bambi

Årets H&M katalog - ur ett genusperspektiv
Förra året så skrev jag ett inlägg om H&Ms barnmodebilder som fick stor respons. Det var en ögonöppnare för många, fick jag höra! Det blev så tydligt när man la bilder på tjejer och killar bredvid varandra vilken annorlunda syn det är på tjejer och killar. Allt från hur dom posar till hur dom umgås och aktiverar sig på bilderna. Så i år när katalogen damp ner i brevlådan så var jag nyfiken på om dom har förbättrat sig något?
 
Generellt måste jag säga att det har blivit bättre, mycket bättre. Men barnen ler inte lika mycket på bilderna, vilket jag tycker är synd. Dom flesta som ler är tjejer, men även många tjejer har en sur uppsyn.
 
 
Men det är fortfarande stor skillnad på hur H&M ser på tjejer och killar. Så här ser dom på dom när dom umgås:
 
 
Tjejer ska vara glada, hålla varandra i handen och vara bästisar medan killar dom kan vara sura på varandra och ifrågasättande. Dom kan vara arga och kanske inte alls vill vara med och kan säga ifrån.
 
 
Detta med att killar alltid ska vara "aktiva" är inte bra. Tjejer uppmuntras att stå bredvid och se fina ut ("akta din fina klänning!!") och vara betraktaren aldrig ha den aktiva rollen. Tjejerna tittar in i kamerna medan killarna har mer "jag skiter i vilket"-stilen. Är det så vi vill uppfostra våra söner - att dom ska skita i allt och ha en sån attityd? Det är i allafall det barnen ser när dom ser dessa coola killar.
 
 
Men som sagt så var denna katalog bättre än den förra, inga förföriska blickar hos tjejerna och inte lika mycket aktiva killar. Denna sura tjej tycker jag är en bra bild. En tjej som protesterar lite. Men jag önskar att var mer leende killar som visade glädje och barnslighet - för detta gäller ändå barn.
 
Vad tycker ni om H&M och deras katalog - ur genussynpunkt?
#1 - Jenny

Blir så irriterad! Sen förstår jag inte klädkedjor som försvarar de extrema skillnaderna mellan pojk/flickkläder med "men det är så efterfrågan ser ut!" Jag har väldigt svårt att tro att föräldrar på allvar kontaktar H&M/Lindex/KappAhl osv och säger att de vill ha mer puttinuttiga kläder eller mer tuffa kläder.. Hoppas vi har kommit längre om tio år!

#2 - Lanja - www.lanjas.com

helgalet..

#3 - Fnulan

Asså... jo jag är nog blind. Eller jag låter bli att se liksom. Dessa frågor är inte något jag brinner för så mycket så därför reagerar jag nog inte heller. För mig ska det bara vara självklarheter men tydligen är det inte det.
Sorry men jag är liksom jag...
Puss

#4 - Fnulan

Asså... jo jag är nog blind. Eller jag låter bli att se liksom. Dessa frågor är inte något jag brinner för så mycket så därför reagerar jag nog inte heller. För mig ska det bara vara självklarheter men tydligen är det inte det.
Sorry men jag är liksom jag...
Puss

#5 - Fnulan

Joddå här spammar vi..... förlåt.. Har skrivit ett inlägg om det på min blogg vännen. Med risk för att bli hängd...

#6 - Mimsan

Tycker bilderna borde vara naturliga.. om nu barnen ser "sura" ut.. vad gör det? bättre det än massa fejkade leenden... tycker det är larvigt att man MÅSTE le i fotografier...

#7 - Prinzessin

Det är tråkigt att det ser ut så här. När jag var barn hade jag blandat kläder, men sällan rosa. Bekväma kläder för att leka i och jag ville hab åde tuffa drakar och disney-motiv.
Och att efterfrågan ser ut så ör lite bs, vet perosner som letar efter kläder som inte bara är så här, och de hittar inte det. Jag gillar bilden på tjejen längst ner, kläderna matchar inte riktigt, orange tröja, rosa tutu, leopardfärgade thights, inget många vuxna skulle ha, men barn därmot, de tar vad de tycker är fint och kombinerar hur som helst. Sen kanske hon är lite sur eller utråkad, men det är bra med, den bilden berättar något.

Svar: Precis! Den bilden gillar jag mest! :)
bambi

#8 - Anonym

Jag tycker hela den här debatten har gått helt överstyr, och jag ser inget fel varken på flickorna eller pojkarna. Jag ser barn som är glada, neutrala, trötta och som har fina kläder.

#9 - Anonym

Äh ser en hög barn, du borde väl se en massa sk hen?:). Kan faktiskt inte se något problem alls o tycker att det är väldigt blandade bilder?