och andra vapen.

stora skjutvapen, typ k-pist har vi varit lite restriktiva till men ingen har visat intresse.

jägare även i denna familj och barnen har varit med i skogen sedan dom var små så på ett vis har vapen blivit naturligt.
men detta "leka krig/döda" har vi om det någon enstaka gång kommit upp stoppat. och försökt förklara att så bör man inte göra, då det finns krig i världen och många dör och lider av det.

men som ni gör känns nästan lite väl "hysteriskt" åt andra hållet, inte svärd till piratlek, inte vattenpistol

det är en lek och sedan får man som vuxen "styra" lite med vad barn ser på tv och leker med men att se vanliga barnprogram med lite pang pang och fäktning gör inte.

dottern har alltid älskat pirater och varför då inte få ett riktigt svärd o krok så hon kan leka detta fullt ut?!

#12 - EN MÖLNBOBOS LIV - MAMMA TILL MELVIN OCH FELIX

Jag är inte heller förtjust i vapen och jag har inte velat köpa sånt. Dessvärre så dyker det alltid upp äldre barn som ändå introducerar sånt.

När vi var i Katthult så sträckte jag mig till att köpa en Emil bysse åt honom men han får bara ha den om han sköter sig. För något år sedan fick han två stora pumpgevär (vatten) av sin farfar varpå han utbrister
- såna där gillar inte min mamma

Nu har jag kapitulerat lite. Jag köper det inte själv men får han vattenpistoler så låt gå. Såna där vattensprutare har vi köpt när vi varit utomlands.

Har insett att ju äldre han blir så hittar han andra saker som blir "pangare" typ pinnar. Fast det ser iofs inte lika otrevligt ut som vapen.

#13 - Lena

Tror att vi lägger i vuxenvärderingar i leken som inte alls barnen själva har.
Har du läst boken " Till små pojkars försvar" av en finsk barnpsykolog som som skrivit en bok i ämnet?
Om inte kan jag klart tipsa om den!

Jo mina barn får leka krig och pangar med vattenpistoler, cowboy pickor och andra "vapen"

/ Lena från Make a head food

#14 - Ulrika

Jag tycker hela diskussionen är löjlig. Varför ska barn inte får leka med leksakspistoler? Det är vuxenvärlden som lägger in sina värderingar i detta. När jag växte upp på 70- 80 talet fanns det inga restrektioner, inte sjutton har det blivit fler mördare eller liknade från den tiden.